A kedvezményes tűzifaprogram logisztikai hátterét az egyeskocsi-támogatás teszi lehetővé.
A Rail Cargo Hungaria a hatósági áras tűzifaprogram lezárását követően is folytatja a már leadott fűtőanyag-megrendelések kiszállítását. A piacvezető vasútvállalat a lakosság megnövekedett igényeinek mielőbbi teljesítése érdekében megduplázza fuvarozáshoz szükséges kapacitást, és az eddigi heti 50-60 vasúti teherkocsi helyett 100-110 vagont biztosít a feladathoz – írja a cég közleménye. A kormányprogram kezdete, 2022 októbere és 2023 április 15. között a társaság 1347 tűzifával rakott teherkocsit juttatott el rendeltetési helyére.
Mivel a fokozott lakossági igényekkel a kitermelési kapacitás nem tudott lépést tartani, a lekötött mennyiség teljes kiszállítása a program zárását követő hónapokban is jelentős erőforrásokat köt le. A tűzifával rendelkező dunántúli erdőgazdaságok területén kitermelt volument a fában szegényebb alföldi régió és Budapest vonzáskörzetébe kell eljuttatni. Az elszórtan elhelyezkedő 29 berakási helyről 16 kelet-magyarországi rendeltetési állomásra a kormányprogram vasútlogisztikai feladatait kizárólagosan végző RCH országos lefedettségű egyeskocsi-fuvarozási technológiájával továbbítja a fűtőanyagot. Az értékesítési pontok az erdőktől akár 300-400 kilométerre helyezkednek el, így az eddigi több mint 80 ezer köbméter fa fuvarozása során a RCH vonatainak futásteljesítménye több százezer kilométert tett ki.
A tűzifa fuvarozása sok erőforrást igénylő vasútüzemi teljesítmény: az erdőgazdaságok a kitermeléstől függően alkalmanként két-három vagon mennyiségű fához rendelnek vasúti teherkocsit a berakóhelyekre, ahonnan az RCH mozdonyai rendezőpályaudvarra vontatják a küldeményt. Itt a vagonokat vonatba sorozzák, és irányvonatként fuvarozzák el a célállomásra. Egy-egy ilyen fuvarfeladat teljesítéséhez 4-5 tolatási műveletet kell elvégezni minden egyes rendezési ponton külön tolatómozdonnyal.
A költséges vasúti műveletekből álló tevékenység fenntartását az egyeskocsi-teherforgalom állami támogatási rendszere teszi lehetővé, amelyet a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület koordinálásával dolgoztak ki, és 2021 októberében vezettek be. A szubvenció részben kompenzálja a mellékvonali tolatómozdonyok, a tolatószemélyzet, a műszaki, kereskedelmi és üzemeltetési szakemberek költségeit, valamint a rendező pályaudvarok működtetésével összefüggő kiadásokat.