fbpx
2024. május 20. hétfő

Hét fővonal adja a MÁV-START vasúti jegyárbevételének négyötödét

Térképen mutatjuk, hol vették a legtöbb menetjegyet a magyar vasúton az utasok.

57,7 milliárd forint volt a MÁV-START menetjegy és helyjegy értékesítésből elért árbevétele 2023-ban, ami a vállalat a közszolgáltatási szolgáltatások keretében ért el, ezen felül 3,7 milliárd forint olyan bevétele volt, ami alapvetően a piaci alapú, nemzetközi forgalomból származott.

A közszolgáltatási menetjegy bevételeken túl 30,9 milliárd forint volt a szociálpolitikai menetdíj támogatás összege. Emellett még jelentős volt az export értéke is 22,6 milliárd forinttal – szintén alapvetően a nemzetközi személyszállítás kapcsán –, így összesen 133,5 milliárd forint árbevételt ért el a vállalat. Ezen kívül 312,4 milliárd forint volt az egyéb bevétele volt a vállalatnak, ami 94 százalékban a közszolgáltatás állami költségtérítése.

- Hirdetés -

A jegyárbevételek eloszlása is érdekes képet mutat: ahogy térképünkön látható, alig néhány fővonal biztosított a jegy- és helyjegy árbevétel legnagyobb részét (interaktív térkép itt érhető el).

A 80-ból 7 fővonal adta a MÁV-START jegyárbevételének 80 százalékát:

  • 1-es vonal (Budapest-Hegyeshalom) 28,7%
  • 100-as vonal (Budapest-Cegléd-Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony) 16,1%
  • 30-as vasútvonal (Budapest-Székesfehérvár-Balaton-Gyékényes) 8,5%
  • 120-as vasútvonal (Budapest-Újszász-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza) 8,2%
  • 80-as vasútvonal (Budapest-Miskolc-Nyíregyháza) 7,2%
  • 70-es vasútvonal (Budapest-Vác-Szob) 6,0%
  • 140-es vasútvonal (Cegléd-Szeged) 4,6%
A MÁV Zrt. menet- és helyjegybevétele vasútonalanként 2022-ben

A hét fővonal adta a személyszállítási köszszolgáltatás adatai szerint 6200 km-es hálózat 24 százalékát. Tehát a jegyárbevétel négyötöde 1463 km-nyi vasútvonalhoz kapcsolódik. Fontos azonban kiemelni, hogy ehhez a forgalomhoz a kisebb forgalmú vonalakra is szükség van, hiszen azok ráhordó szerepe nélkül kétséges, hogy lehetne-e ekkora utasforgalmat és jegyárbevételt elérni.

Gyorsabb vonatok = több utas = több bevétel

A jegyárebevételi adatokat össze lehet hasonlítani az egy évtizeddel korábbi, 2013-as adatokkal. Ekkoriban 35,8 milliárd forint a teljes jegyeladás értéke, így egy évtized alatt 47 százalékos volt a növekedés, amiben a legfőbb szerepe a jegyáremelkedéseknek és az inflációnak volt.

370 százalékkal a legnagyobb növekedés a teljesen átépített, új Flirt motorvonatokkal kiszolgált Budapest-Esztergom vonalon volt. Második helyen a 101-es Püspökladány-Biharkeresztes vonal áll, aminek a villamosítása nemrég készült el. A harmadik a listán a 45-ös Sárbogárd-Székesfehérvár, ahol a Desiro vonatokkal kiszolgált interrégió vonatoknak lehetett nagy szerpe.

Azért érdemes ezt a változást figyelembe venni, hogy meg lehessen vizsgálni, hol nőtt ennél jobban vagy kevésbé a bevétel. Az átlagosnál gyorsabban 14 vasútvonalon volt a növekedés. A csökkenést mutató vonalak (64 darab) közül ötvenben nem csak az átlagos növekedéshez képest, hanem abszolút értékben is csökkentek a bevételek. Negyedik helyen a legfontosabb vasútvonal, az 1-es vonal állt, itt 2,5-szörösére nőtt az árbevétel az elmúlt évtizedben.

Az előbbiekben kiemelt top 7 vasútvonal 2013-ban a jegyárbevételek 73 százalékát adta, így 7 százalékpontot nőtt a szerepük egy évtized alatt.

Egyre inkább koncentrálódik az utasok száma és a jegyárbevétel a fővonalak felé a MÁV-START hálózatán.

A MÁV Zrt. menet- és helyjegybevételének változása 2022/2013 (arány)

(Az interaktív térkép itt érhető el.)

Címlapkép: Unslash

Ezek is érdekelhetik

Új intercity villamos motorvonatokról szerződött a Stadler és a GYSEV

9+4 db intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a két vállalat, tervezetten 2027-től állítaná forgalomba a GYSEV.

A RegioJet megduplázza a Budapest és Bécs között közlekedő járatainak számát

A járatsűrítés április 4-től lép érvénybe, a jegyértékesítés már megkezdődött.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...