fbpx
2024. április 21. vasárnap

Az intermodális szállításról szólt a LEF első szimpóziuma

A Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) egy 2006-ban alakult ernyőszervezet, a logisztikai szakma meghatározó egyesületeinek álláspontját és véleményét hangolja össze, képviseli.

Hagyományteremtő jelleggel, a BME-n tartotta első szimpóziumát, amely az intermodális fuvarozás esélyeit, lehetőségeit vette górcső alá. Szó esett szükséges infrastrukturális, jogszabályi, szervezeti, edukációs fejlesztésekről is.

Először az egyes tagszervezetek értékelték a helyzetet, majd a vendéglátót képviselő Horváth Zsolt Csaba moderálásával a résztvevők kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg a teendőket. Itt és most az előadásokból egy-egy fontos gondolat kiemelésére van lehetőségünk.

- Hirdetés -

Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezetője az európai és a magyar helyzetet párhuzamosan mutatta be sok ténnyel és számadattal. A közúti áruszállítás ma is növekszik, azok a klímapolitikai és környezetvédelmi célzatú törekvések, amelyek a közúti áruforgalom jelentős átterelését irányozták elő tehervonatokra és -hajókra, eddig jórészt sikertelenek. Ebben a gondolatmenetben a kombinált forgalom a(z egyik) megoldásként jelenik meg.

Lajkó Ferenc, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) nevében elsősorban a megbízói oldalt képviselte. A tagjaik között elvégzett felmérés legfontosabb megállapítása, hogy a vasútnak gyorsaságban, pontosságban (az érkezés előrejelzése), biztonságban (sérülés, dézsmálás) és árban egyaránt fejlődnie kell a versenyképesség eléréséhez.

Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke előadásában a teendőket is sorra vette. Kifogásolta, hogy nincs Magyarországon intermodalitási koncepció, pedig ennek helye lehetne a HUNGRAIL által megrendelt Országos Vasút Árufuvarozási Koncepcióban.

Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) főtitkára többek között a logisztikai parkok minősítéséről és az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerről (EKR) beszélt.

Lányi Márton, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) elnöke szintén egy felmérést ismertetett. Részletes kérdésekkel próbálták letapogatni az intermodási szállítás növekedésének lehetőségeit. A megrendelők többsége elvisel a vasút miatt egynapos késést a tisztán közúti szállításhoz képest, ha a kombinált valamivel olcsóbb. Ha az árelőny tíz–húsz százalék, akár négy nap is lehet az időhátrány.

Rozgonyi Sándor, a Magyar Vámügyi Szövetség (MVSZ) elnökségi tagja többek között az importvámolásban október 1-jén bevezetendő új informatikai rendszerre hívta föl a figyelmet.

Borítókép: Chanaka

Ezek is érdekelhetik

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

A szlovák és a magyar vasúti közszolgáltatás és a pályahálózat finanszírozásának összehasonlítása azt mutatja, hogy a karbantartásra és üzemeltetésre többet fordítva olcsóbban és jobb minőségben üzemeltetik északi szomszédunk vasúti hálózatát.

Újra kell szabályozni a veszélyes áruk vasúti szállításának ellenőrzését

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában folyó munkáról a testület vezetőjét, Sárosi Györgyöt, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

A rovat további cikkei

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Szénszállító vagonokat alakítanak át gabonaszállításra a spanyolok

Az intézkedésre azért van szükség, hogy a kikötőkbe érkező gabonát vasúton tudják elszállítani a félsziget belsejébe.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.