fbpx
2025. február 6. csütörtök

A nagy többség jó ötletnek tartja a vármegye- és országbérletet

A felnőttek háromnegyede pozitívan fogadja az új, havi bérleteket.

A Real-PR 93. közvélemény-kutató friss felmérése szerint a kormány által a távolsági közösségi közlekedésre májustól bevezetendő havi vármegye- és országbérletek megítélése a fővárosiak 69 százaléka, a városiak 76 százaléka és a községben élők 77 százaléka esetén kedvező – tájékoztatta az intézet az MTI-t.

Vármegyebérlettel egy-egy megyén belül – a havi Budapest-bérletnél is olcsóbban –, havi 9450 forintért, az országbérlettel pedig országosan 18 900 forintért lehet majd utazni a települések között vonattal vagy távolsági autóbusszal.

- Hirdetés -

A közlemény szerint az új bérlet pozitív fogadtatását jól mutatja, hogy „életkortól, pártszimpátiáktól, sőt a távolsági közlekedés igénybevételének gyakoriságától is függetlenül a döntő többség kedvezően értékeli az intézkedést”.

A 75 százaléknyi pozitív véleménnyel szemben mindössze 12 százalék negatív áll, 13 százaléknyian nem tudtak vagy nem akartak véleményt nyilvánítani. Ez utóbbiaktól eltekintve, csak a határozott véleményeket számításba véve, 86 százalék az új, kedvező árú távolsági bérletet pozitívan értékelők aránya.

A vidéki városokban (76 százalék) és a községekben (77 százalék) kissé nagyobb arányban örülnek a megkérdezettek a vármegye- és országbérlet bevezetésének, mint a fővárosban (69 százalék).

Ettől valamelyest jelentősebb véleménykülönbség van pártszimpátiák szerint: a Fidesz szavazói körében 84 százalék, a baloldali szavazók között 60 százalék értékeli pozitívan az új bérlettípust.

Az egységesen kedvező társadalmi megítélést tükrözi, hogy még azok körében is 71 százalék a vármegye- és országbérlet bevezetését jó ötletnek tartók aránya, akik nem ingáznak települések között, bár érthető módon leginkább azok támogatják az új bérleteket, akik szoktak ingázni. Ebben a teljes lakosság 56 százalékát kitevő csoportban 78-80 százalékos a kormányzati döntés kedvező fogadtatása.

Életkor szerint nézve is minden korosztályban legalább kétharmadnyi a kérdésben pozitívan nyilatkozók aránya, még a térítésmentesen utazó idősebb korúak is hasonlóképpen támogatják a döntést, mint a fiatalok, akiket anyagilag közvetlenül érint.

A Real-PR 93. debreceni székhelyű országos és helyi közvélemény-kutatásokkal foglalkozó cég március 6-8. között ezer felnőtt telefonos megkérdezésével végezte a kutatást.

Ezek is érdekelhetik

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Több mint négyszázezezer vármegye- és országbérletet váltottak ezidáig

Az új tarifarendszer vonzóbbá teheti a közösségi közlekedést Magyarországon?

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.