fbpx
2024. május 20. hétfő

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A MOL vasúti és üzemeltetés vezetője, Balogh Gábor irányításával folytatja munkáját a HUNGRAIL Iparvágány Munkacsoportja, „Last Mile” néven, kibővített tevékenységi területtel. Már a testület első megbeszélése is pezsgő párbeszédre sarkallta a résztvevőket – akik közt a szektor számos szereplője képviseltette magát, mint iparvágány tulajdonos, fuvarozó, fuvaroztató, járműgyártó, pályaműködtető, -építő és -használó –, nagy horderejű feladatokkal látva el a csoportot.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése, ezért a HUNGRAIL fontosnak tartja, hogy a témában egy külön erre szakosodott munkacsoport dolgozzon. Az iparvágányok létesítése, fejlesztése és hosszú távon történő, tervezhető fenntarthatósága a teljes vasúti árufuvarozási lánc szempontjából jelentős, hiszen a vasúton belül az iparvágányokkal valósítható meg az ipari területek bekapcsolása a vasúti hálózatba, illetve a „háztól házig” szállítás. A munkacsoport az „utolsó kilométer” (last mile) problémáira való összehangolt, egységes megoldáskeresését célozza meg annak érdekében, hogy minél több iparvágány vegyen részt aktívan a vasúti vérkeringésben.

- Hirdetés -

Az első ülésen a jelenlévők meghatározták, hogy a munkacsoport olyan javaslatokat dolgozzon ki a szektor szereplői és a kormányzati szabályozók, döntéshozók számára, amelyek segítik a vasúti csatlakozással rendelkező, vagy azokat használó, üzemeltető cégeket. A MÁV delegáltjai világítottak rá az egyik legégetőbb és sok mást is meghatározó problémára: az iparvágányok jogi státusza a rendszerváltás óta nem kellően tisztázott. Az ülésen elhangzott, hogy van olyan cég, amely aukción vásárolt meg egy kilométernyi iparvágányt, így azt a sajátjának tekintette – ezzel egyidejűleg azonban a MÁV nyilvántartásában is szerepelt, mint az állami vállalat tulajdona. A résztvevők ennek tükrében felvetették: senki nem szívesen fektet olyan fejlesztésbe, amely nem a saját tulajdonának értékét növeli. Egyhangú döntés született: az egyik legfontosabb feladata a munkacsoportnak, hogy javaslatokat dolgozzon ki a jogi helyzetek tisztázása érdekében.

Ezzel párhuzamosan felmerült például a munkaerő problémája is: költséges és sok esetben feleslegesen hosszú és bonyolult az elvárt képesítések megszerzése egy-egy, kötelezően előírt munkakör betöltéséhez. A munkacsoport vállalta, hogy felülvizsgálja ennek a rendszerét és javaslatokat dolgoz ki az egyszerűsítés érdekében.

A munkacsoport megalakulásának részleteiről és terveiről a Balogh Gáborral készült interjúban, a Magyar Vasút májusban megjelenő számában olvashatnak.

Fotó: HUNGRAIL / Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az...

Last Mile mozdonyok az Alstomtól

Új, 20 darabból álló, “Last Mile” tolatómodullal felszerelt mozdonyból álló flotta gördült ki az Alstom-gyárból.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...