Az ukrán tankok hajtóanyagának jelentős részét a MOL szállítja. A szomszédos országokból főként vasúton érkezik az utánpótlás.
Szerhij Kujun, az “A-95” kijevi tanácsadó csoport igazgatója szerint az ország jelenleg különösen jó helyzetben van az energiaellátás szempontjából. Ez annak köszönhető, hogy Ukrajna a háború kezdete óta számos új ellátási útvonalra tett szert – olvasható a Handelsblatt.de tudósításában.
– Az üzemanyagot főként Lengyelországon keresztül, vasúton szállítják – mondja Michal Paszkowski, a Közép-európai Intézet (IEŚ) elemzője. – Szlovákiából és Magyarországról csővezetéken érkezik az üzemanyag az országba, míg Romániából is vasúton érkezik meg.
Az orosz invázió előtt Ukrajnának már csak egy finomítója maradt a korábbi hatból. Az utolsó ukrán finomító Krzemienczukban, amely a háború előtt Ukrajna üzemanyagszükségletének mintegy 30 százalékát biztosította, de ez jórészt elpusztult a háború első napjaiban.
Bár a magyar MOL-csoport és a török beszállítók piaci pozíciója Ukrajnában már korábban is viszonylag jó volt, csak a közelmúltban jelentették az ukrán vámhatóságok az import feltűnő növekedését. Így a magyar MOL ásványolajipari vállalat az elmúlt hat hónapban megduplázta Ukrajnába irányuló eladásait. Mivel a MOL nagyrészt orosz olajat vásárol, most valószínűleg ez lesz Ukrajna hadigépezetének fő üzemanyaga. Ugyanakkor azok a vállalatok, amelyek nem Oroszországból szerzik be a nyersanyagot, piaci részesedést veszítenek Ukrajnában.