Az állomásmegújítási program csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él. Az építkezések tervezetten 2026-ban kezdőnek.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV-csoport a tavaly második félévben meghirdetett állomásmegújítási programjára új fordulót hirdet meg a nagy érdeklődésre való tekintettel, ugyanis közlekedési vállalat tájékoztatása szerint a pályázat során jóval több fejlesztési szándék és képesség mutatkozott meg, mint amennyi a szoros pályázati határidőig végül konkrét, pályázati anyagban ölthetett testet.
Az ÉKM és a MÁV arról hozott most döntést, hogy csak az állomásmegújítási program legfelső, országos szintje esetében lesz új kiírás: azaz a nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomások – a Budapest Keleti, Nyugati, Déli, Kelenföld, valamint Debrecen, Győr és Szeged pályaudvarainak – felújítására és funkcióbővítésére vonatkozó pályázat lesz újra kiírva, a térségi és helyi szintű állomásokra vonatkozó pályázatok nem. A helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség folyamatos, továbbra is országszerte lehet fejlesztési, hasznosítási ötleteket benyújtani a MÁV-csoport busz- vagy vasútállomás épületeire vonatkozóan. Az országos szintre vonatkozó új eljárás indulása előtt a korábbi pályázók megkapták a lezárásról szóló nyilatkozatot, valamint a tájékoztatást arról, hogy fejlesztési koncepcióik – az új kiírás formai feltételeinek megfelelő módosítását követően – a következő pályázati szakaszban is felhasználhatók lesznek.
A MÁV arról is tájékoztat, hogy az ütemezés változatlan marad: a nyertes pályázók kiválasztása még az idei évben megtörténik, a munkálatok pedig jövőre el is kezdődnek a négy budapesti és a három vidéki helyszínen.
Hogyan tovább?
A hét nagyállomás tekintetében a MÁV-csoport külön-külön gazdasági társaságokat hoz létre, amelyek feladata lesz az új pályázatok kiírása és a pályázati eljárások lebonyolítása, majd – az eredményes közbeszerzési eljárást követően – a nyertes ajánlattevőkkel a fejlesztéseket végrehajtó és a megújuló állomási ingatlanokat üzemeltető, közös társaságok megalapítása. A közbeszerzési eljárás várhatóan az idei év negyedik negyedévében zárul majd le, majd ezt követően sor kerülhet a fejlesztések megvalósításához szükséges szerződések megkötésére.
A MÁV továbbra is hangsúlyozza, hogy a külső befektetők továbbra sem jutnak állami vagyonhoz, csupán az állami tulajdonban álló ingatlanok hasznosítására és kezelésére jogosult gazdasági társaságokban szerezhetnek részesedést.