fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Az új autók is vasúton utaznak

Az autógyártók a járművek 70 százalékát vasúton jutattják el a megrendelőikhez Németországban és a régióban – hangzott el a  Német Logisztikai Szövetség (BVL) autóipari logisztikai fórumán. Ezt a mértéket azonban nem lesz könnyű megtartani.

Az autóiparnak az éghajlati célokat szem előtt tartva tovább kell növelnie a CO2-semleges szállítás arányát. Az európai szárazföldi közlekedésben a vasút jelentős szerepet játszhat ebben – tette közzé a Deutsche Verkehrs-Zeitung (DVZ.de). A járműforgalmazásban ez már ma is így van. Riana Wegner, az International Transfer Center for Logistics (ITCL) tanácsadó cég projektmenedzsere szerint a járműszállítások esetében a vasút 70 százalék körüli arányt ért el. A szakember a német autóipari szövetség (VDA) által nemrégiben készített tanulmány adataira hivatkozik, amelynek készítésében az ITCL is részt vett. Wegner a VDA és a Német Logisztikai Szövetség (BVL) autóipari logisztikai fórumán ismertette az eredményeket. Az elemzésben hat nagy németországi iparági szereplő, köztük a BMW, a Ford, a Mercedes-Benz és a Volkswagen autógyártók, valamint a Bosch és a Schaeffler beszállítók adatait vették figyelembe.

A közútról a vasútra való áttérésnek azonban vannak korlátai. Egyrészt maguknál a gyártóknál, de különösen a beszállítók esetében, mert ott sokkal nagyobb a szállítási gyakoriság – mondta Wegner, – ezáltal sokkal nehezebb olyan mennyiséget elérni, amely teljes vonatokkal szállítható.

Másrészt Wegner szerint a vasúti áruszállítás árai emelkedtek, ami megkérdőjelezi a gazdaságosságát. Ráadásul a vasúti rendszer kapacitása is korlátozott. A helyzetet tovább súlyosbítják a következő évekre tervezett infrastrukturális felújítási intézkedések. Hiányzik a személyzet és a modern felszerelés is. Ez további negatív hatással van a rendelkezésre álló szállítási kapacitásra, mondja Wegner. 

– Az autóipar egyrészt arra törekszik, hogy nagyobb volument tereljen a vasútra, másrészt viszont gazdaságos és robusztus, végponttól végpontig tartó logisztikai folyamatokra van szüksége 

- Hirdetés -

– hangsúlyozta a szakember.

Rövid és középtávon csak a meglévő kapacitások hatékonyabb kihasználására lenne lehetőség, mivel csak korlátozott mértékben várható bővítés. Ezért megvizsgálták, hogy mekkora lenne a potenciál egy Automotive Rail Network keretében. Az elemzés eredményei: a járműszektorban további 9 százalékos,  6,96 millió tonnás további áruszállítási potenciál van a vasutak számára. A szakértők azt is elemezték, hogy hol vannak a fő forgalmi áramlatok. Eszerint

a jelentős átcsoportosítási potenciál Németországban a Kelet-Európához kapcsolódó vasúti szállítási folyosókon található.

A tanulmány végkövetkeztetése, hogy a vasút részesedésének hosszú távú növeléséhez átfogó erőfeszítésekre van szükség az iparágban.

Ezek is érdekelhetik

Túl sok állami pénzt kap a DB Cargo?

A német magánvasutak egyenlő versenyfelételeket követelnek maguknak a DB Cargo-val. Az állami vasúttársaság ma teszi közzé első féléves számait.

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.