Az autógyártók a járművek 70 százalékát vasúton jutattják el a megrendelőikhez Németországban és a régióban – hangzott el a Német Logisztikai Szövetség (BVL) autóipari logisztikai fórumán. Ezt a mértéket azonban nem lesz könnyű megtartani.
Az autóiparnak az éghajlati célokat szem előtt tartva tovább kell növelnie a CO2-semleges szállítás arányát. Az európai szárazföldi közlekedésben a vasút jelentős szerepet játszhat ebben – tette közzé a Deutsche Verkehrs-Zeitung (DVZ.de). A járműforgalmazásban ez már ma is így van. Riana Wegner, az International Transfer Center for Logistics (ITCL) tanácsadó cég projektmenedzsere szerint a járműszállítások esetében a vasút 70 százalék körüli arányt ért el. A szakember a német autóipari szövetség (VDA) által nemrégiben készített tanulmány adataira hivatkozik, amelynek készítésében az ITCL is részt vett. Wegner a VDA és a Német Logisztikai Szövetség (BVL) autóipari logisztikai fórumán ismertette az eredményeket. Az elemzésben hat nagy németországi iparági szereplő, köztük a BMW, a Ford, a Mercedes-Benz és a Volkswagen autógyártók, valamint a Bosch és a Schaeffler beszállítók adatait vették figyelembe.
A közútról a vasútra való áttérésnek azonban vannak korlátai. Egyrészt maguknál a gyártóknál, de különösen a beszállítók esetében, mert ott sokkal nagyobb a szállítási gyakoriság – mondta Wegner, – ezáltal sokkal nehezebb olyan mennyiséget elérni, amely teljes vonatokkal szállítható.
Másrészt Wegner szerint a vasúti áruszállítás árai emelkedtek, ami megkérdőjelezi a gazdaságosságát. Ráadásul a vasúti rendszer kapacitása is korlátozott. A helyzetet tovább súlyosbítják a következő évekre tervezett infrastrukturális felújítási intézkedések. Hiányzik a személyzet és a modern felszerelés is. Ez további negatív hatással van a rendelkezésre álló szállítási kapacitásra, mondja Wegner.
– Az autóipar egyrészt arra törekszik, hogy nagyobb volument tereljen a vasútra, másrészt viszont gazdaságos és robusztus, végponttól végpontig tartó logisztikai folyamatokra van szüksége
– hangsúlyozta a szakember.
Rövid és középtávon csak a meglévő kapacitások hatékonyabb kihasználására lenne lehetőség, mivel csak korlátozott mértékben várható bővítés. Ezért megvizsgálták, hogy mekkora lenne a potenciál egy Automotive Rail Network keretében. Az elemzés eredményei: a járműszektorban további 9 százalékos, 6,96 millió tonnás további áruszállítási potenciál van a vasutak számára. A szakértők azt is elemezték, hogy hol vannak a fő forgalmi áramlatok. Eszerint
a jelentős átcsoportosítási potenciál Németországban a Kelet-Európához kapcsolódó vasúti szállítási folyosókon található.
A tanulmány végkövetkeztetése, hogy a vasút részesedésének hosszú távú növeléséhez átfogó erőfeszítésekre van szükség az iparágban.