Megkezdődött a vasárnap délelőtt Téglásnál történt tehervasúti baleset vagonjainak műszaki mentése, ám a teherkocsik beemelésének nehézsége és az erősen megrongálódott vasúti pálya miatt egyelőre nem tudni, mikor állhat helyre a vasúti közlekedés ezen a szakaszon – közölte a MÁV.
A baleset helyszínére hétfő hajnalban érkezett meg Szolnokról az a 150 tonna teherbíró-képességű vasúti daru, amellyel megpróbálják majd a – rakománnyal együtt egyenként nyolcvan-kilencven tonna súlyú – kisiklott vagonok beemelését. Előzőleg félrehúzták és eltávolították mindkét vágány felett a felsővezetékeket, ezzel szabaddá téve az utat az emeléseket végző darunak.
A kilenc kisiklott vagon közül az első, megrongálódott forgóvázú teherkocsit már visszahelyezték a pályára, ezt később Hajdúhadházra fogják bevontatni. Jelenleg a bal vágány ideiglenes helyreállítását végzi a helyszínen az éjjel-nappal dolgozó, mintegy száz szakember, ezt követően lehet hozzáférni a vasúti daruval a következő kocsihoz – ismertette Hadnagy Attila.
Megjegyezte, egyelőre tart a baleset okának vizsgálata és a károk felmérése, így nem lehet tudni, mikor állhat helyre a vasúti forgalom ezen a szakaszon.
A pályára és a pálya mellé beborult kocsik egymásnak feszültek és megdőltek, torzultak és begyűrődtek a forgóvázaik, ezért nagyon óvatosan kell hozzákezdeni a felszabadításukhoz – hangsúlyozta a szakember.
Valószínűleg több napig is eltart a vasúti pálya helyreállítása a Hajdúhadház és Újfehértó között kisiklott tehervonat balesete után – közölte a MÁV Zrt. debreceni pályavasúti területi igazgatóságának vezetője vasárnap délután, sajtótájékoztatón. Hadnagy Attila a helyszínen elmondta, hogy egy Záhonyból Hegyeshalmon át Ausztriába tartó, vasércet szállító teherszerelvény harmincöt kocsijából kilenc siklott ki, teljesen elzárva a kétvágányú, villamosított pályaszakaszt. Mindkét vágány járhatatlanná vált és a felsővezeték-rendszer is jelentősen megrongálódott – mondta a szakember, megjegyezve, a kár százmilliós nagyságrendű is lehet.
A balesetben senki sem sérült meg, a baleset okát a rendőrség és a MÁV Zrt. vasútbiztonsági szolgálata is vizsgálja.
Hadnagy Attila elmondta, hogy elindult Szolnokról a vasúttársaság vasúti segélyszolgálatának daruja, ennek segítségével emelik majd vissza a sínek közé, illetve a vasúti töltés mellé borult kocsikat, ezután kezdődhet a pálya helyreállítása.
Az 1370 tonna összsúlyú teherszerelvény közepére és végére besorozott kocsik siklottak ki, a két mozdony után kapcsolt vagonok egy része a síneken maradt és néhány száz méterrel távolabb állt meg – tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója.
A Rail Cargo Austria jelzéseit viselő vagonok egy része felborult és kiömlött belőlük a szállított vasércpellet. Több kocsi összetörve, egymásra torlódva, a sínekről leborulva állt meg teljesen összegyűrve a sínszálakat. Eltörtek a felsővezeték-tartó oszlopok és a vasbeton talpfák, az egyik kisiklott vagon keresztbe állva teljesen elzárja mindkét vágányt.
Információink szerint az elzárt pályaszakasz miatt a tehervonatok kerülőirányra terelése már folyik. Úgy tudjuk, a MÁV-nál operatív döntés született, hogy elhalasztanak egy hétfőtől tervezett vágányszabályozási munkát Mezőzombor és Nyíregyháza között, a vágányzárat lemondták ezen az egyvágányú szakaszon, hogy ne akadályozza a terelt vonatok közlekedését.
A személyszállító vonatok esetén többféle intézkedést is bevezettek már vasárnap.
- A személyvonatok helyett Hajdúhadház és Újfehértó között pótlóbuszok járnak.
- Az InterCity-k helyett Debrecen és Nyíregyháza között ugyancsak pótlóbuszra kell átszállni a MÁV közleménye szerint.
- A Budapest-Záhony közötti közvetlen belföldi és nemzetközi IC-k Budapest és Nyíregyháza között kerülő útirányon, a miskolci fővonalon keresztül, hosszabb menetidővel közlekednek, de a Nyugati pályaudvar-Szolnok-Debrecen útvonalon az eredeti menetrendjük szerint másik szerelvény is közlekedik.
- A Budapest-Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza-Debrecen-Szolnok-Budapest útvonalon közlekedő minden vonat felármentesen vehető igénybe hétfő éjfélig.
- A Volánbusz járatain (4400, 4401, 4402, 1449) a Debrecen-Hajdúhadház-Téglás-Újfehértó szakaszon érvényesek a vasúti jegyek és bérletek.
Az Ukrajnából érkező vasércvonatok a legnagyobb súlyú tehervonatok közé tartoznak jelenleg Magyarországon, ez indokolja a dupla mozdonyt. A Rail Cargo Hungaria általában napi rendszerességgel fuvaroz a záhonyi átrakókörzetből ércet az ausztriai Linz felé.