A CER csoport az idei évben ünnepli 20 éves jubileumát. A cégcsoport elmúlt 20 évéről, a CER Cargo Holding idei teljesítményéről, jövő évi és távlati terveiről beszélgettünk Horváth Ottóval, a vállalatcsoport vezérigazgatójával.
Magyar Vasút: Jubileumi éve van a CER csoportnak, hogyan foglalható össze az elmúlt 20 éves időszak?
Horváth Ottó: A húsz éve alapított első társaság fél évvel később szerezte meg hatósági engedélyeit és kezdte meg működését bérelt erőforrásokkal és vásárolt szolgáltatásokkal. A CER CARGO HOLDING anyavállalatot 2012-ben alapították, melynek jelenleg 6 leányvállalata van Romániában, Horvátországban, Ausztriában, Szlovákiában, Lengyelországban és Magyarországon. Közülük a szlovák leányvállalat Csehországban is rendelkezik vasúti árufuvarozási jogosítványokkal.
Mára a cégcsoport jellemzően saját maga végzi a fuvarozással kapcsolatos tevékenységeket saját erőforrásokkal és saját informatikai rendszerrel támogatja a folyamatokat. Jelentős változás, hogy a kezdeti magyar belföldi forgalom mára a legkisebb részét teszi ki az éves naturáliának.
Jelenthet-e bármilyen előnyt a 20 éves múlt? Hogyan változott a vasút világa és mi az, amiben még lemaradást érez?
Valaminek vagy valakinek az életkora nem érdem, se nem előny vagy hátrány, hanem állapot. Nagy változást jelentett Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz, mely esemény egyúttal a vasúti árufuvarozási piac libaralizálását jelentette itthon. Ez egyúttal lehetővé tette a CER létrejöttét is. Érdekes viszont a „lemaradás”, hogy az uniós csatlakozás előtt mintegy húsz évvel kb. háromszor annyi árut fuvaroztak vasúton Magyarországon, mint húsz évvel később, azaz manapság. Ezen felül érdekes változás az is, hogy a vasút világa – jelentős számú és mértékű fejlődés ellenére – nem egyszerűbb lett, hanem sokkal bonyolultabb, melynek következtében a vasút versenyképessége „nem nőtt ugrásszerűen”.
Ezek tükrében hogy alakult a vállalat idei évi teljesítménye hazai és nemzetközi téren?
Ebben az évben a CER Hungary Zrt. a CER CARGO Holding leg jobban teljesítő leányvállalata. A cégcsoport várhatóan alulteljesíti a tervet, de azért jó évet zárunk.
Mik a vállalat céljai nemzetközi és magyar szinten 2025-re?
Legfontosabb célunk az eredményesség további növelése és a működési terület kiterjesztése. Jelenleg hat országban vagyunk aktívak, ez bővül Ausztriával, Németországgal és Szerbiával 2025-ben.
Tovább terjeszkedik a CER nemzetközi szinten, látnak tehát perspektívát a vasútban. Tudnak új forgalmakat vasútra terelni?
A cégcsoport elsősorban többországos forgalmakat bonyolít le és e szegmensben kíván tovább erősödni. A szervezeti formák és működési képességek e fuvarozási igényekhez történő igazítása lehetővé teszi egyes, jelenleg közúton szállított áruk vasútra terelhetőségét. Erre akkor van jó esély, ha közlekedéspolitikai alapú támogatásokkal is ösztönzik a fuvarozási mód megváltoztatását, mint például intermodális fuvarozás, egyes kocsi forgalom.
Mik a tapasztalatai a fiatalítással, új generációk integrálásával kapcsolatban?
A megfelelő humán erőforrás biztosítása a legnehezebb feladatok egyike valamennyi vezető számára és ezt tovább nehezíti bizonyos vasúti tevékenységek indokoltnál magasabb élőmunkaerő igénye. Kocsirendezőként kezdtem a vasutat és akkor azt mondták nekem, hogy tanuljak, mert kocsirendezőre hamarosan nem lesz szükség. Ez 49 évvel ezelőtt történt. Tanultam, utána már más munkakörben dolgoztam, de kocsirendezőre azóta is szükség van és még lesz is egy darabig, azonban fiatal nem nagyon jelentkezik. Innováció és képzés, valamint a képzett munkaerő megbecsülése jelenthet megoldást.
Fotó: HUNGRAIL