fbpx
2024. április 14. vasárnap

Hároméves a MÁV-START CO2-számlálója

A MÁV-START 2021. február 17. óta működteti a CO2-számlálót. A vasúttársaság azzal a céllal indította el a kezdeményezést, hogy tudatosítsa, a közlekedési mód választásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

A 3 év alatt több mint 2,59 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást sikerült megelőzni, ami hozzávetőlegesen egy 200 ezres nagyváros összes lakosának éves kibocsátásával lenne egyenlő. Ezt a mennyiséget kb. 35,8 millió, 10 év körüli nagyobb fa, több mint egy Debrecen kétszeresének megfelelő tölgyerdő tudná egy év alatt megkötni.

- Hirdetés -

Volánbusz járműállományának CO2-kibocsátása 2023-ban csaknem 7 ezer tonnával mérséklődött az előző évihez képest. A csökkenés jelentős része az elektromos autóbuszok beszerzésének köszönhető. A dízelüzemű autóbuszok kiváltásával az e-buszok 2023-ban 4245 tonna CO2-kibocsátás megtakarításához járultak hozzá, ami 2358 személygépkocsi éves kibocsátásnak megfelelő mennyiség.

Volanbusz BYD Ikarus Elektromos buszok

Környezetbarát közlekedési módok ösztönzése

A kerékpár és vonat kombinációja az egyik legkörnyezetkímélőbb távolsági közlekedési mód. Ezért a kerékpárszállító kapacitás folyamatos növelésére is nagy hangsúlyt fektet a MÁV-START. A fejlesztéseknek köszönhetően 2023-ban csaknem 1,35 millióan szállítottak kerékpárt vasúton, ami 20 százalékkal haladta meg a 2022-es biciklis forgalmat. A jelenleg működő 10 elővárosi vasútvonalon pedig mintegy 80 állomáson áll rendelkezésre színvonalas B+R tároló, nagyságrendileg 4000 férőhellyel.

A Volánbusz is tovább bővítette a kerékpárszállítási szolgáltatást nyújtó járatai számát, elsősorban olyan, kiemelt turisztikai célpontokba közlekedő autóbusz-vonalakon, ahol vasúton nincs, vagy csak korlátozottan van lehetőség az eljutásra.

Zöld digitalizáció

A zöld digitalizáció kiemelt projektje a jegyvásárlást megkönnyítő,  elektronikus jegyértékesítő rendszer. Egyre több busz- és vonatbérlet, jegy is elérhető a MÁV applikációban. A MÁV-START online rendszerének ma már több mint 2 millió regisztrált felhasználója van.

A környezeti szempontokat leginkább előtérbe helyező online értékesítés térnyerése jól kimutatható: 2023-ban az online jegyváltás beérte a pénztári értékesítést, a jegy- és bérlettermékek 38 százalékát vették már az ELVIRÁ-n vagy a MÁV alkalmazásban.

HÁTTÉR:

A MÁV-VOLÁN-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése. Ennek érdekében az elmúlt 3 évben a tagvállalatok számos területén egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a környezeti megfontolások mind járműfejlesztés, mind szabadidős utazások, mind digitalizáció, mind zöld események tekintetében.

Az utasok nemcsak a fenntarthatósági weboldalunkon www.zoldkozossegikozlekedes.hu található számlálón követhetik nyomon az összes megtakarítást, hanem 2021. február 17-étől a vonatjegyeken, bérleteken is feltüntetjük a rajtuk szereplő távolságra a CO2-kibocsátás megtakarítást. Így minden utas láthatja, mennyit tesz a környezetért azzal, hogy a vasutat választja az egyéni autós közlekedés helyett.

Az Európai Unió Zöld Megállapodása alapján 2050-re 90%-kal kell csökkenteni a közlekedésből származó CO2-kibocsátást. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának negyedéért a közlekedés felelős, ehhez a vasúti ágazat kevesebb mint 1 százalékkal járul hozzá. Ez jól mutatja, hogy a vasúti részarány jelentős növelése szükséges ahhoz, hogy a kitűzött célt el tudjuk érni. Ezt hatékonyan támogatja a járműpark korszerűsítése, valamint a személy- és áruszállítás vasútra terelése.

Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Ezek is érdekelhetik

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

2023-ban tovább romlott a magyar vonatok menetrendszerűsége

Az InterCity vonatok közül tízből négy tudott csak öt percnél kevesebb késsel célba érni, minden ötödik negyedóránál is hosszabb várakozásra kényszerült. A vasúti késések a...

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.