Növekszik a súlyos sérülésekkel járó vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszköz- és fülhallgatóhasználat miatti figyelmetlenség. A MÁV ezt a tendenciát igyekszik megállítani legújabb intézkedésével.
A MÁV tájékoztatása szerint az elmúlt évek baleseti statisztikáit elemezve kezd kirajzolódni egy trend, miszerint növekszik azon balesetek száma a vasúti átjárókban, melynek elsődleges oka az okostelefonok, okoseszközök, vagy épp a fülhallgatók használata. A balesetben érintett gyalogosok, rollerezők vagy kerékpározók között sajnos egyre növekszik a tizenéves sérültek vagy áldozatok aránya.
A vállalatcsoport ezt a rossz tendenciát igyekszik megállítani, ezért a balesetek csökkentése érdekben az aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívja fel a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire. Az első figyelemfelkeltő grafikákat, az angyalföldi Szent László úti vasúti átjáróban festették fel. A pilotprogram a Balaton-parti települések vasúti átjáróiban folytatódik majd.
A MÁV statisztikái szerint 2025-ben április 13-ig bezárólag eddig 15 ún. idegenhibás baleset történt vasúti útátjáróban. A 15 balesetből 5 volt halálos kimenetelű, melyben 7 személy vesztette életét, ezen kívül 3 esemény végződött személyi sérüléssel, amiben 2 személy súlyos, 1 személy könnyű sérüléseket szenvedett. A további 7 eseményben csak anyagi kár keletkezett. Mindegyik útátjárós baleset a KRESZ be nem tartása miatt következett be, minden esetben a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta a tragédiákat.
A közlekedési társaság már több éve folytat balesetmegelőzési kampányt a rendőrséggel közösen. A témában tartott sajtóeseményen Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kiemelte:
„16 éve nem történt baleset a vasút hibájából vasúti útátjáróban, de a felelősség közös, így vasúttársaságként is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az átkelés biztonságos legyen.”
Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, rendőrségi főtanácsadó, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke szerint:
„Kiemelt közös feladatunk a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése. Az együttműködésünk részeként a vasúti átjárók közlekedésbiztonságát visszatérően vizsgáljuk és értékeljük. A vasúti átjárókra vonatkozó szabályok betartását fokozottan ellenőrizzük, drónokat és civil szolgálati gépkocsikat is alkalmazva.”
Molnár Péter, a MÁV-csoport mozdonyvezetője elmondta, hogy 25 éves pályafutása során, nyolc esetben volt gázolása, ebből két esetben gépkocsival ütközött vasúti átjáróban. Péter a mai napig emlékszik minden esetre, kitörölhetetlen trauma számára. Egy korábbi sajtótájékoztatón ígéretet tett, hogy önkéntesként az iskolákban mesél a mozdonyvezetői szakma szépségeiről és felhívja a figyelmet a vasúti területen található veszélyekre.
Fotók: MÁV