Három és fél óráig tartott a legsúlyosabb sérült kiszabadítása a mozdonyból.
A MÁV helyszínen tartott sajtótájékoztatóján Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója a szerda hajnali sápi balesetről azt mondta: a megrakott tehervonat az állj! vörös jelzőt túlhaladva belerohant a sápi állomáson álló személyvonatba.
Heten sérültek meg, közülük négy utas, egy jegyvizsgáló és a balesetet okozó mozdonyvezető könnyebben. Őket a berettyóújfalui kórházba vitték. A vétlen mozdonyvezető, a MÁV-START munkavállalója életveszélyes, súlyos sérüléseket szenvedett
– tette hozzá.
Pafféri Zoltán közölte, hogy a katasztrófavédelem munkatársai 3 és fél órás munkával szabadították ki a mozdonyvezetőt a roncsok közül, majd a mentők a debreceni kórházba vitték a sérültet.
Kérdésre elmondta azt is, hogy az elektronikus biztosítóberendezés működött. A MÁV-nak az utasokra és a munkavállalókra is van biztosítása, gyorssegélyt adnak neki, amíg a vizsgálat tart.
Hadnagy Attila, a MÁV pályavasúti területi igazgatóságának vezetője a sajtótájékoztatón azt mondta: a helyreállításon körülbelül 30 szakember dolgozik. Először a személyvonat sérült szerelvényét szabadították ki, majd a tehervonat teherkocsijait húzták félre, hogy az összeütközött mozdonyokat szét tudják választani.
A vasúti pályában viszonylag kisebb, mintegy tízmillió forintos kár keletkezett. Körülbelül 200 méter hosszan a kapcsolószerek sérültek meg, ezeket később helyreállítják.
Az M1 aktuális csatornának nyilatkozva Balogh Péter Tamás, a Hajdú-Bihar Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense azt mondta, hogy a püspökladányi rendőrkapitányság vasúti veszélyeztetés bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított eljárást. Szakértők bevonásával vizsgálják a baleset körülményeit.
Első az emberélet, második a felelősség kérdése –
írta az építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán a balesettel összefüggésben, Lázár János szerint valószínűsíthető, hogy a balesetet nem műszaki probléma okozta.
Szerda délelőtt megkezdték a hajnali balesetben megsérült mozdonyok széthúzását és eltávolítását a vasúti pályáról. A pernyét szállító, 28 vagonból álló, 440 méter hosszú és 2150 tonnás tehervonat a vörös jelzőt túlhaladva, szemből rohant be az állomási peron mellett várakozó, Püspökladányba tartó személyvonatba. Az ütközés erejétől a tehervonat a két kocsiból álló személyvonatot a perontól mintegy kétszáz méterrel hátrébb tolta, a tehervonat dízelmozdonya és a személyvonat villanymozdonya összeakadt, vezetőfülkéik teljesen összeroncsolódtak
A mozdonyok első tengelyei leugrottak a sínről, a szakemberek ezeket helyezik vissza a vasúti pályára. Ezután kezdődhet el a helyreállítás. A teherszerelvény mozdonya az MMV Magyar Magánvasút Zrt. tulajdonában van, és Romániába szállította volna rakományát. Azt egyelőre nem lehet tudni, működött-e a tehervonat mozdonyán az úgynevezett éberségi berendezés, amely a mozdonyvezetők figyelmét és ébrenlétét ellenőrzi és a reagálás elmaradása esetén megállítja a vonatot.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt.