A berlini InnoTrans szakkiállításon együttműködési megállapodást kötött a MÁV és a MÁV-START az Osztrák Szövetségi Vasúttal, az ÖBB-vel. A megállapodás fókuszában a közlekedési kapcsolatos javítása áll, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére, és a műszaki területeken történő együttműködésre egyaránt kiterjed.
Az együttműködési megállapodást Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, Dr. Mosóczi László a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, osztrák részről pedig Andreas Matthä, az ÖBB Holding AG igazgatóságának elnöke írta alá.
A megállapodás értelmében a két ország vasúttársasága Budapest és Bécs között a két órás menetidő elérését veszi alapul, ehhez próbálják igazítani a menetrendi struktúrát és a nemzetközi személyszállító vonatok megállási rendjét. Ugyan a menetidő jelentős csökkenése csak a Hegyeshalom és Bécs közötti vasútvonal felújítását követően, 2028-tól lehetséges, de addig is mindkét fél törekszik olyan menetrendi változtatások bevezetésére, melynek eredményeként több személyszállító vonat közlekedhet rövidebb menetidővel, hegyeshalmi és tatabányai megállás nélkül.
A jelenleg is működő pilot projekt részeként most napi két pár Railjet vonat halad át hegyeshalmi megállás nélkül a magyar-osztrák határon. Ennek kiterjesztése érdekében mind a MÁV-START, mind az ÖBB közösen biztosítják a mozdonyvezetőket és az ehhez szükséges vonatkísérő személyzetet. Az ÖBB törekedni fog arra, hogy ebben az új menetrendi modellben gyorsabb menetvonalon, új járművekkel közlekedhessenek a Budapestről induló és a Bécsen túl közlekedő Railjet vonatok. Ezzel együtt az utaselégedettség javítása érdekében olyan minőségbiztosítási rendszer kidolgozását vállalja a MÁV és az ÖBB, amely üzemzavarok esetén is lehetővé teszi a gyors és hatékony információcserét a cégcsoportok között.
Kiemelt célként határozták meg a felek a környezetbarát árufuvarozás előmozdítását, melyhez a kombinált fuvarozás fejlesztése és a vasúti árufuvarozási kapacitás növelése szükséges. Ennek érdekében olyan programot dolgoznak ki közösen, amely lehetővé teszi, hogy a kombinált fuvarozást a Magyar Állam is támogassa. A vállalatvezetők azt is hangsúlyozták, hogy a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatása, valamint a záhonyi átrakókörzet forgalmának a fenntartása is kiemelt prioritást kell kapjanak továbbra is.
Fotó: Szecsődi Balázs