Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma az első negyedévi statisztikákhoz képest. 2024-ben már 55 esetben történt atrocitás.
Bár az erőszakos cselekedetek száma sokat csökkent az elmúlt néhány évben, azonban 2023-ban 40 százalékos növekedés volt tapasztalható, tavaly 78 alkalommal szenvedtek el erőszakos támadást jegyvizsgálók – adta hírül a MÁV.
Az idei első félévben, július közepéig már 55 eset történt, ebből 30 alkalom tettlegesség, 23 tettleges becsületsértés, 2 esetben pedig 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett vasutas jegyvizsgáló. A MÁV tájékoztatása szerint szóbeli fenyegetéseken túl előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző vasutast. Az utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, hanem agresszívan viselkednek, lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót.
A MÁV közleménye szerint a legproblémásabb vonal a Budapest-Vác-Szob, ahol 9 incidens történt, a Budapest-Cegléd vonalon pedig 6. Megyei tekintetben egyértelműen Pest vármegye emelkedik ki, itt történt az esetek több mint fele (54%) július közepéig. Komárom-Esztergom és Győr-Moson-Sopron vármegyékben 4-4, Fejér és Somogy vármegyékben 3-3 bántalmazás történt idén.
A MÁV-VOLÁN-csoport a munkatársai ellen elkövetett erőszak – akár szóbeli, akár fizikai bántalmazásról van szó – minden formáját elítéli, és minden egyes esetben rendőrségi feljelentést tesz. A fedélzeti-, állomási- és testkamerák segítségével, továbbá a rendőrség hathatós együttműködésének köszönhetően sikerül elfogni az elkövetőket. A jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után. A MÁV-VOLÁN-csoport célja, hogy munkatársai biztonságban végezhessék a munkájukat és egyetlen egy bűncselekmény se maradjon jogkövetkezmény nélkül.
Mit tesz a MÁV a nagyobb biztonság érdekében?
Az eljárások során nagy segítséget nyújtanak a kamerák, hiszen a felvételeket a rendőrség a nyomozások folyamán fel tudja használni. A MÁV-START 169 – kép és hangfelvétel rögzítésére is alkalmas – testkamerát szerzett be az elmúlt években a jegyvizsgálók számára. A KISS és FLIRT motorvonatok beépített kamerarendszerrel rendelkeznek, és ezek mellett folyamatosan szerelik fel a fedélzeti kamerákkal a MÁV-START további szerelvényeit is. A Volánbusz járműveinek nagy részén szintén fedélzeti kamerarendszerek működnek. A járműveken kívül pedig az állomásokon is kamerarendszer figyeli a közbiztonságot.
A MÁV arra is felhívja a figyelmet, hogy a kamerák beszerzése, felszerelése (ideértve a testkamerákat is) nemcsak a vasutas kollégák, de az utasok biztonságát is szolgálják, hiszen visszatartó erővel rendelkeznek, illetve segítik az ilyen esetek tisztázását, utólagos bizonyítását, ezért az ilyen és ehhez hasonló biztonsági eszközök beszerzését – a források függvényévében – a jövőben is folytatni kívánja a vasúttársaság.
Fotó: MÁV