Az elhatározás megvan, a források azonban nem állnak rendelkezésre – röviden így lehet összefoglalni azt, hogy hol állnak a nagyobb magyarországi vasúttársaságok a zéró kibocsátás felé vezető úton.
Mind a MÁV-nál, mind a Rail Cargo Hungarianál (RCH) változatlanul kiemelten kezelik a kibocsátáscsökkentés, és a fenntarthatóbb működésre való áttérés kérdését – derül ki a Magyar Vasút Online körképéből. Ezt az is alátámasztja, hogy egyik társaságnál sem vetették el a hibrid üzemű vontatók beszerzését. Az RCH egyenesen úttörő ezen a téren: 2019-ben
az európai fuvarozócégek közül elsőként bízta meg a világ legnagyobb vasúti járműgyártóját, a CRRC Group – leányvállalatát, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd társaságot a fuvarozási igényeikre optimalizált villany-hibrid mozdonyok fejlesztésével.
Az azóta eltelt négy évben a prototípusok elkészültek, már a tesztfutásokat végzik, és jelen pillanatban tart az engedélyezési folyamat is. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott válaszukban hangsúlyozzák, hogy az RCH lesz Európában az első olyan vasúti árufuvarozó vállalat, amely ezt a technológiát alkalmazza. Mindkét társaság hangsúlyozza, hogy a villany-hibrid vontatás nemcsak ott jelent „zöld” megoldást, ahol nincs kiépítve elektromos felsővezeték, hanem az áramellátás akadozása, vagy esetleges műszaki hiba esetén is fenntartható működést tesz lehetővé, ellentétben a dízelmozdonyok üzemeltetésével. Emellett az iparvágányokon is szerencsések lehetnek a hibrid-mozdonyok. A MÁV szerint a még nem villamosított pályák nagy részén a légkedvezőbb a hibrid motorvonatokkal való üzemelés lenne.
Bőven vannak már eredmények
Az RCH szerint a vontatás kisebb környezetterhelése mellett az egész logisztikai lánc zöldítése is kiemelt feladatuk, amiben bőven léptek előre az elmúlt időszakban: folyamatosan csökkentik a zajterhelést, és digitalizációs programjuk segítségével az egész árukezelési folyamatukat sikerült racionalizálniuk, amiben a károsanyag-kibocsátás az egyik fő szempont. Kiemelik, hogy gépparkjukat folyamatosan bővítik, a megbízások jelentős részét ma már környezetbarát Taurus, és Vectron járművekkel teljesítik. Amellett, hogy a villanymozdonyok lokális szén-dioxid-kibocsátása nulla, a fékezés során a vonat mozgási energiájából áramot termelnek, és azt a hálózatba vissza is táplálják. A hatékonyság egyértelmű, ugyanis – mint írják –, egy fékező mozdony 214 kilowattóra energiát táplál vissza a rendszerbe, ami egy átlagos háztartás egyhavi áramfogyasztásának felel meg.
Az RCH által használt gázolaj mennyiségét is igyekeznek csökkenteni. Ennek érdekében bérlik a TRAXX mozdonyokat, amelyek korszerűbb motorjuknak köszönhetően hatékonyabbak, és károsanyag-kibocsátásuk is alacsonyabb. A számok nyelvére lefordítva: használatukkal éves szinten minimum 10 százalékkal csökken a társaság üzemanyag-fogyasztása, ezáltal 105 ezer literrel kevesebb gázolajat égetnek el, körülbelül 278 tonnával mérsékelve a cég szén-dioxid-kibocsátását. Anyavállalatuk,
a Rail Cargo Austria célja, hogy 2030-ra teljesen megszüntessék a dízelmozdonyok használatát.
Emellett mozdonyvezetőik számára rendszeres továbbképzéseket szerveznek, ahol az energiatakarékos vontatás fortélyait igyekeznek továbbadni alkalmazottaiknak.
A MÁV sratégiájában is kiemelt helyet kap a „zöldítés”. Közleményükben hangsúlyozzák, hogy az alternatív meghajtásokhoz szükséges energiaforrások (napelemek, hidrogén) bőségesen rendelkezésre állnak. Kedvező, hogy a trakcióváltás is elkerülhető lenne a hibrid vontatók használatával. Azonban azt is megjegyzik, hogy az átfogó infrastrukturafejlesztési, és járműbeszerzési stratégiájuk a mostani, forráshiányos időszakban lassabban halad, mint szeretnék.
Borítókép: Az Alstom hidrogénvonata is alkalmas a dízel hajtás helyettesítésére