fbpx
2024. április 16. kedd

Döcög a zöld átállás, de már látni eredményeket is

Az elhatározás megvan, a források azonban nem állnak rendelkezésre – röviden így lehet összefoglalni azt, hogy hol állnak a nagyobb magyarországi vasúttársaságok a zéró kibocsátás felé vezető úton.

Mind a MÁV-nál, mind a Rail Cargo Hungarianál (RCH) változatlanul kiemelten kezelik a kibocsátáscsökkentés, és a fenntarthatóbb működésre való áttérés kérdését – derül ki a Magyar Vasút Online körképéből. Ezt az is alátámasztja, hogy egyik társaságnál sem vetették el a hibrid üzemű vontatók beszerzését. Az RCH egyenesen úttörő ezen a téren: 2019-ben

az európai fuvarozócégek közül elsőként bízta meg a világ legnagyobb vasúti járműgyártóját, a CRRC Group – leányvállalatát, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd társaságot a fuvarozási igényeikre optimalizált villany-hibrid mozdonyok fejlesztésével.

Az azóta eltelt négy évben a prototípusok elkészültek, már a tesztfutásokat végzik, és jelen pillanatban tart az engedélyezési folyamat is. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott válaszukban hangsúlyozzák, hogy az RCH lesz Európában az első olyan vasúti árufuvarozó vállalat, amely ezt a technológiát alkalmazza. Mindkét társaság hangsúlyozza, hogy a villany-hibrid vontatás nemcsak ott jelent „zöld” megoldást, ahol nincs kiépítve elektromos felsővezeték, hanem az áramellátás akadozása, vagy esetleges műszaki hiba esetén is fenntartható működést tesz lehetővé, ellentétben a dízelmozdonyok üzemeltetésével. Emellett az iparvágányokon is szerencsések lehetnek a hibrid-mozdonyok. A MÁV szerint a még nem villamosított pályák nagy részén a légkedvezőbb a hibrid motorvonatokkal való üzemelés lenne.

- Hirdetés -

Bőven vannak már eredmények

Az RCH szerint a vontatás kisebb környezetterhelése mellett az egész logisztikai lánc zöldítése is kiemelt feladatuk, amiben bőven léptek előre az elmúlt időszakban: folyamatosan csökkentik a zajterhelést, és digitalizációs programjuk segítségével az egész árukezelési folyamatukat sikerült racionalizálniuk, amiben a károsanyag-kibocsátás az egyik fő szempont. Kiemelik, hogy gépparkjukat folyamatosan bővítik, a megbízások jelentős részét ma már környezetbarát Taurus, és Vectron járművekkel teljesítik. Amellett, hogy a villanymozdonyok lokális szén-dioxid-kibocsátása nulla, a fékezés során a vonat mozgási energiájából áramot termelnek, és azt a hálózatba vissza is táplálják. A hatékonyság egyértelmű, ugyanis – mint írják –, egy fékező mozdony 214 kilowattóra energiát táplál vissza a rendszerbe, ami egy átlagos háztartás egyhavi áramfogyasztásának felel meg.
Az RCH által használt gázolaj mennyiségét is igyekeznek csökkenteni. Ennek érdekében bérlik a TRAXX mozdonyokat, amelyek korszerűbb motorjuknak köszönhetően hatékonyabbak, és károsanyag-kibocsátásuk is alacsonyabb. A számok nyelvére lefordítva: használatukkal éves szinten minimum 10 százalékkal csökken a társaság üzemanyag-fogyasztása, ezáltal 105 ezer literrel kevesebb gázolajat égetnek el, körülbelül 278 tonnával mérsékelve a cég szén-dioxid-kibocsátását. Anyavállalatuk,

a Rail Cargo Austria célja, hogy 2030-ra teljesen megszüntessék a dízelmozdonyok használatát.

Emellett mozdonyvezetőik számára rendszeres továbbképzéseket szerveznek, ahol az energiatakarékos vontatás fortélyait igyekeznek továbbadni alkalmazottaiknak.

A MÁV sratégiájában is kiemelt helyet kap a „zöldítés”. Közleményükben hangsúlyozzák, hogy az alternatív meghajtásokhoz szükséges energiaforrások (napelemek, hidrogén) bőségesen rendelkezésre állnak. Kedvező, hogy a trakcióváltás is elkerülhető lenne a hibrid vontatók használatával. Azonban azt is megjegyzik, hogy az átfogó infrastrukturafejlesztési, és járműbeszerzési stratégiájuk a mostani, forráshiányos időszakban lassabban halad, mint szeretnék.

Borítókép: Az Alstom hidrogénvonata is alkalmas a dízel hajtás helyettesítésére

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

A vasúti infrastrukturát is megtizedeli az éghajlatváltozás

Az egyre melegebb nyarak a sínpárokat, és a felsővezetékeket is megviselik.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.