fbpx
2025. január 22. szerda

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

A svéd és a magyar vasúttársaság hasonló metódussal számol: az 5 perc 59 másodpercnél kisebb késéseket nem veszi figyelembe. Svédországban az áhított cél az, hogy a szerelvények 95 százalékára ez legyen jellemző. Ugyanakkor valószínűleg a 2023-as évre nem lesznek büszkék a svéd vasutasok, ugyanis 2010-óta a legtöbb késést regisztrálták a svéd vonalakon. A statisztika szerint 2,4 százalékkal kevesebb vasút érkezett meg pontosan, mint az előző évben. A Svéd Közlekedési Hivatal szerint mind a rövid-, mind a közép- és a távolsági vonatoknál is csökkent a pontosság. A teherforgalom is gyenge évet zárt, azaz 2011-óta a legtöbbet késett a cargo-ágazat is.  Hangsúlyozzák, hogy a statisztika is bizonytalan, még az is elképzelhető, hogy a valós számok rosszabbak, mint amit közöltek, ugyanis a skandináv társaság csak tavaly állt át arra a számítási módszerre, amit a MÁV már 2017-ben bevezetett.

- Hirdetés -

Sorban jöttek a gondok

A számokra a 2023 végi, kemény téli időjárás is hatott – ezt még az Európában megszokottnál zordabb teleiről ismert svédországi szolgáltató is hangsúlyozza. Hozzáteszik, hogy a Solna városában lévő karbantartó üzemben is nehéz helyzet alakult ki, ahol a legtöbb vonat jégmentesítése és szervizelése zajlik. A szomorú statisztika legfőbb oka azonban egy egyszeri eset, az Arlanda vonalon történt kisiklás volt. Május végén ugyanis az Arlanda Express kisiklott, és jelentősen megrongálta az infrastruktúrát, két váltó, és 900 méternyi pálya megsemmisült, a helyreállítás egészen októberig tartott. A munkavégzés ideje alatt a vonatforgalom egy vágányon, csökkentett sebességgel haladt – az ország egyik legforgalmasabb vonalán.

“Összesen 10 469 személyvonat késett legalább 3 perccet, és 5 966 ​​vonat több mint 5 percet” – írja a Svéd Közlekedési Hivatal. A következmények júliusban voltak a legrosszabbak – az egyik reptérre vezető vonal csökkentett kapacitása nyilván a turisztikai szezonban érződik a legjobban (a szerk.). Úgy számolnak, hogy a pontosság az Arlandán tapasztalt zavarok nélkül önmagában 2,9 százalékkal javult volna.

Itthon is romlik a statisztika

Tavaly itthon is meghaladta a MÁV késéseinek mennyisége a megelőző évi adatot. 2023-ban a vasúttársaság adatai szerint összesen nagyjából hárommillió percet, azaz öt év nyolc hónapot késtek összesen a szerelvények, ami a most is érvényes számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény. Tavaly 2020-hoz képest 80, 2017-hez mérten 40 százalékkal késtek többet a szerelvények.

Ezt a számsort azonban más megvilágításba helyezi az a tény, hogy ha összeadjuk a menetrendben szereplő tavalyi összes menetidőt, így ugyanis több mint 176 év jön ki. Ehhez képest késett a MÁV több, mint öt évet.

A vasúttársaság hangsúlyozza, az utasok valójában ennél kevesebbet késtek, ugyanis a számsorokban nem vették figyelembe, hogy egy fennakadás esetén pótlóbuszokkal jóval korábban elszállítják az utasokat, mint ahogy a szerelvény beér eredeti célállomására, a probléma elhárítása után. Hozzáteszik, a legtöbb késés a pálya állapota miatt van, és nem a szerelvények meghibásodása következtében képtelenek tartani az eredeti menetrendet.

Fotó: nyhetsrum.sj.se / a Statens Järnvägar, svéd nemzeti vasúttársaság oldala

Ezek is érdekelhetik

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Balesetmegelőzés: figyelmeztető táblákat helyez ki a MÁV

A MÁV először a budapesti és Pest vármegyei vasúti és HÉV átjárókban kezdi meg a táblák kihelyezését megelőzési célból.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.