fbpx
2024. április 14. vasárnap

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

A svéd és a magyar vasúttársaság hasonló metódussal számol: az 5 perc 59 másodpercnél kisebb késéseket nem veszi figyelembe. Svédországban az áhított cél az, hogy a szerelvények 95 százalékára ez legyen jellemző. Ugyanakkor valószínűleg a 2023-as évre nem lesznek büszkék a svéd vasutasok, ugyanis 2010-óta a legtöbb késést regisztrálták a svéd vonalakon. A statisztika szerint 2,4 százalékkal kevesebb vasút érkezett meg pontosan, mint az előző évben. A Svéd Közlekedési Hivatal szerint mind a rövid-, mind a közép- és a távolsági vonatoknál is csökkent a pontosság. A teherforgalom is gyenge évet zárt, azaz 2011-óta a legtöbbet késett a cargo-ágazat is.  Hangsúlyozzák, hogy a statisztika is bizonytalan, még az is elképzelhető, hogy a valós számok rosszabbak, mint amit közöltek, ugyanis a skandináv társaság csak tavaly állt át arra a számítási módszerre, amit a MÁV már 2017-ben bevezetett.

- Hirdetés -

Sorban jöttek a gondok

A számokra a 2023 végi, kemény téli időjárás is hatott – ezt még az Európában megszokottnál zordabb teleiről ismert svédországi szolgáltató is hangsúlyozza. Hozzáteszik, hogy a Solna városában lévő karbantartó üzemben is nehéz helyzet alakult ki, ahol a legtöbb vonat jégmentesítése és szervizelése zajlik. A szomorú statisztika legfőbb oka azonban egy egyszeri eset, az Arlanda vonalon történt kisiklás volt. Május végén ugyanis az Arlanda Express kisiklott, és jelentősen megrongálta az infrastruktúrát, két váltó, és 900 méternyi pálya megsemmisült, a helyreállítás egészen októberig tartott. A munkavégzés ideje alatt a vonatforgalom egy vágányon, csökkentett sebességgel haladt – az ország egyik legforgalmasabb vonalán.

“Összesen 10 469 személyvonat késett legalább 3 perccet, és 5 966 ​​vonat több mint 5 percet” – írja a Svéd Közlekedési Hivatal. A következmények júliusban voltak a legrosszabbak – az egyik reptérre vezető vonal csökkentett kapacitása nyilván a turisztikai szezonban érződik a legjobban (a szerk.). Úgy számolnak, hogy a pontosság az Arlandán tapasztalt zavarok nélkül önmagában 2,9 százalékkal javult volna.

Itthon is romlik a statisztika

Tavaly itthon is meghaladta a MÁV késéseinek mennyisége a megelőző évi adatot. 2023-ban a vasúttársaság adatai szerint összesen nagyjából hárommillió percet, azaz öt év nyolc hónapot késtek összesen a szerelvények, ami a most is érvényes számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény. Tavaly 2020-hoz képest 80, 2017-hez mérten 40 százalékkal késtek többet a szerelvények.

Ezt a számsort azonban más megvilágításba helyezi az a tény, hogy ha összeadjuk a menetrendben szereplő tavalyi összes menetidőt, így ugyanis több mint 176 év jön ki. Ehhez képest késett a MÁV több, mint öt évet.

A vasúttársaság hangsúlyozza, az utasok valójában ennél kevesebbet késtek, ugyanis a számsorokban nem vették figyelembe, hogy egy fennakadás esetén pótlóbuszokkal jóval korábban elszállítják az utasokat, mint ahogy a szerelvény beér eredeti célállomására, a probléma elhárítása után. Hozzáteszik, a legtöbb késés a pálya állapota miatt van, és nem a szerelvények meghibásodása következtében képtelenek tartani az eredeti menetrendet.

Fotó: nyhetsrum.sj.se / a Statens Järnvägar, svéd nemzeti vasúttársaság oldala

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új intercity villamos motorvonatokról szerződött a Stadler és a GYSEV

9+4 db intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a két vállalat, tervezetten 2027-től állítaná forgalomba a GYSEV.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.