A Trenitalia 370 darabos háló- és IC-kocsi tenderét elnyerő olasz-cseh páros kocsinként 750 millió forintért cseréli az olasz flottát.
A Škoda Group és a Titagarh Firema Európában rég látott nagyságrendű vasúti kocsi beszerzési tendert nyert: összesen 733 millió euró értékben, közel 280 milliárd forintért fognak főként hálókocsikat szállítani a Trenitalia számára – számolt be az International Railway Journal. A megrendelés első részeként 70 darab hálókocsit szállítanak a Milánó – Palermo / Szirakúza járatokra.
A gyorsan bővülő emelt sebességű pályák mellett már egyre több 300 km/h-val is járható vonal van Olaszországban, így a távolsági vonatok egyre nagyobb részét a nagysebsségű motorvonatok teszik ki, a regionális forgalomban is szorulnak ki a mozdonyos vonatok.
A nagy távolságú, éjszakai közlekedésben azonban továbbra is a mozdonyos vonatokra helyezik a hangsúlyt.
A vonatokon nem csak hálókocsik lesznek, hanem ülőhelyes kocsik is, ezek 2 + 1 üléskiosztással, hogy hosszabb úton is kényelmesek legyenek.
A járművek beltere igen magas színvonalú lesz: a komfort színvonalon 4 ágy és mosdó lesz a hálókocsikban – derül ki a gyártói sajtóközleményből. A DeLux kocsikban 6 darab egyágyas, 2 darab kétágyas szobát alakítottak ki, mindegyiket saját zuhanyzóval és WC-vel. Ez jól mutatja, hogy Európa nyugati felében az éjszakai vonatokat egyre inkább guruló hotelként képzelik el. Az első 70 kocsiból 40 darab hálókocsis lesz, valamint 22 darab DeLux és nyolc ülőhelyes kocsi alkotja a flottát. A járműveket a Škoda licencére és alkatrészeire alapozva Olaszországban gyártja majd a Titagarh Firema SpA.
Hiányzó magyar IC-kocsik
Magyarországon is lenne igény ennyi vasúti személykocsira: a MÁV-Start az utolsó adatok alapján 1600 személykocsit használ. Ezekből az IC-forgalmat 172 szolgálja ki, a gyorsvonatokon további 434 közlekedik. Az IC-ken a 92 darab IC+ kocsi mellett alapvetően ötödik-hatodik évtizedüket taposó személykocsik közlekednek. Egyre több esetben nem is IC-színvonalú, klíma nélküli járművet kell besorozni a járatokra.
A közel félezer távolsági személykocsi java részét a 300 használtan vásárolt halberstadi kocsi adja, amiket 1978 és 1982 között gyártottak – tehát mára ezek mindegyike elmúlt 41 éves. A többi gyorsvonati kocsi még ezeknél is idősebb.
A MÁV-Start járműállományának kétharmada elmúlt 40 éves, de még a férőhelykapacitás alapján is az ülőhelyek fele 40 évesnél idősebb járművek adják.
A személykocsik cseréje ezért egyre inkább elodázhatatlan. A korábbi tervek szerint meg is indult volna az IC-flotta frissítése az ÖBB és a CD Railjet szerelvényeihez hasonló járművekkel. A 2022-ben visszahívott tender érdekessége, hogy a mostani sikeres olasz tenderhez hasonló nagyságrendű, 373 darab vasúti személykocsit értinett volna. Ez megoldhatta volna a hazai IC-vonatok mellett a nemzetközi vonatok közlekedését is, hiszen legalább 230 km/h-val tudtak közlekedni. Mivel ma már Ausztriában a Bécs-Salzburg vonalon a 230 km/h,, az Újvidék-Belgrád vonalon a 200 km/h az elvárás, új vonatok nélkül nehezen lennének kiszolgálhatók a nemzetközi viszonylatok. Sőt, hamarosan Pozsony-Brnó szakasz java része is 200 km/h-ra lesz átépítve, így már csak ezért is szükség lesz új személykocsik beszerzésére.
A személykocsik életkora miatt sem lesz sokáig halogatható a beszerzés: a MÁV-Startnál ezer darab olyan személykocsi van, amelyek 30 évnél idősebbek. Mivel 80 darab villamos-motorvonat beszerzés napirenden van, ez legalább 300 darab kocsit válthat ki, így legalább 700 darab további személykocsit kellene részben új személykocsira, részben motorvonatra cserélni. Az olasz példa alapján az is látható, hogy ez európai szinten is nagyon jelentős vállalkozás lehetne.
Címlapkép: Škoda Group