A svéd A-Train AB társaság 7 db FLIRT vonatot rendelt a Stadlertől, melyek az Arlanda reptér és a stockholmi főpályaudvar között fognak közlekedni tervezetten 2029 végétől. A nem mindennapi belső kialakítással és arculattal készülő FLIRT-ök 50%-kal növelik majd a kapacitást. A járműveket a Stadler Rajna völgyi üzemében gyártják, a szerződés pedig 15 éves karbantartást is magába foglal.
A svéd Arlanda Express-t működtető A-Train AB svájci minőségre épít a flottája bővítésénél: a Stadlertől 7 ultra modern FLIRT vonatot szereznek be egy további 8 vonatos opcióval.
Az új vonatok Stockholm Central és Arlanda reptér közt fognak közlekedni tervezetten 2029 végétől. A gyártási folyamatokat a Stadler St.Gallen Rajna völgyi üzemében 2026 végén kezdik majd meg. A járműveken túl 15 éves karbantartás is része a szerződésnek. A 350 millió svájci frank (kb 150,5 milliárd Ft) értékű szerződést a Stadler Bussnang-i székhelyén írták alá.
A FLIRT vonatokat az A-Train AG igényeire szabták. Például a belső kialakítás a stockholmi főpályaudvar A-Train Lounge skandináv stílusát tükrözi, amelyet élénk és nyitott terek, kényelmes ülőhelyek és modern bútorok jellemeznek. Ezek a design elemek a vonaton is megjelennek, növelve az utazási élményt. Különböző tereket alakítanak ki a fedélzeten, lesz majd lounge kanapé a csoportosan utazók részére, és lesznek egészen egyedi ülések is a nyugodt utazáshoz.
A 165 méter hosszú FLIRT vonatok kifejezetten a skandináv időjáráshoz és környezeti körülményekhez tervezik. Csaknem kétszer olyan hosszúak, mint a mostani vonatok, 323 fő ülőhelykapacitással, ami azt jelenti, hogy így több, mint 50%-kal nő majd az ülőhelyek száma. Természetesen akadálymentesek lesznek a helyek, és a nagy bőröndök tárolására is meg lesznek a megfelelő helyek. A maximális sebessége az új járműveknek 200 km/h lesz.
Az új rendeléssel az A-Train AB a korábbi, 1999-es vonatait váltja ki. Az a flotta 2029-re ér életciklusa végére, ekkora pedig a teljes rendelést leszállítja a Stadler.
Peter Spuhler, a STADLER AG igazgatósági elnöke így nyilatkozott az üzletről:
„Ez a rendelés is mutatja milyen rugalmas és egyedi igényre szabott megoldásokat tud kínálni a FLIRT, műszakilag és designban egyaránt. Az, hogy 15 éves karbantartást is tartalmaz a szerződés mutatja, hogy ebben a szegmensben is kiváló szolgáltatást nyújtunk.”
Magnus Zetterberg, A-Train AB vezérigazgatója elmondta:
Ezzel a beruházással folytatjuk a legmagasabb színvonalú szolgáltatás nyújtását az utasaink számára modern, csendes és pontos vonatokkal. Növekedést látunk az Arlanda expresszel utazók számában, a kapacitás emelése lehetővé teszi hogy még többeket szállíthassunk. Köszönöm a Stadler támogatását a víziónk megvalósításában, a reptérre és reptérről való utazás újra definiálását, és segíti, hogy a váratlant megvalósítsuk.
A jármű néhány műszaki adata:
– Tömeg: 342 tonna
– jármű hossza: 165 méter
– jármű szélessége: 3200 mm
– jármű magassága: 4380 mm
– ülőhelyek száma: 323
– Állóhelyek száma: Maximum 650
– Max. sebesség: 200 km/h
Fotók: STADLER AG
————————————————————
Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.
A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.