Összesen 14 helyen újul meg a transzformátorállomás.
A váci transzformátorállomás átadásával lezárult a vasúti vontatási energiaellátás fejlesztése a MÁV Zrt. hálózatán című projekt. Kikina Artúr, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vasútépítésért felelős helyettes államtitkára a helyszínen tartott keddi sajtótájékoztatón elmondta, hogy a projekt előkészítése 2017-ben kezdődött meg, áttekintették az ország energiaellátását, és a húsz alállomási körzet közül kijelölték azokat, amelyek a legsürgősebb beavatkozást igényelték.
A most zárult beruházásban az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) uniós támogatásának köszönhetően hat helyszínen újították vagy építették meg az energiaellátó, betápláló rendszert:
- Szerencsen,
- Szabadbattyánban,
- Érden (a 30a vonalon),
- Ebesen,
- Újszászon,
- Vácon.
Előkészítés alatt áll további nyolc alállomás kivitelezése, korszerűsítése, ezekre jövőre kerülhet sor:
- Biatorbágy,
- Füzesabony,
- Kimle,
- Nagyszentjános,
- Nyékládháza,
- Nyíregyháza,
- Szabadegyháza,
- Tatabánya.
A teljes felújítási és korszerűsítési program ezzel nem ért véget – hívta fel a figyelmet a helyettes államtitkár –, hiszen a korszerű energiaellátás a MÁV hálózatán nélkülözhetetlen tényező, illetve a MÁV-nak is meg kell felelnie az uniós energiahatékonysági előírásoknak.
Kikina Artúr emlékeztetett arra is, hogy energiahatékonyság szempontjából az egyik legjobb módszer olyan villamosmozdonyok alkalmazása, amelyek fékezésnél vissza tudják táplálni a hálózatba az áramot, ehhez viszont az alrendszereket fejleszteni kell.
A kormány döntése értelmében a közeljövőben újabb jelentős források állnak majd rendelkezésre a vasúthálózat fejlesztésére, ennek köszönhetően az utazóközönség új szerelvényekkel fog találkozni, a teherszállítás szempontjából pedig új, korszerűbb mozdonyok jelennek meg a magyar vasút hálózatán. A vasúthálózat fejlesztése nem egy-két év, a projektötlet megszületésétől a megvalósításig mintegy 10 év telik el.
– mondta Kikina Artúr.
A hat alállomást érintő, Váccal záruló fejlesztési projekt nettó beruházási költsége 12 milliárd forint volt, a vácié mintegy 2 milliárd forintot tett ki.
Horváth László Balázs, a váci transzformátorállomást kivitelező R-Kord Építőipari Kft. erősáramú üzletágvezetője a munkálatokat bemutatva egyebek mellett arról beszélt, hogy
a zömében 1978-as gyártású villamos készülékek a folyamatos felújítás és kisebb volumenű cserék ellenére is az élettartamuk végére értek. Megbízhatóságuk jelentősen csökkent, műszaki paramétereik már nem feleltek meg a korszerű védelmek és a megnövekedett energiaigény követelményeinek, illetve az új mozdonyok és motorvonatok rendszerbe állításával, az ütemes menetrend bevezetésével megnőtt a felsővezetéken átviendő energia nagysága.
A munkálatok a tervezést és a bontási munkákat követően 2021 tavaszán kezdődtek meg, a hat felújított alállomáson már egy nagyobb teljesítményigényeket kiszolgálni tudó, korszerű, kezelőszemélyzet nélküli alállomás jött létre – tette hozzá.
Nyitóképünkön a MÁV váci transzformátorállomásának átadása (fotó: MTI / Komka Péter).