fbpx
2024. május 21. kedd

A MÁV fejleszti az áramellátást

Összesen 14 helyen újul meg a transzformátorállomás.

A váci transzformátorállomás átadásával lezárult a vasúti vontatási energiaellátás fejlesztése a MÁV Zrt. hálózatán című projekt. Kikina Artúr, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vasútépítésért felelős helyettes államtitkára a helyszínen tartott keddi sajtótájékoztatón elmondta, hogy a projekt előkészítése 2017-ben kezdődött meg, áttekintették az ország energiaellátását, és a húsz alállomási körzet közül kijelölték azokat, amelyek a legsürgősebb beavatkozást igényelték.

A most zárult beruházásban az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) uniós támogatásának köszönhetően hat helyszínen újították vagy építették meg az energiaellátó, betápláló rendszert:

- Hirdetés -
  • Szerencsen,
  • Szabadbattyánban,
  • Érden (a 30a vonalon),
  • Ebesen,
  • Újszászon,
  • Vácon.

Előkészítés alatt áll további nyolc alállomás kivitelezése, korszerűsítése, ezekre jövőre kerülhet sor:

  • Biatorbágy,
  • Füzesabony,
  • Kimle,
  • Nagyszentjános,
  • Nyékládháza,
  • Nyíregyháza,
  • Szabadegyháza,
  • Tatabánya.

A teljes felújítási és korszerűsítési program ezzel nem ért véget – hívta fel a figyelmet a helyettes államtitkár –, hiszen a korszerű energiaellátás a MÁV hálózatán nélkülözhetetlen tényező, illetve a MÁV-nak is meg kell felelnie az uniós energiahatékonysági előírásoknak.

Kikina Artúr emlékeztetett arra is, hogy energiahatékonyság szempontjából az egyik legjobb módszer olyan villamosmozdonyok alkalmazása, amelyek fékezésnél vissza tudják táplálni a hálózatba az áramot, ehhez viszont az alrendszereket fejleszteni kell.

A kormány döntése értelmében a közeljövőben újabb jelentős források állnak majd rendelkezésre a vasúthálózat fejlesztésére, ennek köszönhetően az utazóközönség új szerelvényekkel fog találkozni, a teherszállítás szempontjából pedig új, korszerűbb mozdonyok jelennek meg a magyar vasút hálózatán. A vasúthálózat fejlesztése nem egy-két év, a projektötlet megszületésétől a megvalósításig mintegy 10 év telik el.

– mondta Kikina Artúr.

A hat alállomást érintő, Váccal záruló fejlesztési projekt nettó beruházási költsége 12 milliárd forint volt, a vácié mintegy 2 milliárd forintot tett ki.

Horváth László Balázs, a váci transzformátorállomást kivitelező R-Kord Építőipari Kft. erősáramú üzletágvezetője a munkálatokat bemutatva egyebek mellett arról beszélt, hogy

a zömében 1978-as gyártású villamos készülékek a folyamatos felújítás és kisebb volumenű cserék ellenére is az élettartamuk végére értek. Megbízhatóságuk jelentősen csökkent, műszaki paramétereik már nem feleltek meg a korszerű védelmek és a megnövekedett energiaigény követelményeinek, illetve az új mozdonyok és motorvonatok rendszerbe állításával, az ütemes menetrend bevezetésével megnőtt a felsővezetéken átviendő energia nagysága.

A munkálatok a tervezést és a bontási munkákat követően 2021 tavaszán kezdődtek meg, a hat felújított alállomáson már egy nagyobb teljesítményigényeket kiszolgálni tudó, korszerű, kezelőszemélyzet nélküli alállomás jött létre – tette hozzá.

Nyitóképünkön a MÁV váci transzformátorállomásának átadása (fotó: MTI / Komka Péter).

Ezek is érdekelhetik

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Kamionnal ütközött a tehervonat

Baleset miatt késtek a vonatok a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely, illetve a Hidasnémeti és a Budapest-Eger vonalon - közölte a Mávinform kedd délelőtt. A balesetben tehervonat kamionnal ütközött...

Afrikában épít vasutat a Ganz

Megegyezés született a Ganz és tunéziai partnere között, amelynek értelmében nagyszabású vasútipari együttműködés indulhathat az észak-afrikai ország vasúti hálózatának modernizálása terén - jelentette be...

Tizenötmilliárd eurós vasúti fejlesztés indul

Csepreghy Nándor arról beszélt Nagykanizsán, hogy a magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás. A magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás, ami szükséges a munkaerőigény biztosításához...

A rovat további cikkei

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....