Budapesti Nyilatkozat elfogadásával zárult a július 5-6. között MÁV által szervezett csúcstalálkozó az európai vasutakat tömörítő Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) felsővezetőinek részvételével. A Budapesten zajlott kétnapos eseményt a magyar EU elnökség egyik hivatalos programjaként rendezték meg, fókuszában a vasútfinanszírozás volt.
A szervező MÁV tájékoztatása szerint a pénteki napon ülésezett a CER Vezető Bizottsága, a szombati nap pedig az európai vasúti vezérigazgatók csúcstalálkozójával telt. Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők, melynek eredményeként az európai vasúti szektor főbb célkitűzéseit a Budapest Nyilatkozat kiadásával deklarálták. Ezek közt szerepel első sorban a finanszírozási lehetőségek kiszélesítése a zöld finanszírozás által, mely új lehetőséget teremt a vasút számára.
Miért van erre szükség? A felek elkötelezetten kijelentették, hogy a fenntartható gazdaság és közlekedés alappillére a vasúti közlekedés és szállítás, melyek az élhetőbb Európa megteremtését szolgálják. Emellett az elmaradott térségek felzárkóztatásában, vagy a növekvő mobilitási igények kiszolgálásában is fontos szerepe van a vasútnak. Viszont az EU ambiciózus klímacéljaihoz mérten jelentősen elmaradnak a jelenleg rendelkezésre álló uniós és nemzeti költségvetési keretek.
Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója az eseményen elmondta, hogy
a vasút egyszerre olcsó és drága, mivel az infrastruktúra fenntartása sok pénzt felemészt, míg a vasút társadalmi és a gazdasági előnyei jelentősek. A haszon megoszlik az állam, a gazdaság és a társadalom között, viszont ehhez mérten a költségeket is meg kell osztani a szereplőknek. A vezérigazgató kiemelte, hogy a jövőben jelentősebb beruházások szükségesek.
A felek a célok közt fogalmazták meg a zöld finanszírozásból nyújtott támogatások becsatornázásának elősegítését a kötött pályás projektekre, digitalizációra, vasútvillamosításra, vagy olyan alternatív meghajtású mozdonyok beszerzésére, mint az akkumulátoros vagy hidrogénüzemű vonatok.
A kétnapos eseményt Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára nyitotta meg, továbbá részt vett dr. Kerékgyártó János, az ÉKM közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára is.
Fotó: MÁV Zrt.