fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Budapesti Nyilatkozat elfogadásával zárult a július 5-6. között MÁV által szervezett csúcstalálkozó az európai vasutakat tömörítő Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) felsővezetőinek részvételével. A Budapesten zajlott kétnapos eseményt a magyar EU elnökség egyik hivatalos programjaként rendezték meg, fókuszában a vasútfinanszírozás volt.

A szervező MÁV tájékoztatása szerint a pénteki napon ülésezett a CER Vezető Bizottsága, a szombati nap pedig az európai vasúti vezérigazgatók csúcstalálkozójával telt. Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők, melynek eredményeként az európai vasúti szektor főbb célkitűzéseit a Budapest Nyilatkozat kiadásával deklarálták. Ezek közt szerepel első sorban a finanszírozási lehetőségek kiszélesítése a zöld finanszírozás által, mely új lehetőséget teremt a vasút számára.

Miért van erre szükség? A felek elkötelezetten kijelentették, hogy a fenntartható gazdaság és közlekedés alappillére a vasúti közlekedés és szállítás, melyek az élhetőbb Európa megteremtését szolgálják. Emellett az elmaradott térségek felzárkóztatásában, vagy a növekvő mobilitási igények kiszolgálásában is fontos szerepe van a vasútnak. Viszont az EU ambiciózus klímacéljaihoz mérten jelentősen elmaradnak a jelenleg rendelkezésre álló uniós és nemzeti költségvetési keretek.

- Hirdetés -

Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója az eseményen elmondta, hogy

a vasút egyszerre olcsó és drága, mivel az infrastruktúra fenntartása sok pénzt felemészt, míg a vasút társadalmi és a gazdasági előnyei jelentősek. A haszon megoszlik az állam, a gazdaság és a társadalom között, viszont ehhez mérten a költségeket is meg kell osztani a szereplőknek. A vezérigazgató kiemelte, hogy a jövőben jelentősebb beruházások szükségesek.

A felek a célok közt fogalmazták meg a zöld finanszírozásból nyújtott támogatások becsatornázásának elősegítését a kötött pályás projektekre, digitalizációra, vasútvillamosításra, vagy olyan alternatív meghajtású mozdonyok beszerzésére, mint az akkumulátoros vagy hidrogénüzemű vonatok.

A kétnapos eseményt Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára nyitotta meg, továbbá részt vett dr. Kerékgyártó János, az ÉKM közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára is.

Fotó: MÁV Zrt.

Ezek is érdekelhetik

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Naponta másfél kilométernyi új vágány a miskolci vonalon

A beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő akár 5 perces rövidítésével.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.