fbpx
2024. május 19. vasárnap

Világrekorder lett a Stadler FLIRT H2 vonata

A részben magyar gyártású vonat kocsiszekrényei Szolnokon készültek.

A Stadler által gyártott FLIRT H2 járműve bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe a hidrogénüzemű személyszállító vonat által megtett leghosszabb, üzemanyag-utántöltés és újratöltés nélküli távolsággal – adta hírül közleményében a vállalat.

A világrekord út 2024. március 20-án este kezdődött el a coloradói Pueblo városában, amikor a vonat elindult az első köreire a tesztpályán. A Stadler és az ENSCO mérnökeiből álló csapat egész éjszaka és a következő napon váltásban vezette a járművet. A vonat összesen 2.803 kilométert tett meg több mint 46 órán keresztül egyetlen tankolással.

- Hirdetés -

Ezzel a Stadler FLIRT H2 tartja hivatalosan is a világrekordot a hidrogénhajtású személyvonat által megtett leghosszabb távolságban, tankolás vagy újratöltés nélkül megtett távolság tekintetében.

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült. A Stadler tájékoztatása szerint a hazai üzeme jelentős szerepet játszik a cégcsoport zöld technológiájú járműveinek gyártásában, hiszen az akkumulátoros és hidrogénüzemű járművek karosszériáinak nagy része Szolnokon készül kiváló magyar szakemberek munkájával.

A FLIRT H2 az SBCTA számára a Stadler második Guinness-világrekordot nyert alternatív meghajtású vonata. A FLIRT Akku, az akkumulátoros FLIRT modell 2021 decemberében állította fel a leghosszabb, tisztán akkumulátoros üzemmódban, akkumulátoros motorvonattal megtett út világrekordját, 224 kilométert megtéve Németországban.

A FLIRT H2 vonatról

A Stadler kiemelten törekszik rá, hogy alternatív meghajtási megoldásaival környezetbarátabbá tegye a vasúti közlekedést, a vállalat folyamatosan dolgozik a hidrogénüzemű vasúti járművek fejlesztésén, hogy lehetővé tegye a felsővezeték nélküli útvonalakon való emissziómentes közlekedést.

Az első Stadler FLIRT H2-t a San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság számára tervezték és építették, ami két elektromos meghajtású motorkocsiból, valamint egy középen elhelyezett, úgynevezett powerpack energiamodulból áll. Ez az egység tartalmazza az üzemanyagcellákat és a hidrogéntartályokat. Az üzemanyagcellák a hidrogént elektromos árammá alakítják. Ezt az áramot egy vontatási átalakítóba küldik. Ezután az akkumulátor látja el a jármű meghajtását az adott pillanatban szükséges energiával. Ez a konfiguráció lehetővé teszi a fékenergia visszatáplálását az akkumulátorba. Az akkumulátor tehát mind a fékezési energiát, mind a hidrogéncellákból származó energiát tárolja. A Stadler innovatív meghajtási megoldásának köszönhetően a FLIRT H2 egész nap üzemképes újratankolás nélkül. A vonat 108 utasnak kínál ülőhelyet és további bőséges állóhelyet. A maximális sebesség 130 km/h (79 mph). A vonatot továbbá úgy tervezték, hogy akár 120 Fahrenheit (49 Celsius-fok) magas környezeti hőmérsékletben is képes legyen üzemelni.

2023-ban a Caltrans, Kalifornia állam közlekedési hatósága négy FLIRT H2-t rendelt, és 2024 elején további hat FLIRT H2-re vonatkozó szerződést kötött. Ezek a szerelvények nagyobb utaskapacitással rendelkeznek majd, mint az SBCTA számára készültek, és négy kocsiból, valamint a középső kocsiban lévő áramfejlesztő egységből állnak.

Nyitókép: Stadler

Ezek is érdekelhetik

Új intercity villamos motorvonatokról szerződött a Stadler és a GYSEV

9+4 db intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a két vállalat, tervezetten 2027-től állítaná forgalomba a GYSEV.

Befejezte a hatvan darab első generációs FLIRT korszerűsítését a Stadler

Az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, korszerűbb vonatok szintjére.

A Stadler növeli hidrogénvonatainak számát Kaliforniában

Kalifornia állam és a Stadler további hat hidrogénvonatról írt alá megállapodást a 2023 októberében aláírt keretszerződés alapján.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Új piacot hódított meg a Stadler

Szaúd-Arábia tíz plusz opcionálisan még tíz dízelüzemű IC-motorvonatot vesz a svájciaktól. A Stadler a Szaúd-Arábiát, az Emírségeket, Ománt és a környező kisebb államokat tömörítő Öböl...

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...