fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Vasúti fordulat nélkül nem lehet megállítani a közlekedési szennyezés növekedését

Az EU-ban 2007 óta csökken a szén-dioxid kibocsátás, de eközben a közlekedési szennyezése folyamatosan növekszik. Több vasúti áruszállítással és személyszállítással lehetne a folyamatot megállítani.

A Transport & Environment nevű európai közlekedési civil szervezet éves jelentése az EU közlekedési helyzetéről lehangoló képet fest fenntarthatósági szempontból. Míg a gazdaság többi része 1990 óta 1644 megatonna széndioxid-egyenértékkel (MtCO2e-vel csökkentette a kibocsátást, addig a közlekedésben 217 MtCO2e-vel növelte kibocsátását, és ezzel meghaladta az 1 GtCO2e-t, ami több mint a teljes szén-dioxid-kibocsátás Németország és Hollandia összes kibocsátása együttvéve. Már a közlekedés lett a legnagyobb szennyezés, a szén-dioxid kibocsátás negyedét ez adja az EU-ban.

- Hirdetés -

A szárazföldi, kontinensen belüli közlekedés 1990-ben még csak az üvegházhatású gázok (ühg) kibocsátásának 11 százalékát adta, 2022-re az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legfrissebb adatai szerint 24 százalékra emelkedett. A légi közlekedés aránya 1-ről 3 százalékra nőtt, a tengeri hajózásé pedig 2-ről 4 százalékra.

Így az összes közlekedési mód az 1990-es 17 százalék helyett 2022-re már 31 százalékát adta az EU teljes kibocsátásának.

Az alábbi grafikon azt mutatja meg, hogy 1990-hez viszonyítva az egyes iparágak kibocsátása hogyan változott: a legnagyobb növekedés a légi közlekedésben volt, ami duplájára emelte szennyezését. Mégis, ez az a terület, ami a legnagyobb adókedvezményt kapja: nem kell áfát és a kerozin után jövedéki adót sem fizetni, ami önmagában egyharmadnyi árelőnyt jelent például a legalább tizedével kevésbé káros vasúti személyszállításnak.

A tengeri hajózás 28, a szárazföldi közlekedés 20 százalékkal emelte kibocsátását, miközben a teljes ühg szennyezés 30 százalékkal csökkent.

Hiába a rossz trendek, folyamatosan bővülnek az autópályák, a repülőterek, és nem jut eközben elég forrás a leginkább fenntartható vasúti közlekedés fejlesztésére, a modal split adatokban továbbra sincs átrendeződés sem az áru-, sem a személyszállításban a kötöttpályás közlekedés irányába.

A vasút ami az EU áruszállításának negyedét, személyszállításának tizedét adja a közlekedési ühg-kibocsátásnak alig 0,4 százalékát adja. 1990 óta hiába nőtt jelentősen a teljesítménye, az ühg-kibocsátása 73 százalékkal csökkent, miközben a személyautóké 16 százalékkal, a teherautóké 29, a kisteherautóké 55 százalékkal nőtt.

A modellszámítások szerint nem is lesz sok változás 2030-ig, az elektromos személyautóknak és kamionoknak nem lesz érdemi hatása a szennyezésre mivel csak nagyon lassú az átállás. A 2050-ig tartó T&E modellszámítás szerint az EU Green Deal hatására csökkenhet valamelyest a közlekedés kibocsátása, 62 százalékkal. Azonban 2040-re is csak 25 százalékos csökkenést látnak az 1990-es értékekhez képest.

Lehetséges szabályozási megoldások

A T&E szakértői szerint egyszerű lépésekkel is lehetne gyorsítani a zöld átállást a közlekedésben. Ilyen egyszerű megoldás lehetne, ha a cégautóknál előírnák, hogy csakis elektromosokat lehetne vásárolni. De szintén egyszerű lenne megtiltani az üzleti utazásoknál a repülést, ahol van alternatívája ennek. Ez már csak azért is jelentős, mert az utazások ühg-kibocsátásának 20 százaléka vállalati utakhoz kötődik. Nem mellesleg ez igen jól fizető utasokat jelenthetne a nemzetközi, nagysebességű vasúti forgalomnak.

A legegyszerűbb megoldás az áruszállításban a vasút helyzetbe hozása lehet:

1995-ben még a jelenlegi EU-tagoknál a közúti áruszállítás csak az összteljesítmény 69 százalékát adta, 2023-ban már 78 százalék volt ez az arány. A teherautók útdíjában ha figyelembe vennék szennyezésüket, az infrastruktúra kiépítésének költségeit, akkor sokkal több áru választhatná ismét a vasutat.

A 3,5 tonna alatti kisteherautók esetében könnyen ki lehetett kerülni a kibocsátási és egyéb műszaki előírásokat, ezek szigorítása is sokat segítene a fenntarthatóbb közlekedésben.

A jelenlegi uniós közlekedéspolitika biztosan nem lesz elég tehát az ambiciózus ühg-kibocsátási célok eléréséhez. A közlekedés esetében pedig óriási ki nem használt lehetőségek vannak a szabályok finomhangolásával, a vasúti közlekedés helyzetbehozásával.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.