fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Több uniós ország pályavasútja emelni szeretné a díjakat

A pályahasználathoz kapcsolódó díjak emelkedése közvetlenül befolyásolják a vasúti áruszállítás növekedésének a mértékét – tette közzé az ERFA. A szervezet szerint ez nem segíti elő az áruk vasútra terelésének az európai ügyét.

Az elmúlt hónapokban számos pályahálózat-működtető terjesztett elő terveket az olyan díjak emelésére, mint a lemondási díjak, a parkolási díjak és a minőségi büntetések Európa-szerte. A pályahasználati díjakhoz hasonlóan az ilyen díjaknak is közvetlen szerepük van a vasúti árufuvarozás volumenének változásában – tette közzé az ERFA (European Rail Freight Association).

Alapvető fontosságú, hogy az infrastruktúra-használati díjak, beleértve a törlési díjakat is, arányosak és méltányosak legyenek, és ne ássák alá a vasúti árufuvarozás növekedési potenciálját.

Ma a vasúti árufuvarozási vállalkozásoknak többlet kapacitásokat kell lefoglalniuk, amelyet esetleg törölni kell, vagy a vonatokat késések miatt le kell állítani. Ennek oka a globális ellátási láncok megszakadása, valamint a vasúti hálózatok megbízhatatlansága a kiterjedt építkezések miatt – áll a szervezet közleményében. A vasúttársaságoknak rugalmasan kell reagálniuk, és úgy kell eljárniuk, hogy alkalmazkodni tudjanak az ügyfelek igényeihez.

A németországi DB Netz által 2024-re javasolt erőteljesen megemelt lemondási díjak, a hollandiai ProRail által 2023-ra javasolt parkolási költségek növelése, az olasz határállomásokon az RFI által bevezetett minőségi büntetések közvetlen hatással lesznek a vasúti árufuvarozás működésére.

- Hirdetés -

Ezeknek a díjaknak az erőteljes emelése csökkenti a vasúti árufuvarozás rugalmasságát, vagy ahhoz vezethet, hogy a vasúttársaságok csak rövid távra foglalnak le kapacitást. Ez megnehezíti a pályahálózat-működtetők számára, hogy pályazárak esetén hatékonyan tervezzék meg az átirányítást.

Dirk Stahl, az ERFA elnöke kijelentette: – a modális váltás nem csak a vasúttársaságok, hanem az infrastruktúra-üzemeltetők és a politikai döntéshozók felelőssége is. Nem látjuk, hogy a jelenlegi feltételek mellett a lemondási díjak emelése hogyan lenne pozitív hatással az Európai Unió modális átállással kapcsolatos célkitűzéseire. Szükség van a megközelítés megváltoztatására.

Conor Feighan, az ERFA főtitkára szerint

bár ezek alapvetően belföldi döntések, nevezetesen a nemzeti pályahálózat-működtetőké, mégis európai hatással bírnak. Az európai vasúti árufuvarozás több mint 50%-a legalább egy határt átlép.

A nemzeti díjak és illetékek bármilyen változása közvetlen hatással lesz a nemzetközi áruforgalomra is.

Ezek is érdekelhetik

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét - mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.