A pályahasználathoz kapcsolódó díjak emelkedése közvetlenül befolyásolják a vasúti áruszállítás növekedésének a mértékét – tette közzé az ERFA. A szervezet szerint ez nem segíti elő az áruk vasútra terelésének az európai ügyét.
Az elmúlt hónapokban számos pályahálózat-működtető terjesztett elő terveket az olyan díjak emelésére, mint a lemondási díjak, a parkolási díjak és a minőségi büntetések Európa-szerte. A pályahasználati díjakhoz hasonlóan az ilyen díjaknak is közvetlen szerepük van a vasúti árufuvarozás volumenének változásában – tette közzé az ERFA (European Rail Freight Association).
Alapvető fontosságú, hogy az infrastruktúra-használati díjak, beleértve a törlési díjakat is, arányosak és méltányosak legyenek, és ne ássák alá a vasúti árufuvarozás növekedési potenciálját.
Ma a vasúti árufuvarozási vállalkozásoknak többlet kapacitásokat kell lefoglalniuk, amelyet esetleg törölni kell, vagy a vonatokat késések miatt le kell állítani. Ennek oka a globális ellátási láncok megszakadása, valamint a vasúti hálózatok megbízhatatlansága a kiterjedt építkezések miatt – áll a szervezet közleményében. A vasúttársaságoknak rugalmasan kell reagálniuk, és úgy kell eljárniuk, hogy alkalmazkodni tudjanak az ügyfelek igényeihez.
A németországi DB Netz által 2024-re javasolt erőteljesen megemelt lemondási díjak, a hollandiai ProRail által 2023-ra javasolt parkolási költségek növelése, az olasz határállomásokon az RFI által bevezetett minőségi büntetések közvetlen hatással lesznek a vasúti árufuvarozás működésére.
Ezeknek a díjaknak az erőteljes emelése csökkenti a vasúti árufuvarozás rugalmasságát, vagy ahhoz vezethet, hogy a vasúttársaságok csak rövid távra foglalnak le kapacitást. Ez megnehezíti a pályahálózat-működtetők számára, hogy pályazárak esetén hatékonyan tervezzék meg az átirányítást.
Dirk Stahl, az ERFA elnöke kijelentette: – a modális váltás nem csak a vasúttársaságok, hanem az infrastruktúra-üzemeltetők és a politikai döntéshozók felelőssége is. Nem látjuk, hogy a jelenlegi feltételek mellett a lemondási díjak emelése hogyan lenne pozitív hatással az Európai Unió modális átállással kapcsolatos célkitűzéseire. Szükség van a megközelítés megváltoztatására.
Conor Feighan, az ERFA főtitkára szerint
bár ezek alapvetően belföldi döntések, nevezetesen a nemzeti pályahálózat-működtetőké, mégis európai hatással bírnak. Az európai vasúti árufuvarozás több mint 50%-a legalább egy határt átlép.
A nemzeti díjak és illetékek bármilyen változása közvetlen hatással lesz a nemzetközi áruforgalomra is.