fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Teljes hosszában megújul a román vasúti törzshálózat

Uniós forrásokra alapozva, háromezermilliárd forintnak megfelelő összegből nem csak a korridorok egy-egy szakaszát, hanem teljes vasútvonalakat építenek át emelt sebességre és egységes biztosítóberendezéssel, ami a belföldi forgalmak mellett a nemzetközi vasúti áruszállítást is nagyban gyorsítani fogja.

Több évtizedes elhanyagoltság után felgyorsult a román vasúthálózat felújítása. A lőkösháza–kürtösi magyar–román határtól Brassóig szinte a teljes Rajna–Duna korridoron folyamatban vannak a felújítási munkák, és a késések ellenére egy–két éven belül szinte a teljes vonalszakasz megújul, sőt, a Kárpátokon túl javarészt már végeztek is a teendőkkel.

VASÚT-REHABILITÁCIÓ

Összesen félezer kilométernyi vasútszakasz áll átépítés alatt, a projektek többsége már befejezés előtt áll. Ezek felújításának összköltsége 1800 milliárd forintnak felel meg, ami kilométerenként mintegy három és fél milliárd forintos költséget jelentenek a javarészt emelt sebességű, 160 km/órás sebességre engedélyezett pályák esetében. A felújításokkal a későbbiekben sem állnak le: a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) forrásaiból az Arad–Temesvár–Karánsebes vasútvonal 45 kilométeres, Arad és Temesvár közötti szakaszára 2022 végén szerződtek. Az RRF-források esetében az is reményre adhat okot, hogy ezeket 2026-ig el kell költeni. A romániai infrastruktúra-beruházásoknál korábban jellemzők voltak az akár többéves késések, de az RRF esetében nagyon komoly pénzügyi ösztönző van ennek elkerülésére.

- Hirdetés -

Korábban nagy hiány volt a fejlesztésekből: a román állami vasúttársaság, a CFR összeállítása szerint karbantartásra és felújításra 2014 és 2018 között átlagosan 74 milliárd forintnyi lej jutott, míg beruházásokra 120 milliárdnyi. Ez a 22 ezer kilométeres hálózaton a szintentartásra sem volt elegendő. Ezért egy olyan stratégiát dolgoztak ki, amivel nyolcezer kilométernyi vasútvonal újulhat meg a következő 15 évben, 2300 milliárd forintnyi forrásból.

FÓKUSZBAN

A terv a magyar határtól Nagyváradon át Kolozsvárig vezető szakasz, a Kürtös–Arad–Brassó–Bukarest–Konstanca fővonal, az Arad–Karánsebes–Krajova–Vidin (Bulgária) szakaszok modernizálását helyezi a középpontba, ezeken az ETCS2 szintje mellett az emelt, 160 km/órás sebességet kívánják elérni. A másik két korridoron már jórészt zajlanak a munkák, vagy legalábbis az előkészületek. A 300-as vasúti vonalcsoport 300-as számú gerincvonalán, a Nagyvárad–Kolozsvár szakaszon is még csak a felkészülésnél tartanak – a villamosítást, és ahol csak lehet, a kétvágányúsítást 2026-ig az RRF-pénzekből szeretnék megvalósítani, ám ebben az elképzelésben még vannak jelentős kockázatok.

Ettől eltekintve a források már ma is adottak a jelentős vasút-rehabilitációs programhoz. Románia az Európai Bizottság által jóváhagyott Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve igen jelentős vasúti fejlesztéseket irányoz elő: összességében 3,7 milliárd eurót, mai árfolyamon hozzávetőlegesen másfél ezer milliárd forintnak megfelelő összeget. A forrásokat a vasúti terület szinte minden területe között elosztották. A legtöbb forrás, mintegy 560 milliárd forint a TEN-T törzshálózat fejlesztésére áll rendelkezésre, de a kiegészítő hálózatra is 530 milliárdot költenek. Nem csak a vágányok cseréjére és átépítésére telik ebből a pénzből, hanem teljesen új vasútvonalak épülnek, a források az állomások felújítása mellett mindenhol tartalmazzák az egységes Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERMTS) kiépítését. Románia egy stratégiát is elfogadott annak érdekében, hogy 2025 és 2030 között minden TEN-T vonalon kiépülhessen az egységes vasúti biztosítóberendezés – ez jelentős mértékben felgyorsíthatja a ma még kifejezetten lassú román vasúti közlekedést, de a magyar határon is egyszerűbbé és gyorsabbá válhat ezáltal a vonatok átkelése.

HOZADÉK

A határátlépés napjainkban még igen komplikált és lassú, nemritkán torlódások alakulnak ki. Keleti szomszédunk schengeni övezethez csatlakozása ugyan elmaradt az idei évben, de várhatóan hamarosan sor kerül rá. Ez pedig a közúti áruszállítást számottevően, ráadásul a belépés pillanatában azonnal fel fogja gyorsítani. A vasúti versenyképesség szempontjából fontos lenne, hogy a kötöttpályás áruszállításban is minél hamarabb hasonló gyorsulást lehessen elérni.

A beruházások összesen 315 kilométernyi, harminc százalékban megemelt kapacitású, ETCS 2-vel felszerelt fővonalat érintenek, ahol alapvetően 160 km/órás személyvonati sebességet sikerül majd elérni (bár ehhez járművekre is szükség lesz…). Emellett villamosítanak 110 km fővonalat, 2426 kilométeren pedig a szűk keresztmetszeteket váltják ki olcsón és gyorsan elvégezhető, lokális felújításokkal – a cél az átlagosan 100 km/órás sebesség elérése. Ezek segítségével a román vasúti fővonalak, ha nem is a nyugat-európai, de a kelet-közép-európai szinthez fel tudnak zárkózni.

A 2021–2027 között Romániának járó 31,5 milliárd forintos uniós támogatásból a Kohéziós Alapból és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból 7,2 milliárd eurót szánnak infrastruktúra-fejlesztésre. A partnerségi megállapodást Románia 2022 októberében már aláírta az Európai Bizottsággal, így idén indulhatnak a projektek, de az RRF pénzekről is megállapodtak már a tavalyi évben.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.