fbpx
2025. március 20. csütörtök

Mégsem klímabarát az óriáskamion?

Letette a garast a 48 tonnás óriáskamionok ellen az egyik legynagyobb európai szakszervezeti szövetség. Szerintük vasútellenes, tehát nem lehet klímabarát megoldás. A hazai útkezelők sem támogatják a többlet-terhelés ötletét.

Egyértelműen a hosszú teherautók széles körű használata ellen foglalnak állást ver.di és európai testvérszervezetei az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetségében (ETF). Más szervezetekkel, például a Német Közlekedési Klubbal és a Vasútpárti Szövetséggel együtt a ver.di felszólította az Európai Parlament képviselőit (EP-képviselőket), hogy az uniós szintű jogalkotási folyamat során tegyenek a tervek megállításáért.

A ver.di legfontosabb érvei a gigalinerek ellen, hogy ha a szállítási költségek tonnánként csökkennek, akkor a közúti áruszállítás még olcsóbbá válik. Ennek eredményeképpen

az áruk a klímabarát vasútról visszakerülnek a közútra.

A hosszú teherautók így munkahelyek ezreit veszélyeztetik az európai tehervasutaknál. Az is jelentős probléma, hogy kanyarodáskor, csomópontokban, körforgalmakban a normál teherautóknál is nagyobb veszélyt jelentenek a többi közlekedőre. Emiatt ezeket a közúti infrastruktúrákat át kell építeni. A hosszú teherautók súlya még jobban károsítja a hidakat és az utakat. 

Lapunk megkereste a magyar közúthálózat karbantartásáért felelős szervezetet az óriáskamionok esetleges hazai használatával kapcsolatban. A Magyar Közútnál elmondták, hogy már ma is évente 130 ezer darab útvonalengedélyt adnak ki túlsúlyos, túlméretes járművek, szerelvények számára. Azonban minden engedélyt szigorú megkötésekkel adnak ki: pontosan megjelölik azt az útvonalat, ahol a túlméretes jármű a legbiztonságosabban közlekedhet. Így is

minden, 40 tonnánál nehezebb, vagy a megengedett tengelyterhelés felett közlekedő jármű hatványozottan rontja az úthálózatot.

Ökölszabály, hogy egyetlen 40 tonnás kamion elhaladása 300 ezer (!) személyautó roncsoló hatásával egyenértékű.

A Magyar Közút szerint az infrastruktúra állapotára a tengelyterhelés van a legnagyobb hatással. Már a 44 tonnás összsúly is „pengeélen táncol” a tengelyterhelés vonatkozásában, de közleményük szerint a 48 tonnás határ általános bevezetése a jelenlegi tengelyelrendezésű járművek esetén az útburkolat műszaki állapotára egyenesen katasztrofális hatással lenne. 

A túlméretes járműszerelvények elterjedése több problémát is maga után vonhat, ugyanis

a parkolók, körforgalmak, és vasúti átjárók, hidak, és gyakorlatilag az összes, az útpálya körül meglévő épített infrastruktura-egység mérete a hagyományos méretű kamionokhoz illeszkedik.

Így tehát a gigakamionok közlekedése esetén az is elképzelhető, hogy egy hidat le kell zárni az újfajta járműszerelvény elhaladásának idejére – annak teherbírása okán. Nem is beszélve az előírt kísérőjárművekről, és az általában felkínált éjszakai időpontról.

Összességében a közlekedésbiztonsági kockázatokra hívta fel a figyelmünket a közút, de a már meglévő kivételeket is hangsúlyozták:

3+2, illetve 3+3 képletű tengelyelrendezéssel már most is haladhatnak 44 tonna feletti össztömegű szerelvények az utakon.

Arra is emlékeztetnek, hogy kísérleti jelleggel már közlekednek Németországban, és Svédországban 3 tagból álló szerelvények, de Magyarország mindeddig ellenezte az EU ilyen irányú törekvéseit, ezek ugyanis ellentmondanak a magyar-, és az Uniós szakpolitikai céloknak, ami a vasúti szállítást helyezi előtérbe.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.