Brüsszel nemcsak bevezetné, hanem támogatná a „gigakamionok”, azaz a 48 tonna össztömegű nyergesvontatók bevezetését, és elterjesztését az Unióban. A Bizottság a károsanyag kibocsátás csökkentésére hivatkozik. Ugyanakkor ezek a szerelvények „túlméretesnek” minősülnek, így csak komoly megkötésekkel közlekedhetnek a tagállamok útjain. Újabb szövevényes, elhúzódó fiaskó van kialakulóban.
Az EU érvelésének középpontjába ismét a „zöld átállás” került. A brüsszeli bürokraták ugyanis arra emlékeztetnek, hogy míg a blokk útjain folyamatosan nő a teharautóforgalom, két „Lange LKW” (szabad fordításban „hosszú kamion”) annyi árut képes elvinni, mint három hagyományos nyergesvontató, ugyanakkor károsanyag kibocsátása alig több, mint két „sima” kamioné. Az elképzelések szerint a kombinált fuvarozásban az alternatív meghajtású teherautók akár 48 tonnás megengedett legnagyobb össztömeggel is közlekedhetnének. Az ügyben megkerestük a Magyar Közutat. A Magyar Vasút Online-t a
közútkezelőnél arról tájékoztatták, hogy már ma is évente 130 ezer darab útvonalengedélyt adnak ki túlsúlyos, túlméretes járművek, szerelvények számára. Ugyanakkor tény, hogy
minden egyes túlméretes szállítmány magában foglalja azt a kockázatot, hogy kárt tesz az
úthálózatban, vagy annak tartozékaiban.
Emellett minden engedélyt szigorú megkötésekkel adnak ki: pontosan megjelölik azt az útvonalat, ahol a túlméretes jármű a legbiztonságosabban közlekedhet. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerkesztőségünkhöz eljuttatott tájékoztatása szerint a konkrét hatásokat csak a használni kívánt útvonal, illetve a közlekedés gyakoriságának ismeretében lehetne vizsgálni. Tény azonban, hogy
minden 40 tonnánál nehezebb, vagy a megengedett tengelyterhelés felett közlekedő jármű hatványozottan rontja az úthálózatot. Ökölszabály, hogy egyetlen 40 tonnás kamion elhaladása 300 ezer (!) személyautó roncsoló hatásával egyenértékű.
A Magyar Közút szerint az infrastruktúra állapotára a tengelyterhelés van a legnagyobb hatással. Már a 44 tonnás összsúly is „pengeélen táncol” a tengelyterhelés vonatkozásában, de közleményük szerint a 48 tonnás határ általános bevezetése a jelenlegi tengelyelrendezésű járművek esetén az útburkolat műszaki állapotára egyenesen katasztrofális hatással lenne. Hangsúlyozzák, hogy Magyarország földrajzi
elhelyezkedéséből adódóan tranzitország, ez jól látszik a megnövekedett forgalmon, és az M0-ás útgyűrű terheltségén is. Ugyanakkor a forgalom mellett a túlméretes járműszerelvények elterjedése több problémát is maga után vonhat, ugyanis
a parkolók, körforgalmak, és vasúti átjárók, hidak, és gyakorlatilag az összes, az útpálya körül
meglévő épített infrastruktura-egység mérete a „hagyományos” méretű kamionokhoz
illeszkedik.
Így tehát a „gigakamionok” közlekedése esetén az is elképzelhető, hogy egy hidat le kell zárni az újfajta járműszerelvény elhaladásának idejére – annak teherbírása okán. Nem is beszélve az előírt kísérőjárművekről, és az általában felkínált éjszakai időpontról.
Összességében a közlekedésbiztonsági kockázatokra hívja fel a figyelmet a közút, de a már meglévő kivételek is hangsúlyozzák: 3+2, illetve 3+3 képletű tengelyelrendezéssel már most is haladhatnak 44 tonna feletti össztömegű szerelvények az utakon. Arra is emlékeztetnek, hogy kísérleti jelleggel már közlekednek Németországban, és Svédországban 3 tagból álló szerelvények, de Magyarország eddig ellenezte az EU ilyen irányú törekvéseit, ezek ugyanis ellentmondanak a magyar-, és az Uniós szakpolitikai
céloknak, ami a vasúti szállítást helyezi előtérbe.
Borítókép: Kamion-szerelvény Németországban (Forrás: Trans.info)