Elhárulhat a reptéri gyorsvasút megépítése előtt álló legfőbb akadály, ha a kormány az év végéig visszavásárolja a Budapest Airport üzemeltetési jogát. A kötöttpályás összeköttetés megvalósítását a vasúti pályának a repülőtér területén való elvezetése körüli vita nehezítette.
– A budapesti repülőtér stratégiai eszköz, ezért magyar kézbe kell kerülnie. A kormány elkötelezett, hogy visszavásárolja, mindegy, ki a tulajdonos – közölte Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában tegnap este. Az Index tudósítása szerint hozzátette:
az előkészítő megbeszélések már folynak a Budapest Airport tulajdonosával az értékesítés feltételeiről és az árról. Mint fogalmazott, a megegyezés mindkét szereplő számára fontos, és az üzletet az év végére le lehet zárni.
A kormány 2021-ben már tárgyalásokat folytatott a BA reprivatizációjáról, ez azonban meghiúsult. Visszavásárlási szándék indoka az volt, hogy a tulajdonosi kör nem volt érdekelt a légikikötő kívánt ütemű fejlesztésében. Ennek eleme volt a reptéri gyorsvasút megvalósítása körüli vita. A kormány 2010 óta több alkalommal és több koncepció alapján kezdeményezte az összeköttetés kialakítását.
A legutóbb elfogadott terv szerint a Budapest-Cegléd-Szolnok (100a) vonal szárnyvonalaként, föld alatti állomással éri majd el a légikikötőt a vasút.
Bár a Budapest Airport minden alkalommal cáfolta, hogy akadályozná a fejlesztés megvalósítását, ennek tényét több kormányzati szereplő nyilvánosan megerősítette. Ha a jelenlegi tervek szerint az év folyamán a magyar állam felelősségi körébe kerül a repülőtér, ismét lehetővé válik a projekt megépítése.
Borítókép: Rudy and Peter Skitterians képe a Pixabay-en.