A trimodális tengeri terminál vasúti forgalmát az Aquilinia pályaudvar fogadja majd, évente 2500 szerelvénnyel számolnak.
Jóváhagyta a trieszti kikötői hatóság a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveit – adta hírül az AdriaPorts. Megkezdődött ezzel párhuzamosan a pályázati munkák elbírálása is.
A munkálatok I. szakasza magában foglalja a hajózható csatorna kotrását és az úthálózathoz való csatlakozást. A feltételezett kiadások gazdasági keretét, amely valamivel több mint 45 millió eurót tesz ki, szintén jóváhagyták.
Az új terminált a magyar állami irányítás alatt álló Adria Port fogja üzemeltetni, amely egy többcélú központ építését tervezi. Az állami tulajdonos célja az is, hogy meghatározza azokat a tevékenységeket, amelyek szükségesek a jelenleg elhagyatott és leromlott állapotban lévő területek vitalizálásához.
A területet az Aquilinia pályaudvarral való ipari vasúti összeköttetés már tervezett helyreállításának köszönhetően közvetlenül a vasút fogja kiszolgálni, és ezért erősen a “trimodalitás”, pontosabban a tengeri és a vasút közötti intermodalitás felé fog orientálódni. A hatóság becslése szerint a munkálatok 300 000 TEU-egyenértéknek megfelelő többletforgalmat generálhatnak, ami évente 2500 vonatot jelent.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly év végén arról beszélt római látogatása során, hogy a magyar vállalatok várhatóan 2026-tól vehetik igénybe exporttevékenységükhöz a trieszti kikötő magyar terminálját. Kedvező fejlemény, hogy Olaszország az Európai Unió Helyreállítási Alapjából 45 millió eurót kapott arra, hogy a fejlessze az érintett partszakaszt, valamint a tengeri mederkotrás költségeit is fedezhetik ebből az összegből.