Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét. A kisvasút idén jubileumát is ünnepli: 75 éve adták át a második vonalszakaszt, a szolgálatot a kezdetektől 10-14 éves kisvasutasok látják el.
A MÁV közleménye alapján az elmúlt hétvégén 155 ifjú gyermekvasutas tett fogadalmat a hűvösvölgyi végállomáson. A tanév alatt ősszel és tavasszal is indult egy-egy négyhónapos tanfolyam, ahol a vasutas szakma alapjaival és a környék nevezetességeivel ismerkedhettek meg a gyerekek, majd a sikeres vizsgákat követően szolgálatba állhattak. A Gyermekvasút egyre növekvő népszerűségét jól mutatja, hogy napjainkban rekordszámú gyermekvasutas tagja a közösségnek.
A fiatalokat a MÁV Zrt. vezérigazgatója Pafféri Zoltán fogadta gyermekvasutassá a vasútvállalat nevében, beszédében kiemelte, hogy
a vasúttársaság az elmúlt években saját forrásból valósította meg két állomás rekonstrukcióját és a hűvösvölgyi tábor újjáépítését, továbbá a jövőben is folytatódik a kisvasút járműveinek és állomásainak felújítása, a pálya karbantartása.
Besztercán Kornél, a Gyermekvasút vezetője köszöntőjében elmondta, hogy a kisvasútnak milyen nagy szerepe van a közlekedési szakemberek utánpótlás-nevelésében, de minden valaha itt szolgáló gyermekről elmondható, hogy életre szóló meghatározó élményekkel gazdagodott az itt töltött évek során.
A budapesti Gyermekvasútról
A budapesti Úttörővasút első, 3 kilométeres szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Széchenyi-hegyen a Hegyhát út és Golfpálya út találkozásánál. Először megépült Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az 1948-as kezdet után az építkezés további két szakasszal folytatódott, idén június 24-én a Virágvölgy (Előre) és Szépjuhászné (Ságváriliget) állomás közötti vonalrész 75 éves. A teljes vonalat 1950. augusztus 20-án adták át Hűvösvölgyben. Az Úttörővasút-Gyermekvasút fennállása alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként a vonalon.
A budapesti Gyermekvasút közel 12 kilométeres hosszával 2015-ben bekerült a Guinness Rekordok könyvébe, mint a világon a leghosszabb olyan vasútvonal, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot 10-14 éves korú gyermekek látják el. A Budai-hegység közkedvelt kirándulóhelyeit összekötő kisvasúton egész évben járnak a vonatok, jelenleg mintegy hétszáz gyerek váltja egymást a szolgálatban.
Fotó: MÁV Zrt.