Az európai vasúti áruszállító vállalatok sokmillió eurót invsesztáltak a vagonok pontos nyomonkövetésére. A spanyolok ehelyett a teljes logisztikai lánc követését választották a meglévő infrastruktúra adatok segítségével.
A spanyol vasúti pályahálózat üzemelttő, az Adif 2024 elején vezeti be a SIMPLE (Simplification of Processes for a Logistic Enhancement) elnevezésű új árufuvarozás-követő rendszerét. Ez az első ilyen rendszer Spanyolországban, ahol jelenleg nincs rendszer a vasúti árumozgások digitális és élő nyomonkövetésére – számolt be a RailFreight.com
Az Altia spanyol szoftverszolgáltató céggel együttműködésben valósul meg. Az Adif híradása szerint a rendszertől azt várják, hogy a kikötők és terminálok hatékonyabban működjenek, a megrendelők követni tudják, mikorra várható küldeményük megérkezése.
A SIMPLE nevű rendszer valóban az egyszerűségre törekedett: a közép-európai megoldással ellentétben nem a vasúti kocsikat szerelték fel darabonként akár ezer eurós költséggel GPS jeladókkal, hanem a meglévő adatbázisokat kötötték össze. Az infrastruktúra üzemeltető adatait, a terminálok információt összekapcsolva ráadsául nem csak azt tudják megmondani, hogy éppen hol jár a küldemény, amikor a vasúti kocsiban van, hanem a teljes logisztikai láncot lehet egy rendszerben követni – olvasható ki a rendszer ismertetéséből.
A rendszer minden lépésen keresztül követi az árukat: a származási, rendeltetési vagy közbenső helyeken történő belépéstől a konténer kezeléséig, beleértve a vonatváltásokat és a vágánymozgásokat is. A rendszer várhatóan arra ösztönzi majd az ügyfeleket, hogy más szállítási módokkal szemben a vasutat válasszák.
Vasúti kocsi százezrei GPS-szel felszerelve.
Az európai vasúti áruszállítók jelentős befektetéssel okosították vasúti járműflottájukat. A ROSCO társaságok közül a közül a 27 ezer vasúti kocsit üzemeltető GATX 2023 végére összes vagonját felszereli GPS berendezéssel. A 100 ezernél is több vasúti kocsival rendelkező VTG 2016-ban kezdte a flottája digitalizálását, és mára ennek nagyobb részén elérhető a Connect szolgáltatásuk.
A legnagyobb áruszállító vasútvállalatok közül a DB Cargo 2021-re mind a 63 ezer vasúti kocsiját ellátta GPS nyomkövető rendszerrel. A Rail Cargo Group 12 ezer vasúti kocsit szerelt már fel Smart Cargo rendszerükkel. Ebből is látható, hogy a körülbelül 600 ezer európai normál nyomtávú vasúti teherkocsi jeletnős részén ma már használják a GPS nyomkövetőket.
Magyarországi GPS adatok
A magyarországi vállalatok kevesebbet kommunikáltak hasonló terveikről.
A piacvezető Rail Cargo Hungaria 1800 vasúti kocsiját szerelt fel GPS nyomkövetővel a közel 8 ezer darabos flottából. A második legnagyobb hazai vasúti teherkocsi üzemeltető nem is egy vasútvállalat, hanem a MOL Nyrt. 4 ezer vasúti kocsijuk fele fut Magyarországon, a kocsik negyede saját tulajdonú. A beszámoló szerint a teljes flottát ellátták már nyomkövető eszközzel.
A vasútvállalatok közötti adatok megosztását vezető RailData már telematikai szakértői csoportot is alakított (TEG 6), ami felülvizsgálta a kocsik mozgásáról szóló ÁME fejezetét, és új, jobb megfogalmazást javasolt. Tehát ma már arra is egységes európai szabályozás van, hogyan, milyen formátumban kell ezeket az adatokat megosztani.
Ezek a GPS rendszerek fontosak a vasútvállalati üzemeltetésben, de egységes logisztikai rendszerekben még nem használják őket. Továbbra is nehézséget okoz, hogy a vasútvállalatok egymás között, illetve az infrastruktúra-üzemeltetőkkel is egységes platformon át megosszák az adatokat.
Címlapkép: ADIF