fbpx
2024. május 20. hétfő

GPS helyett az infrastruktúrán követik a spanyolok a vasúti szállítmányokat

Az európai vasúti áruszállító vállalatok sokmillió eurót invsesztáltak a vagonok pontos nyomonkövetésére. A spanyolok ehelyett a teljes logisztikai lánc követését választották a meglévő infrastruktúra adatok segítségével.

A spanyol vasúti pályahálózat üzemelttő, az Adif 2024 elején vezeti be a SIMPLE (Simplification of Processes for a Logistic Enhancement) elnevezésű új árufuvarozás-követő rendszerét. Ez az első ilyen rendszer Spanyolországban, ahol jelenleg nincs rendszer a vasúti árumozgások digitális és élő nyomonkövetésére – számolt be a RailFreight.com

Az Altia spanyol szoftverszolgáltató céggel együttműködésben valósul meg. Az Adif híradása szerint a rendszertől azt várják, hogy a kikötők és terminálok hatékonyabban működjenek, a megrendelők követni tudják, mikorra várható küldeményük megérkezése.

- Hirdetés -

A SIMPLE nevű rendszer valóban az egyszerűségre törekedett: a közép-európai megoldással ellentétben nem a vasúti kocsikat szerelték fel darabonként akár ezer eurós költséggel GPS jeladókkal, hanem a meglévő adatbázisokat kötötték össze. Az infrastruktúra üzemeltető adatait, a terminálok információt összekapcsolva ráadsául nem csak azt tudják megmondani, hogy éppen hol jár a küldemény, amikor a vasúti kocsiban van, hanem a teljes logisztikai láncot lehet egy rendszerben követni – olvasható ki a rendszer ismertetéséből.

A rendszer minden lépésen keresztül követi az árukat: a származási, rendeltetési vagy közbenső helyeken történő belépéstől a konténer kezeléséig, beleértve a vonatváltásokat és a vágánymozgásokat is. A rendszer várhatóan arra ösztönzi majd az ügyfeleket, hogy más szállítási módokkal szemben a vasutat válasszák.

Vasúti kocsi százezrei GPS-szel felszerelve.

Az európai vasúti áruszállítók jelentős befektetéssel okosították vasúti járműflottájukat. A ROSCO társaságok közül a közül a 27 ezer vasúti kocsit üzemeltető GATX 2023 végére összes vagonját felszereli GPS berendezéssel. A 100 ezernél is több vasúti kocsival rendelkező VTG 2016-ban kezdte a flottája digitalizálását, és mára ennek nagyobb részén elérhető a Connect szolgáltatásuk.

A legnagyobb áruszállító vasútvállalatok közül a DB Cargo 2021-re mind a 63 ezer vasúti kocsiját ellátta GPS nyomkövető rendszerrel. A Rail Cargo Group 12 ezer vasúti kocsit szerelt már fel Smart Cargo rendszerükkel. Ebből is látható, hogy a körülbelül 600 ezer európai normál nyomtávú vasúti teherkocsi jeletnős részén ma már használják a GPS nyomkövetőket.

Magyarországi GPS adatok

A magyarországi vállalatok kevesebbet kommunikáltak hasonló terveikről.

A piacvezető Rail Cargo Hungaria 1800 vasúti kocsiját szerelt fel GPS nyomkövetővel a közel 8 ezer darabos flottából. A második legnagyobb hazai vasúti teherkocsi üzemeltető nem is egy vasútvállalat, hanem a MOL Nyrt. 4 ezer vasúti kocsijuk fele fut Magyarországon, a kocsik negyede saját tulajdonú. A beszámoló szerint a teljes flottát ellátták már nyomkövető eszközzel.

A vasútvállalatok közötti adatok megosztását vezető RailData már telematikai szakértői csoportot is alakított (TEG 6), ami felülvizsgálta a kocsik mozgásáról szóló ÁME fejezetét, és új, jobb megfogalmazást javasolt. Tehát ma már arra is egységes európai szabályozás van, hogyan, milyen formátumban kell ezeket az adatokat megosztani.

Ezek a GPS rendszerek fontosak a vasútvállalati üzemeltetésben, de egységes logisztikai rendszerekben még nem használják őket. Továbbra is nehézséget okoz, hogy a vasútvállalatok egymás között, illetve az infrastruktúra-üzemeltetőkkel is egységes platformon át megosszák az adatokat.

Címlapkép: ADIF

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...