fbpx
2024. március 1. péntek

Gabonaimport-tilalom: nem tudni, lesz-e folytatás

Az ukrán gabona behozatalának tilalma pénteken lejár, meghosszabbítása kétséges. Ugyanis nemcsak a többi 22 tagállammal van vitája hazánknak, valamint a többi négy kelet-európai szomszédnak.

A túlnyomó többség, 22 uniós tagállam nem támogatja Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia és Bulgária azon javaslatát, hogy szeptember 15. után hosszabbítsák meg az ukrajnai gabonaimport tilalmát, miként erről lapunk is beszámolt. Franciaország és Németország bírálta leginkább a tilalom fenntartását, de a többi 20 állam is ellenezte vagy szkeptikusan viszonyult hozzá a legutóbbi megbeszélésen. Erős a valószínűsége, hogy az öt kelet-európai tagállam csak a központi döntéssel szembe szegülve, önálló hatáskörben folytathatná a korlátozást szeptember 15. után.

Másrészt nincs egyetértés az öt, Ukrajnával szomszédos országon belül sem – tette közzé a mezőgazdasági szakmai portál, a Mezőhír.hu. Bulgária étolajgyártása igényli az import napraforgómagot, ezért a helyi növényolajgyártók határozottan ellenzik a kormányuk álláspontját. Lengyelország pedig számos olyan agrártermékkel rendelkezik, amelyek szezonálisan fontos exportcikkek, de a helyi feleslegre rendre ráérkezik az ukrán import is. Ilyen a málna, az áfonya, az alma stb. Ezért inkább egy rugalmas importtilalmi listában érdekeltek. Nincs tehát teljes egyetértés abban, hogy mit tiltson Kelet-Európa.

Ráadásul egyik országban sem lettek magasabbak az árak a tranzitmegállapodás óta.

- Hirdetés -

Jelenleg a napraforgó aratása zajlik. Az EU legnagyobb termelőjénél, Romániában 11 százalékkal romlottak a terméskilátások augusztusban, 2,3 millió tonna a várt mennyiség. Bulgária rendelkezik az EU legnagyobb feldolgozó kapacitásával, itt 17 százalékkal vették vissza a számokat, 1,7-1,8 millió tonna lehet az össztermés. Mégis napról napra rosszabb ajánlatokat tesznek a felvásárlók, mióta megindult az ukrán aratás is.

Minden országban vannak olyan iparágak, amelyek hálásak az olcsó alapanyagért, az olajütőkön kívül a takarmánygyártás, a sütőipar, az etanolgyártás.

A feldolgozók az elmúlt egy évben kidolgozták alternatív beszerzési csatornáikat, és annyit ajánlanak helyi termésért, amennyiért az ukrán magot is házhoz szállíttathatják.

Ugyanezt látszik Magyarországon is: a tranzitmegállapodás nem emelte meg a gabona átvételi árait.

Az érintett országok azonban eltökéltek. A szlovák és a magyar agrárminiszter is egyetért abban, hogy az év végéig meg kell hosszabbítani az ukrán gabona behozatali tilalmát. Nagy István tárcavezető Pozsonyban tárgyalt Jozef Bíres szlovák mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszterrel – közölte az Agrárminisztérium. Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök pedig azt ígérte, hogy megakadályozza az ukrajnai gabonaimportot. – Csak a Jog és Igazságosság kormánya (a lengyel kormánypárt, a PiS) garantálja gazdáink érdekeinek védelmét – mondta a miniszterelnök. A politikus szerint a kormányzópárt elenáll „a lengyel piac összeomlasztására tett kísérleteknek”.

Ezek is érdekelhetik

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });