fbpx
2025. június 13. péntek
spot_img

Gabonaimport-tilalom: nem tudni, lesz-e folytatás

Az ukrán gabona behozatalának tilalma pénteken lejár, meghosszabbítása kétséges. Ugyanis nemcsak a többi 22 tagállammal van vitája hazánknak, valamint a többi négy kelet-európai szomszédnak.

A túlnyomó többség, 22 uniós tagállam nem támogatja Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia és Bulgária azon javaslatát, hogy szeptember 15. után hosszabbítsák meg az ukrajnai gabonaimport tilalmát, miként erről lapunk is beszámolt. Franciaország és Németország bírálta leginkább a tilalom fenntartását, de a többi 20 állam is ellenezte vagy szkeptikusan viszonyult hozzá a legutóbbi megbeszélésen. Erős a valószínűsége, hogy az öt kelet-európai tagállam csak a központi döntéssel szembe szegülve, önálló hatáskörben folytathatná a korlátozást szeptember 15. után.

Másrészt nincs egyetértés az öt, Ukrajnával szomszédos országon belül sem – tette közzé a mezőgazdasági szakmai portál, a Mezőhír.hu. Bulgária étolajgyártása igényli az import napraforgómagot, ezért a helyi növényolajgyártók határozottan ellenzik a kormányuk álláspontját. Lengyelország pedig számos olyan agrártermékkel rendelkezik, amelyek szezonálisan fontos exportcikkek, de a helyi feleslegre rendre ráérkezik az ukrán import is. Ilyen a málna, az áfonya, az alma stb. Ezért inkább egy rugalmas importtilalmi listában érdekeltek. Nincs tehát teljes egyetértés abban, hogy mit tiltson Kelet-Európa.

Ráadásul egyik országban sem lettek magasabbak az árak a tranzitmegállapodás óta.

Jelenleg a napraforgó aratása zajlik. Az EU legnagyobb termelőjénél, Romániában 11 százalékkal romlottak a terméskilátások augusztusban, 2,3 millió tonna a várt mennyiség. Bulgária rendelkezik az EU legnagyobb feldolgozó kapacitásával, itt 17 százalékkal vették vissza a számokat, 1,7-1,8 millió tonna lehet az össztermés. Mégis napról napra rosszabb ajánlatokat tesznek a felvásárlók, mióta megindult az ukrán aratás is.

Minden országban vannak olyan iparágak, amelyek hálásak az olcsó alapanyagért, az olajütőkön kívül a takarmánygyártás, a sütőipar, az etanolgyártás.

A feldolgozók az elmúlt egy évben kidolgozták alternatív beszerzési csatornáikat, és annyit ajánlanak helyi termésért, amennyiért az ukrán magot is házhoz szállíttathatják.

Ugyanezt látszik Magyarországon is: a tranzitmegállapodás nem emelte meg a gabona átvételi árait.

Az érintett országok azonban eltökéltek. A szlovák és a magyar agrárminiszter is egyetért abban, hogy az év végéig meg kell hosszabbítani az ukrán gabona behozatali tilalmát. Nagy István tárcavezető Pozsonyban tárgyalt Jozef Bíres szlovák mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszterrel – közölte az Agrárminisztérium. Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök pedig azt ígérte, hogy megakadályozza az ukrajnai gabonaimportot. – Csak a Jog és Igazságosság kormánya (a lengyel kormánypárt, a PiS) garantálja gazdáink érdekeinek védelmét – mondta a miniszterelnök. A politikus szerint a kormányzópárt elenáll „a lengyel piac összeomlasztására tett kísérleteknek”.

Ezek is érdekelhetik

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

A fafuvarozás vasúti megoldásának fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fuvarozás lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését és hozzájárul a logisztikai folyamatok biztonságához és hatékonyságához.

„A vasúti pálya a vonatoké!”

A Nemzetközi Útátjáró Biztonsági Nap a járművekkel, vagy gyalogosan közlekedők figyelmét hívja fel a biztonságos és figyelmes közlekedésre. 

Újabb Siemens Vectront rendelt a FOXrail

Az árufuvarozó vasúttársaság élt opciós lehetőségével és a megrendeléssel így már négy Vectron mozdony lesz a flottában.

Célegyenesben a MÁV-GYSEV vonalátadás előkészítése

Célegyenesben a vonalátadás: 2025. július 1-től a GYSEV 752 km vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.

Legfrissebb híreink

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

A fafuvarozás vasúti megoldásának fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fuvarozás lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését és hozzájárul a logisztikai folyamatok biztonságához és hatékonyságához.