Ezen tehervonatok között öt százalékponttal kisebb a késettek aránya, mint az átlagos tehervonatoknál.
A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) honlapjának opendata rovatában a korridorvonatok statisztikájával foglalkoztak. Az Európai Unió a kontinens országai közötti vasúti áruszállítás elősegítésére vezette be a korridorvonatok kategóriáját, és intézményrendszert is épített ki hozzájuk. A kilenc korridor alkotta rendszer része az uniós transzeurópai közlekedési hálózatának (TEN-T), számos elágazással igyekszik lefedni a kontinens legfontosabb szállítási irányait.
A korridoroktól azonban hamarosan elbúcsúzhatunk, hiszen valójában a teljes európai vasúthálózat egységes működése a cél: bárhonnan bárhová könnyű legyen fuvarozni. Az új kapacitáselosztási rendelet tervezete ezért megszünteti ezeket.
Jelenleg Magyarország esetében a vasútvállalatok számára például az a legnagyobb könnyebbség, hogy nem az adott korridor mentén működő valamennyi pályahálózat-működtetőtől kell külön-külön menetvonalat igényelni, hanem egyablakos módon mehet az ügyintézés. Más országokban, ahol kevésbé rugalmas a menetvonalak kiutalása, az is előny, hogy a korridormenedzsmentek előre befoglalhatnak kapacitásokat, így azokhoz azután rövidebb határidővel juthatnak az operátorok.
A VPE statisztikája szerint a korridorvonatok átlagos eljutási sebessége 2023. első felében 30 km/óra, ez 20 százalékkal gyorsabb, mint az egyéb nemzetközi tehervonatok átlaga, és némi gyorsulás 2022. azonos időszakához képest is.
A korridorvonatok közül több pontos, mint amennyi késik (49%), szemben a többi nemzetközi tehervonatnál mért 54 százalékkal. (Tavaly még nem 5, csak 3 százalékpont volt a különbség.)
A menetrendtől való eltérés ennek megfelelően csaknem egy órával kisebb (58 perc), mint az egyéb tehervonatoknál. A korridorvonatok teljesítménye is nagyobb, mint a többi vonaté.
Nyitóképünkön tehervonat Ferencvárosban (fotó: Tevan Imre).