fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

A korridorvonatok gyorsabbak és pontosabbak

Ezen tehervonatok között öt százalékponttal kisebb a késettek aránya, mint az átlagos tehervonatoknál.

A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) honlapjának opendata rovatában a korridorvonatok statisztikájával foglalkoztak. Az Európai Unió a kontinens országai közötti vasúti áruszállítás elősegítésére vezette be a korridorvonatok kategóriáját, és intézményrendszert is épített ki hozzájuk. A kilenc korridor alkotta rendszer része az uniós transzeurópai közlekedési hálózatának (TEN-T), számos elágazással igyekszik lefedni a kontinens legfontosabb szállítási irányait.

A korridoroktól azonban hamarosan elbúcsúzhatunk, hiszen valójában a teljes európai vasúthálózat egységes működése a cél: bárhonnan bárhová könnyű legyen fuvarozni. Az új kapacitáselosztási rendelet tervezete ezért megszünteti ezeket.

- Hirdetés -

Jelenleg Magyarország esetében a vasútvállalatok számára például az a legnagyobb könnyebbség, hogy nem az adott korridor mentén működő valamennyi pályahálózat-működtetőtől kell külön-külön menetvonalat igényelni, hanem egyablakos módon mehet az ügyintézés. Más országokban, ahol kevésbé rugalmas a menetvonalak kiutalása, az is előny, hogy a korridormenedzsmentek előre befoglalhatnak kapacitásokat, így azokhoz azután rövidebb határidővel juthatnak az operátorok.

A VPE statisztikája szerint a korridorvonatok átlagos eljutási sebessége 2023. első felében 30 km/óra, ez 20 százalékkal gyorsabb, mint az egyéb nemzetközi tehervonatok átlaga, és némi gyorsulás 2022. azonos időszakához képest is.

A korridorvonatok közül több pontos, mint amennyi késik (49%), szemben a többi nemzetközi tehervonatnál mért 54 százalékkal. (Tavaly még nem 5, csak 3 százalékpont volt a különbség.)

A menetrendtől való eltérés ennek megfelelően csaknem egy órával kisebb (58 perc), mint az egyéb tehervonatoknál. A korridorvonatok teljesítménye is nagyobb, mint a többi vonaté.

Nyitóképünkön tehervonat Ferencvárosban (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Még szorosabb együttműködés a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB között

A megállapodás fókuszában a közlekedési kapcsolatos javítása áll, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére is kiterjed.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Modern, környezetbarát, BZ utód motorkocsit mutatott be a Stadler

A Stadler bemutatott járművei közül három olyan is volt, amelyek kocsiszekrényei a vállalat szolnoki üzemében készültek.

Nagy sebességű vasút: Egyiptom és Európa a középpontban

Egyiptomban is megjelennek majd nagysebességű vonatok a Siemens által, míg a Hitachi Rail járművei Európa-szerte fognak közlekedni.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.