Ma és szombaton a 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.
MÁV-VOLÁN-csoport
A MÁV-VOLÁN-csoport központi vasutasnapi ünnepségén a hagyományokhoz hűen délelőtt a tisztavatás, délután pedig a vállalati elismerések átadása kapta a főszerepet. A Magyar Vasúttörténeti Parkban rendezett eseményen idén 225 vasúti és autóbuszos tisztet avattak, és 171-en kaptak elismerést.
A vasúttársaság ünnepségén köszöntőt mondott az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára, Nagy Bálint. Beszédében mindenekelőtt köszönetét fejezte ki a vasutas és autóbuszos kollégáknak, akik közreműködésével 4 millió magyar ember utazását teszi lehetővé a vállalatcsoport nap mint nap. Kiemelte, hogy a MÁV-nak nem csak dicső múltja, de ígéretes jövője is van. Nagy sikerként könyvelhető el számos szolgáltatásfejlesztés, köztük a tarifareform, melynek eredményeként összesen már 9 millió ország és vármegye bérlet értékesítése történt meg. Hangsúlyozta, hogy kulcsfontosságú fejlődéseken mentek keresztül az online jegyvásárlási csatornák, de ezek mellet az infrastruktúra- és járműfejlesztés is elengedhetetlen. A MÁV-Volán-csoport már ezekre is kidolgozta stratégiát, amelyre a politikai támogatást megadta a magyar kormány. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a jövő vasúté.
Pafféri Zoltán, a vasúttársaság vezérigazgatója beszédében kiemelte, hogy a vasút fejlesztése hazánk versenyképessége szempontjából is elsőrendű kérdés, hiszen az országszerte zajló beruházások logisztikai igénye egyre nagyobb, a teherforgalom növekedését pedig nem lehet csupán az autópályahálózatra terhelni. „Minden újabb lassújel, minden rendkívüli vágányzár és elhalasztott pályafelújítás újabb kamionokat jelent a sztrádáinkon. Márpedig áru, ami oda- vagy elszállításra vár, csak egyre több lesz. A megoldás a vasút. Erről üzen a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése, a Déli körvasút projekt vagy a V0 projekt” – hangsúlyozta a MÁV-VOLÁN-csoport vezetője, aki hozzátette: a vállalatcsoport és az Építési és Közlekedési Minisztérium szakemberei kidolgozták és a kormány által már tárgyalt 10 éves vasútfejlesztési stratégiába építették azokat a terveket, amelyek a pályahálózat és a gördülőállomány megújítását célozzák.
GYSEV
A GYSEV Sopronban tartotta meg a központi vasutasnapi ünnepségét csütörtökön. Az eseményen Dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára beszédében hangsúlyozta a vasúttársaság fejlesztéseinek jelentőségét, az elmúlt év egyik legnagyobb eredményként pedig azt emelte ki, hogy a GYSEV-nek újabb tíz évre sikerült megkötnie a közszolgáltatási szerződést a magyar állammal.
Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a GYSEV évente mintegy 170.000 személy- és 15.000 tehervonatot közlekedtet le. Ehhez nagyon sok ember közvetlen és háttérmunkája szükséges. Az eredmények közül kiemelte a Fertő-táj vonatok elindítását, amelyek Sopron és az ausztriai Nezsider (Neusiedl am See) között közlekednek, lehetőséget biztosítva az Unesco Világörökség részét képező térség felfedezésére. Továbbá a szombathelyi vasúti csomópont saját forrásból való megvalósítását is kiemelte. Összefoglalta, hogy rendkívül fontos a vasúttársaság számára, hogy a magasan képzett munkaerőt, a napi szinten precízen és szorgalmasan dolgozó kollégákat megbecsüljék. A 74. Vasutasnapon éppen ezért a vezérigazgató köszönetet mondott a GYSEV cégcsoport minden egyes munkatársának.
Rail Cargo Hungaria
A Rail Cargo Hungaria szintén a mai napon tartotta központi ünnepségét, az RCH cégvezetése mellett a Rail Cargo Group igazgatóságának tagja, Christoph Grasl is tisztelettét tette a rendezvényen és köszöntötte a magyar vasutas munkatársakat.
Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója minden kollégájának megköszönte azt a kiemelkedő munkát, amit az elmúlt évben tanúsított. Kiemelte, hogy sikerült az RCH-nak megőriznie piacvető szerepét Magyarországon, és hogy a cég gyorsan tudott reagálni a változásokra, új kihívásokra. Hangsúlyozta, hogy az együttműködés az anyavállalattal és más partnerekkel évről évre egyre jobban működik. Rávilágított arra is, hogy az RCT-BILK Zrt. nagyon fontos logisztikai szereplő Magyarországon és a kínai szerepvállalással nem csak az egész magyar nemzetgazdaságnak egy fontos tényezője, de Magyarország felkerült a kínai logisztikai térképére is, ami nagy eredmény.
A vezérigazgató kitért arra is, hogy az egész vasútipar fenntarthatósága a cél. Kiemelte, hogy ebben sok támogatást ad a HUNGRAIL, a szakmai érdekvédelmi szervezettel számos területen dolgozik közösen a vasútvállalat. A számos fontos intézkedés köszönhető az egyesületnek, melyek közül a magyar gazdaság szempontjából is létfontosságú egyeskocsi fuvarozás fenntartását emelte ki, ugyanis ez a támogatás kulcsfontosságú a vasúti áruszállítás versenyképességének fenntartása érdekében. Hangsúlyozta, hogy a támogatást jövő évtől újabb 5 évre meg kell hosszabbítani, ezen tovább fognak dolgozni a felek.
Nyitókép: MÁV
Fotók: MÁV, GYSEV, HUNGRAIL