fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Vasúttal növelik az e-járművek hatótávját

Több száz kilométeres távolságon kifogyhat a töltés az elektromos járművek akkumulátorából. Érdemes inkább vasútra rakni, mi több, szállítás közben fel is tölthetik ezeket.

Az akkumulátoros elektromos közúti járművek legszűkebb keresztmetszete a tárolt áram mennyisége. Az akkuk kedvezőtlen körülmények között akár harmadát is elveszítik a töltésüknek, miközben az újratöltés időigényes folyamat. Az akkuk méretének a növelése is zsákutcába vezet, ugyanis minél nagyobb az akkupakk, annál nagyobb a megmozgatandó tömeg is. Az akkus elektromos járművek igazi terepe a város és környéke. Kisebb akku, kisebb tömeg, olcsóbb üzemeltetés. Ha pedig mégis nagyobb távolságot kell legyőzni, érdemes a járművet – nyergesvontatók esetében a pótkocsit – vonatra rakni.

A Grazi Egyetem RailCharge projektjének részeként olyan új megoldáson dolgoznak, amelynek keretében a vasutat nemcsak elektromos járművek szállítására, de akár töltésére is használhatják – tette közzé az Electrive.com.

A projekt alapelve az, hogy az útjuk nagy részén az elektromos járműveket a vonatokra rakják, ahol az akkumulátoraikat a vasút saját elektromos hálózatán keresztül feltöltik. Megérkezve teljesen feltöltött akkumulátorral folytathatják az utat.

- Hirdetés -

A TU Graz szerint ennek a megoldásnak két előnye is lenne az e-mobilitás jelenlegi fejlesztéséhez. A hatótávolság növelése érdekében egyre nagyobb akkumulátorok beépítése helyett kisebb akkumulátorokat lehetne használni, ami jelentős javulást hozna mind a járművek ára, mind a környezet szempontjából. Ha a vasút elektromos hálózatát vagy egy vonat fékezési energiáját használják fel az elektromos autók töltésére, az egyben tehermentesíté az áramellátó hálózatot is.

A projektcsapat jelenleg a Verkehrplus közlekedéstervező céggel közösen értékeli, hogy RailCharge megoldásának mely esetekben lenne igazán értelme. Például az állomásra való utazás, valamint a be- és kirakodási idő miatt nem érdemes egy 45 perces elővárosi útvonal vonattal való helyettesítésére. Azonban a hosszabb, legalább három órás útvonalak esetében megfontolandó lehet ez a megoldás, hiszen a lemerült akkuk feltöltésének ideje alatt vasúton közelíti meg úti célját a jármű.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.