Több száz kilométeres távolságon kifogyhat a töltés az elektromos járművek akkumulátorából. Érdemes inkább vasútra rakni, mi több, szállítás közben fel is tölthetik ezeket.
Az akkumulátoros elektromos közúti járművek legszűkebb keresztmetszete a tárolt áram mennyisége. Az akkuk kedvezőtlen körülmények között akár harmadát is elveszítik a töltésüknek, miközben az újratöltés időigényes folyamat. Az akkuk méretének a növelése is zsákutcába vezet, ugyanis minél nagyobb az akkupakk, annál nagyobb a megmozgatandó tömeg is. Az akkus elektromos járművek igazi terepe a város és környéke. Kisebb akku, kisebb tömeg, olcsóbb üzemeltetés. Ha pedig mégis nagyobb távolságot kell legyőzni, érdemes a járművet – nyergesvontatók esetében a pótkocsit – vonatra rakni.
A Grazi Egyetem RailCharge projektjének részeként olyan új megoldáson dolgoznak, amelynek keretében a vasutat nemcsak elektromos járművek szállítására, de akár töltésére is használhatják – tette közzé az Electrive.com.
A projekt alapelve az, hogy az útjuk nagy részén az elektromos járműveket a vonatokra rakják, ahol az akkumulátoraikat a vasút saját elektromos hálózatán keresztül feltöltik. Megérkezve teljesen feltöltött akkumulátorral folytathatják az utat.
A TU Graz szerint ennek a megoldásnak két előnye is lenne az e-mobilitás jelenlegi fejlesztéséhez. A hatótávolság növelése érdekében egyre nagyobb akkumulátorok beépítése helyett kisebb akkumulátorokat lehetne használni, ami jelentős javulást hozna mind a járművek ára, mind a környezet szempontjából. Ha a vasút elektromos hálózatát vagy egy vonat fékezési energiáját használják fel az elektromos autók töltésére, az egyben tehermentesíté az áramellátó hálózatot is.
A projektcsapat jelenleg a Verkehrplus közlekedéstervező céggel közösen értékeli, hogy RailCharge megoldásának mely esetekben lenne igazán értelme. Például az állomásra való utazás, valamint a be- és kirakodási idő miatt nem érdemes egy 45 perces elővárosi útvonal vonattal való helyettesítésére. Azonban a hosszabb, legalább három órás útvonalak esetében megfontolandó lehet ez a megoldás, hiszen a lemerült akkuk feltöltésének ideje alatt vasúton közelíti meg úti célját a jármű.