fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Vasúti beruházások – kis országok előnyben

Luxemburg és Svájc vezeti az a listát, amely az európai országok vasúti beruházásait hasonlítja össze lakosságszám szerint.

Európai összehasonlításban Németország lemaradásban van az egy főre jutó vasúti beruházások tekintetében. Ez derül ki a Pro-Rail Szövetség értékeléséből, amely többek között az SCI Verkehr vezetési tanácsadó cég adatai alapján készült. A számadatokat a minap Berlinben ismertették, az eseményről a DVZ.de számolt be.

Eszerint Németországban 2022-ben lakosonként 114 eurót fektettek a vasúti infrastruktúrába – ez enyhe csökkenést jelent 2021-hez képest, amikor 124 eurót költöttek egy főre vetítve. De mégis: a pandémia előtti időkhöz képest egyértelmű növekedés tapasztalható. Az egy főre jutó kiadások 2019-ben például csak 76 euróra rúgtak.

- Hirdetés -

Dirk Flege, a Pro-Rail Szövetség ügyvezető igazgatója szerint miközben a legtöbb európai állam továbbra is nagy összegeket fektet be a vasútba, Németország 2022-ben valamivel kevesebbet költött vasúti infrastruktúrájára, mint az előző évben, és európai összehasonlításban még mindig lemaradásban van a vasúti fejlesztések terén. 

Az összesen 14 európai államot vizsgáló rangsor szerint Németország a 12. helyen tartózkodik. Csak Spanyolország (67 euró) és Franciaország (46 euró) fektet be kevesebb pénzt egy főre vetítve.

Az első helyen Luxemburg áll 575 euróval. Az ország ötször többet fektet be, mint Németország. A listában előkelő helyen szerepel a szomszédos Ausztria 319, és Csehország 171 euróval. Térségünkből más ország nem fért fel a tabellára, számításaink szerint Magyarországon lakosonként 37 eurót költöttek vasúti beruházásokra 2022-ben.

Németország a közúti és vasúti beruházások összehasonlításában sem áll jól. Igaz, a szövetségi kormány már második éve egymás után több pénzt fektetett a vasúti hálózatba. A vasút részesedése a szövetségi beruházásokból 2022-ben 52 százalék volt, míg a főútvonalakra fordított beruházások aránya 48 százalék. Más országokban azonban a mutató sokkal egyértelműbben a vasút javára leng ki, például Ausztriában 72 százalékkal.

– Németországban évtizedeken át az útépítés volt a favorit. Most történelmi fordulat előtt állunk.

A 2024-es költségvetési tervezetet elnézve előre látható, hogy a szövetségi kormány érezhetően növelni akarja a vasúti infrastruktúrába történő beruházásokat – mondta Dirk Flege.

A vasút és a közút közötti arány valószínűleg jelentősen eltolódik majd a vasút javára, ami német viszonylatban “forradalmi és igazi fordulat”. A szövetségi kormány 2024-re további hárommilliárd eurót ígért a vasút fejlesztésére. Ennek eredményeképpen a vasúti és közúti beruházások aránya akkor 60:40 lesz.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.