fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Uniós segítséggel mérik föl a vasúti pályákat

Korszerűbb vasúti adatszolgáltatási rendszer támogatja a vasúti hatóság munkáját és az uniós adatszolgáltatást.

A vasúti átjárhatóság fejlesztése érdekében elkezdődött a vasúton a törzshálózati folyosók és a hazai nyilvántartások egységesítése, integrálása. Ebben az évben zajlik a vasúti igazgatási központi informatikai rendszer funkcionális bővítése és a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó (TEN-T) hazai vasúti infrastruktúra felmérése – írja a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet közleménye.

Az adatok célja tehát kettős, egyrészt segíti a magyar vasúti hatóság adatgyűjtési- és feldolgozási munkáját, valamint az Európai Vasúti Ügynökség infrastruktúra-regiszterébe (ERA RINF) való adatszolgáltatást is lehetővé teszi, a vasúti pályahálózatról megfelelő módon gyűjtött adatok betöltésével.

A projekt az EU Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) részeként, teljes egészében vissza nem térítendő uniós támogatással, 8,9 milliárd forintból valósul meg, a KTI, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV és a GYSEV konzorciumában.

- Hirdetés -

Az egyik kiemelt cél a vasúti nyilvántartások európai uniós elvárásoknak megfelelő szintre történő fejlesztése, és a felügyeleti szerepkör gyakorlásával az új, piaci viszonyok közötti szabályszerű működés biztosítása.

Az „ügyfélbarát, szolgáltató hatóság” megteremtésének elengedhetetlen feltétele mind az ügyféloldali ügyintézés lehetősége, mind a hatósági, igazgatási, biztonsági és ellenőrzési folyamatok informatikai alapokra helyezése.

Az új, elektronikus informatikai rendszer kiszolgálja a hazai vasúti közlekedési hatóság által végzett hatósági ellenőrzés ügymenetét, így egyszerűbb és gyorsabb lesz az ügyintézés mind a vasúti hatóság munkatársai, mind a vasúttársaságok ügyfelei számára. A projekt részeként kialakított bővített funkciójú hatósági ellenőrző rendszer lehetővé teszi a kapcsolódó adatfeldolgozási, valamint adatbázis-feltöltési feladatok ellátását is nemzetközi szinten.

A projekt tartalmaz adatgyűjtéssel kapcsolatos tevékenységet is, amely egyrészt a meglévő informatikai rendszerekből, hagyományos adatbázisokból, másrészt magáról a pályahálózatról gyűjt adatokat. Ezen adatok segítségével, felhasználásával megtörténik a teljes TEN-T hálózat felmérése. A felmérési adatok tisztítása, validálása, majd a (EU) 2019/777 végrehajtási rendeletnek megfelelő formába rendezése, konvertálása után töltik föl őket az ERA RINF rendszerébe, így biztosítva a jogszabályi megfelelőséget.

A MÁV meglévő adatbázisok alapján is szolgáltat adatokat a RINF-be. 1832 szolgálati hely, 1868 nyíltvonali szakasz adatait rendszerezik, tárolják. De ezen kívül terepi felmérés készül, amelynek keretében a felmért vonalhossz: 2000 kilométer, a felmért vágányhossz pedig 2944 kilométer.

A GYSEV pályavasúti üzletága a saját fejlesztésű, műszaki adatbázis és térinformatikai rendszer (MATIR) nevű alkalmazását, valamint ennek térképi megjelenítőfelületét, a MATIR-GeoPortált fejlesztette tovább, hogy a RINF adatszolgáltatáshoz szükséges adatokat nyilván tudja tartani. Az adatok felmérése különféle műszerek és technológiák segítségével, meglévő nyilvántartási adatok felhasználásával és validálásával történik. A felméréshez LIDAR, GNSS készülékeket szereztek be, továbbá a használt rendszerek működtetéséhez és feldolgozásához szükséges informatikai eszközöket. 105 szolgálati helyet, 605 kilométer vágányhálózatot mérnek föl.

Nyitóképünkön a pálya felmérését végző összeállítás (fotó: KTI).

Ezek is érdekelhetik

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Új pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettes a MÁV-nál

Németh Rékát 2024. július 25-től a MÁV Zrt. új pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettesének nevezték ki.

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.