Korszerűbb vasúti adatszolgáltatási rendszer támogatja a vasúti hatóság munkáját és az uniós adatszolgáltatást.
A vasúti átjárhatóság fejlesztése érdekében elkezdődött a vasúton a törzshálózati folyosók és a hazai nyilvántartások egységesítése, integrálása. Ebben az évben zajlik a vasúti igazgatási központi informatikai rendszer funkcionális bővítése és a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó (TEN-T) hazai vasúti infrastruktúra felmérése – írja a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet közleménye.
Az adatok célja tehát kettős, egyrészt segíti a magyar vasúti hatóság adatgyűjtési- és feldolgozási munkáját, valamint az Európai Vasúti Ügynökség infrastruktúra-regiszterébe (ERA RINF) való adatszolgáltatást is lehetővé teszi, a vasúti pályahálózatról megfelelő módon gyűjtött adatok betöltésével.
A projekt az EU Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) részeként, teljes egészében vissza nem térítendő uniós támogatással, 8,9 milliárd forintból valósul meg, a KTI, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV és a GYSEV konzorciumában.
Az egyik kiemelt cél a vasúti nyilvántartások európai uniós elvárásoknak megfelelő szintre történő fejlesztése, és a felügyeleti szerepkör gyakorlásával az új, piaci viszonyok közötti szabályszerű működés biztosítása.
Az „ügyfélbarát, szolgáltató hatóság” megteremtésének elengedhetetlen feltétele mind az ügyféloldali ügyintézés lehetősége, mind a hatósági, igazgatási, biztonsági és ellenőrzési folyamatok informatikai alapokra helyezése.
Az új, elektronikus informatikai rendszer kiszolgálja a hazai vasúti közlekedési hatóság által végzett hatósági ellenőrzés ügymenetét, így egyszerűbb és gyorsabb lesz az ügyintézés mind a vasúti hatóság munkatársai, mind a vasúttársaságok ügyfelei számára. A projekt részeként kialakított bővített funkciójú hatósági ellenőrző rendszer lehetővé teszi a kapcsolódó adatfeldolgozási, valamint adatbázis-feltöltési feladatok ellátását is nemzetközi szinten.
A projekt tartalmaz adatgyűjtéssel kapcsolatos tevékenységet is, amely egyrészt a meglévő informatikai rendszerekből, hagyományos adatbázisokból, másrészt magáról a pályahálózatról gyűjt adatokat. Ezen adatok segítségével, felhasználásával megtörténik a teljes TEN-T hálózat felmérése. A felmérési adatok tisztítása, validálása, majd a (EU) 2019/777 végrehajtási rendeletnek megfelelő formába rendezése, konvertálása után töltik föl őket az ERA RINF rendszerébe, így biztosítva a jogszabályi megfelelőséget.
A MÁV meglévő adatbázisok alapján is szolgáltat adatokat a RINF-be. 1832 szolgálati hely, 1868 nyíltvonali szakasz adatait rendszerezik, tárolják. De ezen kívül terepi felmérés készül, amelynek keretében a felmért vonalhossz: 2000 kilométer, a felmért vágányhossz pedig 2944 kilométer.
A GYSEV pályavasúti üzletága a saját fejlesztésű, műszaki adatbázis és térinformatikai rendszer (MATIR) nevű alkalmazását, valamint ennek térképi megjelenítőfelületét, a MATIR-GeoPortált fejlesztette tovább, hogy a RINF adatszolgáltatáshoz szükséges adatokat nyilván tudja tartani. Az adatok felmérése különféle műszerek és technológiák segítségével, meglévő nyilvántartási adatok felhasználásával és validálásával történik. A felméréshez LIDAR, GNSS készülékeket szereztek be, továbbá a használt rendszerek működtetéséhez és feldolgozásához szükséges informatikai eszközöket. 105 szolgálati helyet, 605 kilométer vágányhálózatot mérnek föl.
Nyitóképünkön a pálya felmérését végző összeállítás (fotó: KTI).