fbpx
2024. május 22. szerda

Uniós segítséggel mérik föl a vasúti pályákat

Korszerűbb vasúti adatszolgáltatási rendszer támogatja a vasúti hatóság munkáját és az uniós adatszolgáltatást.

A vasúti átjárhatóság fejlesztése érdekében elkezdődött a vasúton a törzshálózati folyosók és a hazai nyilvántartások egységesítése, integrálása. Ebben az évben zajlik a vasúti igazgatási központi informatikai rendszer funkcionális bővítése és a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó (TEN-T) hazai vasúti infrastruktúra felmérése – írja a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet közleménye.

Az adatok célja tehát kettős, egyrészt segíti a magyar vasúti hatóság adatgyűjtési- és feldolgozási munkáját, valamint az Európai Vasúti Ügynökség infrastruktúra-regiszterébe (ERA RINF) való adatszolgáltatást is lehetővé teszi, a vasúti pályahálózatról megfelelő módon gyűjtött adatok betöltésével.

A projekt az EU Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) részeként, teljes egészében vissza nem térítendő uniós támogatással, 8,9 milliárd forintból valósul meg, a KTI, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV és a GYSEV konzorciumában.

- Hirdetés -

Az egyik kiemelt cél a vasúti nyilvántartások európai uniós elvárásoknak megfelelő szintre történő fejlesztése, és a felügyeleti szerepkör gyakorlásával az új, piaci viszonyok közötti szabályszerű működés biztosítása.

Az „ügyfélbarát, szolgáltató hatóság” megteremtésének elengedhetetlen feltétele mind az ügyféloldali ügyintézés lehetősége, mind a hatósági, igazgatási, biztonsági és ellenőrzési folyamatok informatikai alapokra helyezése.

Az új, elektronikus informatikai rendszer kiszolgálja a hazai vasúti közlekedési hatóság által végzett hatósági ellenőrzés ügymenetét, így egyszerűbb és gyorsabb lesz az ügyintézés mind a vasúti hatóság munkatársai, mind a vasúttársaságok ügyfelei számára. A projekt részeként kialakított bővített funkciójú hatósági ellenőrző rendszer lehetővé teszi a kapcsolódó adatfeldolgozási, valamint adatbázis-feltöltési feladatok ellátását is nemzetközi szinten.

A projekt tartalmaz adatgyűjtéssel kapcsolatos tevékenységet is, amely egyrészt a meglévő informatikai rendszerekből, hagyományos adatbázisokból, másrészt magáról a pályahálózatról gyűjt adatokat. Ezen adatok segítségével, felhasználásával megtörténik a teljes TEN-T hálózat felmérése. A felmérési adatok tisztítása, validálása, majd a (EU) 2019/777 végrehajtási rendeletnek megfelelő formába rendezése, konvertálása után töltik föl őket az ERA RINF rendszerébe, így biztosítva a jogszabályi megfelelőséget.

A MÁV meglévő adatbázisok alapján is szolgáltat adatokat a RINF-be. 1832 szolgálati hely, 1868 nyíltvonali szakasz adatait rendszerezik, tárolják. De ezen kívül terepi felmérés készül, amelynek keretében a felmért vonalhossz: 2000 kilométer, a felmért vágányhossz pedig 2944 kilométer.

A GYSEV pályavasúti üzletága a saját fejlesztésű, műszaki adatbázis és térinformatikai rendszer (MATIR) nevű alkalmazását, valamint ennek térképi megjelenítőfelületét, a MATIR-GeoPortált fejlesztette tovább, hogy a RINF adatszolgáltatáshoz szükséges adatokat nyilván tudja tartani. Az adatok felmérése különféle műszerek és technológiák segítségével, meglévő nyilvántartási adatok felhasználásával és validálásával történik. A felméréshez LIDAR, GNSS készülékeket szereztek be, továbbá a használt rendszerek működtetéséhez és feldolgozásához szükséges informatikai eszközöket. 105 szolgálati helyet, 605 kilométer vágányhálózatot mérnek föl.

Nyitóképünkön a pálya felmérését végző összeállítás (fotó: KTI).

Ezek is érdekelhetik

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Kamionnal ütközött a tehervonat

Baleset miatt késtek a vonatok a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely, illetve a Hidasnémeti és a Budapest-Eger vonalon - közölte a Mávinform kedd délelőtt. A balesetben tehervonat kamionnal ütközött...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Legfrissebb híreink

Megújult a vasútállomás és annak környéke Szentgotthárdon

Átadták a teljesen megújult vasútállomás épületét Szentgotthárdon. A GYSEV Zrt. egy év alatt végezte el a nagyszabású munkálatokat: megújult és átalakult a váróterem, megtörtént...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

A rovat további cikkei

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!