Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztató keretében osztotta meg a minisztérium azon vállalásait, amelyek olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok. A késések után pénzvisszafizetés jár majd, megújulnak a mosdók és új járművek is érkeznek.
A miniszter több pozitív hírrel kezdte a sajtóeseményt, többek között azzal, hogy a tavalyi évben rekordszintű utazást regisztrált a korábban még MÁV-Volán-csoport néven működő közlekedési társaság: több mint 1 milliárd utazást bonyolított a MÁV, a Volánbusz és a HÉV. A személyszállítási szolgáltatásokból így 2024-ben 114 milliárd forintnyi jegyárbevételt tudnak elkönyvelni.
Kiemelte azt az eredményt is, hogy az energiahivatal adatai alapján 18%-kal nőtt azok száma, akik az autós közlekedés helyett a közösségi közlekedést választották, ezzel nagyban hozzájárulva az ország széndioxid-kibocsátásának csökkentéséhez. Ezzel elmondható, hogy Magyarországon a károsanyag-megtakarítás kétharmadához a tömegközlekedés járul hozzá.
A tavalyi sikerek összefoglalását követően a miniszter rátért arra, hogy továbbra is számos azonnali intézkedésre van szükség a szolgáltatásfejlesztés érdekében, melyhez egy tízpontos vállalást fogalmazott meg:
- Késési biztosítás vonatokon és buszokon. Az új intézmény tervezetten június 1-jétől lép életben, melynek értelmében abban az esetben, ha a vonatok és buszok legalább 20 percet késnek, a menetjegy árának 50%-át visszaigényelhetik az utasok. A bérletesek esetében, ha havi szinten legalább 5 alkalommal szenved el késést az utas (20 perces), a követkető havi bérletből 10% kedvezményt biztosít majd a MÁV-csoport.
- A MÁV-csoport összes mosdójának felújítása. Összesen 1100 (vasúti és autóbuszos) mosdót érint a fejlesztés. Egyúttal a mosdók használata fizetéses lesz, de MÁV-applikációval, érvényessel jeggyel bérlettel díjmentesen vehetik igénybe az utasok.
- Takarítószemélyzet lesz minden IC járaton – így a menetközbeni takarítás is biztosítva lesz április elsejétől.
- április 30-ig 1000 db új autóbuszt vásárolnak, így a buszok átlagéletkorát jelentősen csökkenteni tudják, 10 év alá.
- A mozdonyflotta megerősítése érdekében a következő két évben 70 új jármű fog érkezni, ezek közül 55 még az idei évben, 15 jövőre. Az idei nyári szezonban tervezetten 40 db újszerű villany és 15 nagyteljesítményű dízel mozdony fog közlekedni.
- IC állomány–megújítás: a jelenlegi használaton kívüli 100 kocsi meg fog újulni és forgalomba állni, ezen kívül 285 IC járművet fognak beszerezni.
- A GYSEV szerepe nagyobb lesz a magyar közösségi közlekedésben: A vasútvállalat osztrák érintettségű szabad kapacitásait a magyar közlekedésbe forgatják be – mind jármű, mind humánerőforrás tekintetében lesznek átcsoportosítások. Át fog venni a MÁV-tól 500 km-nyi vasúti pályát, elsősorban a Balatontól nyugatra és északra lesznek a változásban érintett vonalak. Ezen kívül egy 52 milliárdos beruházás keretében 11 új Stadler vonat is érkezik a GYSEV részére.
- Nyári szezon nagy kihívást jelent a távolsági közösségi közlekedésben, kiemelten a Balaton térségét. Új szolgáltatást vezet be már az ide nyári szezonban a MÁV-csoport, ez lesz a MÁV-Busz: erősítő buszjáratok lesznek elérhetők azon utasok számára, akik egyes balatoni járatra már nem férnek fel.
- Klímagarancia: a jegyeken elérhető lesz az az információ, hogy az adott járaton (busz és vonat) van-e klíma, vagy nincs.
- Új applikáció készül, áprilistól elindulhat a teszt üzem: MÁV plusz néven, ebben a verzióban már elérhető lesz a késési biztosítás.