fbpx
2024. március 5. kedd

Silk Road és/vagy Spice Road?

Új, Európát és Ázsiát összekötő áruforgalmi folyosó létrehozását javasolta India és az USA, az EU csatlakozott a kezdeményezéshez. Csakhogy az uticél ezúttal nem Kína, hanem India.

Az Egyesült Államok és nyugati szövetségesei ellensúlyozni kívánják a Kína által a Silk Road, az Új Selyem Út révén szerzett befolyását, ezért felújítják az egykori, Indiából az arab országokon keresztül Európáig vezető fűszerkereskedelmi útvonalat, a Spice Road-ot. Az USA, az EU, Franciaország, Németország, Olaszország, India, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek vezetői Delhiben egyetértési nyilatkozatot írtak alá.

Joe Biden amerikai elnök, a házigazda Narendra Modi indiai miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke méltatták az Indiát a Közel-Kelettel és Európával összekötő vasútvonal és szállítási folyosó kiépítését. A nagyívű tervek szerint a folyosó segíti majd a kereskedelmet, az energiaforrások szállítását, és hozzájárul a digitális összeköttetés javulásához is, és magában foglalja Indiát, az Egyesült Arab Emírségeket, Szaúd-Arábiát, Jordániát, Izraelt és az Európai Uniót – közölte Jake Sullivan, Joe Biden nemzetbiztonsági főtanácsadója. Ursula von der Leyen közlése szerint a beruházás a vasútvonalon kívül nagyfeszültségű vezetéket, egy hidrogénvezetéket, valamint nagysebességű adatátviteli összeköttetést is magában foglal majd.

- Hirdetés -

Pramit Pal Chaudhuri, az Eurasia Group dél-ázsiai vezetője a France24.com kérdésére elmondta, hogy

egy szállítókonténer, amely ma Mumbaiból a Szuezi-csatornán át Európába közlekedik, a jövőben vasúton közlekedhet Dubajból az izraeli Haifába, majd Európába, ezzel pénzt és időt takaríthat meg.

Az érintett országok vezetői lelkesen nyilatkoztak a fejlesztésről, ugyanakkor a részletek elnagyoltak. Nem tudni például, hogy ki és milyen forrásból finanszírozza majd az építkezést.

Ha a térképre pillantunk, láthatjuk, hogy a Mumbaitól valamelyik nagy európai kikötőig vezető útvonal három szakaszra oszlik: Indiától az Emírségekig tengeren, Dubajból Haifáig vasúton, majd ismét tengeren utaznak a konténerek.

De az is sokatmondó, hogy ez az útvonal, a történelmi Spice Road mely országokat kerüli el. Elsősorban Oroszországot, aztán Kínát, valamint a kettőjük között elterülő közép-ázsiai államokat. Meglepő, de elkerüli a NATO-tag Törökországot is, pedig a Marmaray vasúti alagút lehetővé teszi az Európa és Ázsia közötti kötöttpályás áruszállítást. Az új útvonal természetesen elkerüli Iránt is. Emellett konkurenciát teremt a Szuezi-csatornának, amelyen a globális tengeri kereskedelem nagyjából 10 százaléka bonyolódik, de mostanában gyakran sújtják zavarok.

Az, hogy a Spice Road a Kína által kezdeményezett Belt and Road Initiative versenytársa kíván lenni, azt nem nehéz kitalálni. Ezt mutatja az olasz kormányfő különös kommunikációja a BRI-vel kapcsolatban. Az olasz sajtó a hétvégén arról számolt be, hogy Olaszország kilép a BRI-ből.

Giorgia Meloni miniszterelnök utóbb ezt úgy módosította, – a Reuters jelentése szerint – hogy kormányának még meg kell hozni a végső döntést arról, kilép-e a BRI-ből.

Olaszország az egyetlen G7 nemzet, amely aláírta a BRI-t, egy globális kereskedelmi és infrastrukturális tervet, amely a régi Selyemút mintájára épült, és amely összeköti a birodalmi Kínát és a Nyugatot.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });