fbpx
2025. március 20. csütörtök

Silk Road és/vagy Spice Road?

Új, Európát és Ázsiát összekötő áruforgalmi folyosó létrehozását javasolta India és az USA, az EU csatlakozott a kezdeményezéshez. Csakhogy az uticél ezúttal nem Kína, hanem India.

Az Egyesült Államok és nyugati szövetségesei ellensúlyozni kívánják a Kína által a Silk Road, az Új Selyem Út révén szerzett befolyását, ezért felújítják az egykori, Indiából az arab országokon keresztül Európáig vezető fűszerkereskedelmi útvonalat, a Spice Road-ot. Az USA, az EU, Franciaország, Németország, Olaszország, India, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek vezetői Delhiben egyetértési nyilatkozatot írtak alá.

Joe Biden amerikai elnök, a házigazda Narendra Modi indiai miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke méltatták az Indiát a Közel-Kelettel és Európával összekötő vasútvonal és szállítási folyosó kiépítését. A nagyívű tervek szerint a folyosó segíti majd a kereskedelmet, az energiaforrások szállítását, és hozzájárul a digitális összeköttetés javulásához is, és magában foglalja Indiát, az Egyesült Arab Emírségeket, Szaúd-Arábiát, Jordániát, Izraelt és az Európai Uniót – közölte Jake Sullivan, Joe Biden nemzetbiztonsági főtanácsadója. Ursula von der Leyen közlése szerint a beruházás a vasútvonalon kívül nagyfeszültségű vezetéket, egy hidrogénvezetéket, valamint nagysebességű adatátviteli összeköttetést is magában foglal majd.

Pramit Pal Chaudhuri, az Eurasia Group dél-ázsiai vezetője a France24.com kérdésére elmondta, hogy

egy szállítókonténer, amely ma Mumbaiból a Szuezi-csatornán át Európába közlekedik, a jövőben vasúton közlekedhet Dubajból az izraeli Haifába, majd Európába, ezzel pénzt és időt takaríthat meg.

Az érintett országok vezetői lelkesen nyilatkoztak a fejlesztésről, ugyanakkor a részletek elnagyoltak. Nem tudni például, hogy ki és milyen forrásból finanszírozza majd az építkezést.

Ha a térképre pillantunk, láthatjuk, hogy a Mumbaitól valamelyik nagy európai kikötőig vezető útvonal három szakaszra oszlik: Indiától az Emírségekig tengeren, Dubajból Haifáig vasúton, majd ismét tengeren utaznak a konténerek.

De az is sokatmondó, hogy ez az útvonal, a történelmi Spice Road mely országokat kerüli el. Elsősorban Oroszországot, aztán Kínát, valamint a kettőjük között elterülő közép-ázsiai államokat. Meglepő, de elkerüli a NATO-tag Törökországot is, pedig a Marmaray vasúti alagút lehetővé teszi az Európa és Ázsia közötti kötöttpályás áruszállítást. Az új útvonal természetesen elkerüli Iránt is. Emellett konkurenciát teremt a Szuezi-csatornának, amelyen a globális tengeri kereskedelem nagyjából 10 százaléka bonyolódik, de mostanában gyakran sújtják zavarok.

Az, hogy a Spice Road a Kína által kezdeményezett Belt and Road Initiative versenytársa kíván lenni, azt nem nehéz kitalálni. Ezt mutatja az olasz kormányfő különös kommunikációja a BRI-vel kapcsolatban. Az olasz sajtó a hétvégén arról számolt be, hogy Olaszország kilép a BRI-ből.

Giorgia Meloni miniszterelnök utóbb ezt úgy módosította, – a Reuters jelentése szerint – hogy kormányának még meg kell hozni a végső döntést arról, kilép-e a BRI-ből.

Olaszország az egyetlen G7 nemzet, amely aláírta a BRI-t, egy globális kereskedelmi és infrastrukturális tervet, amely a régi Selyemút mintájára épült, és amely összeköti a birodalmi Kínát és a Nyugatot.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.