fbpx
2025. november 13. csütörtök

Megszűnik a magyar–csehszlovák vasúti egyezmény

Az Országgyűlésben vitatták meg a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság Kormánya között Budapesten, 1986. év november hó 24-én aláírt, a magyar–csehszlovák vasúti forgalom szabályozásáról szóló egyezmény megszüntetéséről szóló javaslatot.

Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára ismertette: a javaslat célja az 1986-ban megkötött magyar–csehszlovák vasúti forgalomszabályozásról szóló egyezmény megszüntetése. Megjegyezte, felmerült egy új, korszerű egyezmény megalkotása, amelyről hosszabb ideje zajlottak kétoldalú tárgyalások. Időközben azonban az Európai Bizottság javasolta hatályon kívül helyezni az egyes EU-tagállamok közötti régi, kétoldalú vasúti határforgalmi megállapodásokat új egyezmény megkötése nélkül. A továbbiakban a szomszédos államok, a pályahálózat működtetői, valamint vasúti társaságok egyaránt szabadabban, rugalmasabban tudnak megállapodni egymással a határátmenetben történő szállítás feltételeiről.

Vejkey Imre, a KDNP vezérszónoka kiemelte, a megszüntetendő 1986-os egyezmény Magyarország és Szlovákia – mint Csehszlovákia jogutódja – közötti vasúti határforgalmat már teljességgel elavultan szabályozta. Új egyezmény megkötésére pedig nincs szükség, mert az uniós jog egyértelműen rendezi a vasúti határforgalmi egyezmények által szabályozott kérdéseket. Ezért a KDNP parlamenti frakciója támogatja a magyar−csehszlovák vasúti forgalom szabályozásáról szóló egyezmény közös megegyezéssel történő megszüntetését.

A szlovák fél 2022 augusztusában jelezte hazánknak, hogy támogatja az egyezmény hatályon kívül helyezését, új egyezmény megkötése nélkül. Figyelembe véve az Európai Bizottság álláspontját, az Európai Unió tagállamai közötti, régi kétoldalú vasúti határforgalmi megállapodások új egyezmény megkötése nélküli hatályon kívül helyezéséről, a két európai uniós tagállam, Magyarország és Szlovákia között az Egyezmény hatályának fenntartása már nem indokolt.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

Alan Beroud lesz a CER új elnöke

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) közgyűlésén a tagvállalatok megszavazták az irányítóbizottság új összetételét.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.