fbpx
2024. április 21. vasárnap

Megszűnik a magyar–csehszlovák vasúti egyezmény

Az Országgyűlésben vitatták meg a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság Kormánya között Budapesten, 1986. év november hó 24-én aláírt, a magyar–csehszlovák vasúti forgalom szabályozásáról szóló egyezmény megszüntetéséről szóló javaslatot.

Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára ismertette: a javaslat célja az 1986-ban megkötött magyar–csehszlovák vasúti forgalomszabályozásról szóló egyezmény megszüntetése. Megjegyezte, felmerült egy új, korszerű egyezmény megalkotása, amelyről hosszabb ideje zajlottak kétoldalú tárgyalások. Időközben azonban az Európai Bizottság javasolta hatályon kívül helyezni az egyes EU-tagállamok közötti régi, kétoldalú vasúti határforgalmi megállapodásokat új egyezmény megkötése nélkül. A továbbiakban a szomszédos államok, a pályahálózat működtetői, valamint vasúti társaságok egyaránt szabadabban, rugalmasabban tudnak megállapodni egymással a határátmenetben történő szállítás feltételeiről.

Vejkey Imre, a KDNP vezérszónoka kiemelte, a megszüntetendő 1986-os egyezmény Magyarország és Szlovákia – mint Csehszlovákia jogutódja – közötti vasúti határforgalmat már teljességgel elavultan szabályozta. Új egyezmény megkötésére pedig nincs szükség, mert az uniós jog egyértelműen rendezi a vasúti határforgalmi egyezmények által szabályozott kérdéseket. Ezért a KDNP parlamenti frakciója támogatja a magyar−csehszlovák vasúti forgalom szabályozásáról szóló egyezmény közös megegyezéssel történő megszüntetését.

- Hirdetés -

A szlovák fél 2022 augusztusában jelezte hazánknak, hogy támogatja az egyezmény hatályon kívül helyezését, új egyezmény megkötése nélkül. Figyelembe véve az Európai Bizottság álláspontját, az Európai Unió tagállamai közötti, régi kétoldalú vasúti határforgalmi megállapodások új egyezmény megkötése nélküli hatályon kívül helyezéséről, a két európai uniós tagállam, Magyarország és Szlovákia között az Egyezmény hatályának fenntartása már nem indokolt.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.