A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület telt házas vasúti árufuvarozási konferenciáján a nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmazó, az egyesület által készített VÁGTA program – Vasúti Árufuvarozási Gazdaságossági és Teljesítménynövelő Akcióterv –, volt a főszereplő, amely első sorban azt célozza, hogy megállítsa a vasúti árufuvarozási ágazat volumencsökkenését, a magas költségeket visszaszorítsa és hogy a szolgáltatást mielőbb kiszámíthatóbbá, megbízhatóvá, ezáltal versenyképessé tegye. Összeszedtük a nap legfontosabb történéseit.
Átadták a Vasúti Árufuvarozási és Gazdaságossági Teljesítménynövelő Akciótervet
Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL elnöke nyitotta meg a II. Vasúti Árufuvarozási Konferenciát. Köszöntőjében kiemelte, hogy a hazai vállalkozások számára a vasúti árufuvarozás csak akkor jelenthet valódi alternatívát, ha az megbízható, kiszámítható szállítási mód, illetve árban és minőségben is versenyképes a többi szállítási móddal szemben. Hozzátette, hogy jelenleg azonban számos olyan akadály nehezíti a vasúti árufuvarozás szélesebb körű elterjedését, amelyeket a magyar kormánynak és az ágazati szereplőknek stratégiai partnerség mentén közösen kell megoldania.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára köszöntő beszédében kitért a közösségi közlekedés fejlesztését célzó 10 pontos vállalásra, amelynek már most is vannak pozitív hatásai, és ebben az évben nagymértékű megújulásnak lehet mindenki szemtanúja. Hangsúlyozta, hogy a közlekedés fejlesztése kulcsfontosságú eleme a nemzetgazdaság fejlődésének, melyhez a vasúti árufuvarozás részarányának növelése elengedhetetlen. Ennek érdekében az államtitkár a szaktárca nevében szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozás szereplőinek, hogy közösen tegyenek lépéseket a szektor versenyképességéért.
Kovács Imre, az esemény arany fokozatú támogatója, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezérigazgatója és igazgatóságának elnöke, aki egyben a HUNGRAIL elnökségi tagja, előadásában összefoglalta a HUNGRAIL szakmai stábja által összeállított Vasúti Árufuvarozási Gazdaságossági és Teljesítménynövelő Akcióterv (VÁGTA) főbb pilléreit, a stratégiai célokat, várható hatásokat. Hangsúlyozta, hogy tervezhetőségre van szüksége vasúti árufuvarozásnak, ahhoz hogy versenyképességről beszéljünk, a költségek növekedési ütemének lassítására, és a szolgáltatás kiszámíthatóságának és minőségének növelésére van szükség.
A VÁGTA programot végül Mosóczi László, Kovács Imre és Zahalka Attila (Metrans) átadták Nagy Bálint államtitkár részére.
Új szereplők, nemzetközi kitekintések
Barna Zsolt, a Waberer’s elnök-vezérigazgatója beavatta a hallgatóságot a cégcsoport vasúti piacra történt belépéséről. Ez nem csak a vállalat életében jelent új fejezetet, de a hazai árufuvarozási piacon is komoly jelentősége van. Sőt, európai szinten, mert ahogy Barna Zsolt kiemelte, a Waberer’s jelentős európai lefedettségének köszönhetően az élő vasúti fuvarozói kapcsolatrendszerével bármely európai ország területére, illetve területéről indíthatnak szállítmányokat, így a kontinens bármely országában képesek projektet megvalósítani.
Az árufuvarozási konferenciának két jelentős nemzetközi szereplője is volt, a vasúti árufuvarozók legnagyobb európai lobbiszervezete, az ERFA (European Rail Freight Association) főtitkára, Conor Feighan a vasúti infrastruktúra kapacitás-elosztás szabályozásáról, és felhasználói perspektívákról tartott előadást. Másrészt színpadra lépett Neele Wesseln, a Die Güterbahnen (Európai Vasutak Hálózata) ügyvezető igazgatója, aki többek között bepillantást adott a német vasúti reformfolyamatokba, kiemelten a diszkriminációmentes infrastruktúra-hozzáférhetőség, szabályozási kérdések, munkaerő és járművek
rendelkezésre állása kapcsán.
A VÁGTA részterületei
Az előadásokat követően a VÁGTA program került ismét előtérbe, az első panelbeszélgetés keretében a versenyképességet javító csomag azon elemeiről tartott ismertetőt a program szakmai stábjának egy része, amelyek az intermodális szállítás, intelligens technológiák, kapacitás optimalizálás, energiahatékony közlekedés, vasúti szakemberhiány leküzdése és a finanszírozás, támogatás, szabályozás kérdésköröket ölelték fel. A panelbeszélgetés résztvevői voltak: Boda János (vezérigazgató, GYSEV Cargo Zrt.), Dr. Erb Szilvia (elnökségi titkárságvezető, MÁV Zrt.), Feldmann Márton (üzletág igazgató, Prolan Zrt.), Ferencz Edina (vasútautomatizálás üzletágvezető, Siemens Mobility Kft.) és Varga Norbert (pénzügyi vezető, Metrans Danubia Kft.) A beszélgetés moderátora Dr. Farkas Gyula volt (vállalati kapcsolatok vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt., versenyképességi program koordinátor, HUNGRAIL).
A VÁGTA részleteiről szóló szakmai panelbeszélgetést Németh Réka keynote megszólalása szakította meg. A MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója először ismertette a MÁV-csoport január elsejével megújult szervezeti felépítését és működését, majd részletezte, hogy a MÁV milyen intézkedésekkel, fejlesztésekkel tud majd kiszámíthatóbb vasúti infrastruktúra-feltételeket biztosítani. Beszélt egy új projektről is, amely középpontjában a szolgáltatástervezés áll és a cél az, hogy hatékonyabbá tegyék a szolgáltatásnyújtást, optimalizálni lehessen a költségeket, ezek által pedig növekedjen az ügyfélelégedettség.
Majd folytatódott a versenyképességi program áttekintése, ezúttal a kiszámíthatóbb vasúti infrastruktúra, vasúti árufuvarozást ösztönző pályahasználati díjak, iparvállalatok vasúti elérhetőségének fejlesztése, határforgalom gyorsítása és a vasúti munkaerőhiány, utánpótlás voltak a kiemelt kérdéskörök. A beszélgetés résztvevői voltak: Balogh Gábor (vasútüzemvezető, MOL Nyrt.), Hódosi Lajos (ügyvezető igazgató HUNGRAIL), Dr. Katona László (vezérigazgató, MMV Zrt.) és Urvald Krisztián (pályavasúti szolgáltatások igazgató, MÁV Pályaműködtetési Zrt.). A panelbeszélgetés moderátora a HUNGRAIL szakértője, Bíró Tamás volt.
Bemutatkozik a HUNGRAIL Vasúti Árufuvarozási Költségindexe
A szervező HUNGRAIL az esemény végére is tartogatott bejelenteni valót, ugyanis az egyesület szakértője, Dr. Bank Dénes tolmácsolásában bemutatták az új Vasúti Árufuvarozási Költségindexet. Az index bemutatja az ágazat költségeinek változását, illetve kilátásait, kontextusba helyezve a többi gazdasági mutatóval, illetve számos olyan adatot, mutatót tartalmaz, amely segíti az iparági szereplőket abban, hogy még részletesebb tájékoztatást kapjanak a piaci tényezőkről, a szektor kihívásairól.
Fotók: Hungrail