fbpx
2024. március 5. kedd

El kell kerülni a fordított modális váltást

Miközben az európai vezetők folyamatosan működnek együtt az energiaválság kezelését célzó további intézkedések kidolgozásában, az energiaárak továbbra is ingadozók a piacokon. A vasutakat jelentősen érintik a magas energiaárak, és az ágazat számára a becslések szerint további évi tízmilliárd eurós költségekkel kell szembenézniük. Márpedig ez a tétel komoly aggodalomra ad okot a vasúti műveletek pénzügyi fenntarthatósága szempontjából.

Az energiaárak emelkedése a közlekedési módokra gyakorolt, egymástól függő hatásokat vált ki. Mivel az összes személy- és árukilométer négyötöde villamos vontatású vonatokkal akkumulálódik, a vasút a legnagyobb villamosenergia-fogyasztó Európában. Az Eurostat adatai szerint a vasutak évente körülbelül 50 milliárd kilowattóra villamos energiát fogyasztanak. Ez a 27 tagú EU-ban a felhasználás szempontjából rendelkezésre álló villamos energia mintegy két százalékának felel meg.

A felmérések szerint:

- Hirdetés -
  • Az európai vasutak átlagosan már most is 200 euró/MWh-t fizetnek a villamos energiáért. Az energiaszerződés típusától függően a vállalatok akár 870 euró/MWh áraknak is ki voltak téve.
  • A 2023-ra becsült ár 300 és 400 euró/MWh között mozog. A vasúti árufuvarozók 500 euró/MWh átlagárat prognosztizálnak, ami tovább rontja a vasút intermodális versenyképességét, mivel a dízelárak viszonylag kisebb mértékben emelkedtek az elmúlt hónapokban.
  • A korábbi felhívások ellenére egyelőre alig kap támogatást az alágazat, bár néhány tagállam állami támogatási intézkedéseket fontolgat, ezek előkészítése lassan halad.

Mindenesetre a kilátások aggasztók: állami beavatkozás nélkül a magasabb villamosenergia-árak végül a vasúti forgalom visszaeséséhez vagy akár az energiaigényesebb, de olcsóbb, olajfüggő közúti közlekedésre való visszatéréshez vezetnek, ami éles ellentétben áll az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájának célkitűzéseivel. Ezen túlmenően, mivel a vasutak stratégiai szerepet játszanak az energiaszállításban (amint azt a vasúti árufuvarozási szolgáltatások németországi vagy lengyelországi rangsorolása is mutatja), és az alágazatot meg kell védeni az energia iránti kereslet csökkentésére vonatkozó céloktól.

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

További cikkek a szerzőtől

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });