A vonalátadás-átvétel előkészítése utolsó fázisához érkezett, 2025. július 1-től a GYSEV 752 km vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.
A Lázár János építési és közlekedési miniszter által év elején bejelentett 10 vállalás egyike volt az is, hogy érdemben növekszik a GYSEV Zrt. magyarországi szolgáltatási területe, az így felszabaduló MÁV-erőforrások egy részét pedig a keleti országrészbe csoportosítják át.
A két cég közös közleményben adott arról tájékoztatást, hogy a vonalátadás-átvétel előkészítése az utolsó fázisához érkezett, melynek eredményeként 2025. július 1-től a GYSEV 752 km vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.
Hangsúlyozták, hogy a két vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel: az észak-dunántúli utasok július 1-jét követően is ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban.
Kiemelik azt is, hogy a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését, ugyanakkor megoldódik az ún. tarifatörés problémája, azaz július 1-jét követően immár a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok.
Az elmúlt időszakban a két vasúttársaság szakemberei véglegesítették átadás-átvétellel érintett vasútvonalak pontos határait, az alábbiak szerint:
- a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
- a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
- a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza,
- a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
- a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
- a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
- a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
- a 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza,
- a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter–országhatár szakasza,
- a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem),
- a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 41-es vonal Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár szakasza
Fontos megjegyezni, hogy a 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetéséhez hozzá tartozik a kapcsolódó ingatlanok, pl. állomásépületek, kiszolgáló létesítmények is, így az átadásáról, átvételéről is egyeztetni kell a MÁV-csoportnak és a GYSEV Zrt.-nek.
A felek hangsúlyozták azt is, hogy a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését: 2025. július 1-jétől a GYSEV Zrt. egy vonalszakaszon, Zalaegerszeg és Celldömölk között vesz át személyszállítási közszolgáltatási feladatokat. A többi érintett szakasz esetében a személyszállítási tevékenységet a rendelkezésre álló járművek függvényében, fokozatosan veszi át a GYSEV.
Illusztráció forrása: GYSEV Zrt.