fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Budapestről Prágába olcsóbb vonatozni, mint repülni, de…

Az átlagos európai vonatjegy többször annyiba kerül, mint a ugyanoda a repülőjegy – mutatta ki a statisztika. A kevés pozitív példa között vannak a budapesti vasúti járatok.

Száztizenkét európai útvonal légi és vasúti jegyárait hasonlította össze legújabb tanulmányában a Greenpeace. Bár egyes útvonalakon – köztük a Budapestről indulókon – jobban megéri a vasutat választani, azonban átlagosan több mint kétszer drágább vonattal utazni, mint repülővel. Egyes esetekben a költségkülönbség akár 10-szeres is lehet, például a Barcelona és London közötti útvonalakon, ahol a vasúttársaságok nem tudnak versenyezni a mindössze 11 fontért (4800 Ft) kínált jegyekkel.

A jelentés az árkülönbségeket az “egyenlőtlen szabályozási környezetre vezeti vissza, amely a fapados légitársaságoknak kedvez az éghajlat és a munkavállalók jogainak rovására”

– írta az Independent.

- Hirdetés -

Az elemzett 112 útvonal közül csak 23 volt majdnem mindig olcsóbb vonattal, mint repülővel, azonban ezek közül 6 esetben nincs is közvetlen repülőjárat a két város között. “Röviden: aki repül, azt támogatják; aki vonattal utazik, azt magasabb árakkal, valamint gyakran hosszabb utazási idővel büntetik ” – mondta Stefan Gössling, a svédországi Linnaeus Egyetem professzora, aki a repülőjáratok kibocsátását tanulmányozta.

A legjobb útvonalként említik a Zürich-Berlin, Prága-Budapest, Berlin-Prága és Zürich-Bécs vasútvonalat,

azonban utóbbi kettő esetében nem érhető fapados repülőjárat. Prágába utazni vonattal Budapestről mindig olcsóbbnak bizonyult a repülésnél a vizsgált napokon, azonban 2022-ben mégis több mint 100 ezren repültek a két főváros között.

Budapest esetében a vizsgált útvonalak közül a Budapest-Berlin útvonal a 9 vizsgált napból 6-szor bizonyult olcsóbbnak vonattal, míg a Budapest és Bukarest közti vonatjegyek árai mindig alacsonyabbnak bizonyultak.

Drágábbnak bizonyult azonban a Budapest-Párizs, Budapest-Velence, valamint Budapest-Brüsszel útvonal, mely esetében sokkal drágábbak a vonatjegyek a repülőjegyeknél.

Borítókép: Az IC+ prémium kocsija (Fotó: MÁV)

Ezek is érdekelhetik

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.