A világkereskedelmi adatok júliusban ismét romlottak az előző hónaphoz képest, és Európa export-import mutatói is hasonló mértékben csökkentek.
A Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) most közzétett adatai szerint a világkereskedelemre vonatkozó Kieli Kereskedelmi Mutató júliusban 1,6 százalékos mínuszt mutat az előző, júniusi hónaphoz képest (ár- és szezonális hatásoktól megtisztítva). Németország esetében a mutató értékei mind az export (-0,4 százalék), mind az import (-1,2 százalék) tekintetében mínuszban vannak – tette közzé a DVZ.de.
Ugyanez még inkább érvényes az EU exportjára (-1,6 százalék) és importjára (-1,5 százalék).
– A gazdasági borúlátás szilárdan uralja Európát, a gazdaságilag legerősebb országokban, Németországban és Franciaországban az elmúlt tíz évben csak a 2020-as járványos évben volt rosszabb a hangulat a vállalatoknál, és ez most a kereskedelmi adatokban is érezhető – mondta Vincent Stamer, a Kiel Trade Indicator vezetője.
A Panama-csatornában az alacsony vízállás miatti korlátozások, valamint a Fremantle Highway nevű autószállító hajó balesetének a hatását még nem lehet kimutatni. Az IfW mindazonáltal a világ óceánjain tapasztalható enyhe visszaesést állapított meg, amelynek oka azonban inkább a gyenge kereskedelmi adatokban keresendő. A jelentés szerint
a szállított szabványos konténerek mennyisége mintegy 13,7 millióra csökkent, ami egy százalékkal marad el a májusi átmeneti csúcsértéktől, és immár 4 százalékkal a 2022 tavaszán elért történelmi csúcstól.
A konténerhajózás zsúfoltsága júliusban is enyhén csökkent. A Vörös-tengeren – az Európa és Ázsia közötti legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalon – szállított áruk mennyisége mintegy 50 000 szabványos konténerrel csökkent, és mintegy 13 százalékkal a ténylegesen várható érték alatt. Ezt az utóbbi számot a 2017 és 2019 közötti időszak átlagából számították ki, 2020-ra és 2021-re skálázva, a múltbeli növekedési ütemek felhasználásával.
Borítókép: Lemegy a nap a hamburgi kikötő felett (Pexels.com)