Tizenkét európai nemzeti vasútttársaság vezetője, köztük Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója nyilatkozatot írtak alá Bernben, amelyben kinyilvánították szándékukat, hogy ösztönözzék a vasútra való átállást, és a vasúti árufuvarozást az európai logisztika gerincévé tegyék.
A Berni Nyilatkozatot július 1-jén írták alá többek közt a MÁV, a Deutsche Bahn, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB), a Francia Nemzeti Vasutak (SNCF) és a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) vezérigazgatói az Európai Vasutak vezérigazgatói csúcstalálkozóján Bernben – tette közzé a Railjournal.com. További aláírók közé tartozik az Európai Vasúti és Infrastrukturális Vállalatok Közössége (CER), a Vasutak Nemzetközi Szövetsége (UIC), a Nemzetközi Vasúti Közlekedési Bizottság (CIT) és a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV).
A vasúti szállítás részarányának a növelése, illetve az európai zöld megállapodás éghajlat-változási céljainak eléréséhez való közvetlen hozzájárulás érdekében az aláíró felek célja „zökkenőmentes, pontos, kiszámítható és fenntartható vasúti közlekedés” kialakítása minden ügyfél számára, valamint a vasúti hálózatok hatékonyságának növelése Európa-szerte. A nyilatkozat kimondja, hogy a jövő vasúti ügyfélélményét aktívan alakítja az európai fővárosok és nagyvárosok közötti új nemzetközi nappali és éjszakai személyszállítási szolgáltatások fejlesztése, valamint a határokon átnyúló szolgáltatások „modern, megbízható és összekapcsolt” infrastruktúrájába történő beruházás. A vasúti utazást megkönnyíti és kényelmesebbé teszi a zökkenőmentes nemzetközi jegyértékesítés a CER jegyértékesítési ütemtervének megvalósítása révén, valamint a valós idejű utastájékoztatási megoldások fejlesztése.
Annak érdekében, hogy a vasúti áruszállítás az európai logisztika gerincévé váljon, a nyilatkozat kimondja, hogy az aláíró felek egységes európai hálózatot hoznak létre, amely „teljes, integrált és multimodális”, beleértve a gyors és megbízható átrakodást biztosító intermodális terminálok fejlesztését.
A Digital Automatic Coupler-t (DAC) Európa-szerte telepítik, a vasúti teherszállítás pedig „zökkenőmentes, rugalmas és gyors” lesz a valós idejű információszolgáltatás és a digitális technológia, köztük a digitális kapacitásmenedzsment (DCM) bevezetése révén.
E célkitűzések támogatása érdekében a nyilatkozat felszólítja a politikai döntéshozókat európai és nemzeti szinten, hogy biztosítsák a szükséges szakpolitikai keretet, amelynek biztosítania kell, hogy elegendő, kiszámítható és fenntartható hosszú távú finanszírozást biztosítsanak a vasúti ágazat számára. Ennek magában kell foglalnia az infrastruktúra karbantartásának és fejlesztésének megfelelő finanszírozását, összhangban az EU transzeurópai közlekedési hálózatokról (TEN-T) szóló rendeletének célkitűzéseivel, amely jelenleg felülvizsgálat alatt áll.
A nyilatkozat azt is kimondja, hogy ezt a felülvizsgálati folyamatot gyorsan le kell zárni, és a felülvizsgált TEN-T rendeletet hasonló időn belül végre kell hajtani. A nyilatkozat felszólítja a döntéshozókat, hogy biztosítsanak elegendő finanszírozást az ERTMS folyamatos, szinkronizált kiépítéséhez.
– Mindannyian tisztában kell lennünk azzal a ténnyel, hogy erős vasúti szektor nélkül Európa nem tudja elérni klímacéljait” – mondja Andreas Matthä, a CER elnöke és az ÖBB vezérigazgatója.
– A vasutak összekötik Európát. Biztonságosak, kényelmesek, megbízhatóak és mindenekelőtt környezet- és társadalombarátak – mondta Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója. – Felhívunk minden döntéshozót, hogy a megfelelő és szükséges intézkedésekkel támogassák a vasútra történő közlekedési módok elterjedését.