fbpx
2025. május 16. péntek

Berni nyilatkozat magyar részvétellel

Tizenkét európai nemzeti vasútttársaság vezetője, köztük Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója nyilatkozatot írtak alá Bernben, amelyben kinyilvánították szándékukat, hogy ösztönözzék a vasútra való átállást, és a vasúti árufuvarozást az európai logisztika gerincévé tegyék.

A Berni Nyilatkozatot július 1-jén írták alá többek közt a MÁV, a Deutsche Bahn, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB), a Francia Nemzeti Vasutak (SNCF) és a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) vezérigazgatói az Európai Vasutak vezérigazgatói csúcstalálkozóján Bernben – tette közzé a Railjournal.com. További aláírók közé tartozik az Európai Vasúti és Infrastrukturális Vállalatok Közössége (CER), a Vasutak Nemzetközi Szövetsége (UIC), a Nemzetközi Vasúti Közlekedési Bizottság (CIT) és a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV).

A vasúti szállítás részarányának a növelése, illetve az európai zöld megállapodás éghajlat-változási céljainak eléréséhez való közvetlen hozzájárulás érdekében az aláíró felek célja „zökkenőmentes, pontos, kiszámítható és fenntartható vasúti közlekedés” kialakítása minden ügyfél számára, valamint a vasúti hálózatok hatékonyságának növelése Európa-szerte. A nyilatkozat kimondja, hogy a jövő vasúti ügyfélélményét aktívan alakítja az európai fővárosok és nagyvárosok közötti új nemzetközi nappali és éjszakai személyszállítási szolgáltatások fejlesztése, valamint a határokon átnyúló szolgáltatások „modern, megbízható és összekapcsolt” infrastruktúrájába történő beruházás. A vasúti utazást megkönnyíti és kényelmesebbé teszi a zökkenőmentes nemzetközi jegyértékesítés a CER jegyértékesítési ütemtervének megvalósítása révén, valamint a valós idejű utastájékoztatási megoldások fejlesztése.

Annak érdekében, hogy a vasúti áruszállítás az európai logisztika gerincévé váljon, a nyilatkozat kimondja, hogy az aláíró felek egységes európai hálózatot hoznak létre, amely „teljes, integrált és multimodális”, beleértve a gyors és megbízható átrakodást biztosító intermodális terminálok fejlesztését.

- Hirdetés -

A Digital Automatic Coupler-t (DAC) Európa-szerte telepítik, a vasúti teherszállítás pedig „zökkenőmentes, rugalmas és gyors” lesz a valós idejű információszolgáltatás és a digitális technológia, köztük a digitális kapacitásmenedzsment (DCM) bevezetése révén.

E célkitűzések támogatása érdekében a nyilatkozat felszólítja a politikai döntéshozókat európai és nemzeti szinten, hogy biztosítsák a szükséges szakpolitikai keretet, amelynek biztosítania kell, hogy elegendő, kiszámítható és fenntartható hosszú távú finanszírozást biztosítsanak a vasúti ágazat számára. Ennek magában kell foglalnia az infrastruktúra karbantartásának és fejlesztésének megfelelő finanszírozását, összhangban az EU transzeurópai közlekedési hálózatokról (TEN-T) szóló rendeletének célkitűzéseivel, amely jelenleg felülvizsgálat alatt áll.

A nyilatkozat azt is kimondja, hogy ezt a felülvizsgálati folyamatot gyorsan le kell zárni, és a felülvizsgált TEN-T rendeletet hasonló időn belül végre kell hajtani. A nyilatkozat felszólítja a döntéshozókat, hogy biztosítsanak elegendő finanszírozást az ERTMS folyamatos, szinkronizált kiépítéséhez.

– Mindannyian tisztában kell lennünk azzal a ténnyel, hogy erős vasúti szektor nélkül Európa nem tudja elérni klímacéljait” – mondja Andreas Matthä, a CER elnöke és az ÖBB vezérigazgatója.

– A vasutak összekötik Európát. Biztonságosak, kényelmesek, megbízhatóak és mindenekelőtt környezet- és társadalombarátak – mondta Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója. – Felhívunk minden döntéshozót, hogy a megfelelő és szükséges intézkedésekkel támogassák a vasútra történő közlekedési módok elterjedését.

Ezek is érdekelhetik

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.

MÁV: rekord utasforgalom és rendkívüli mentesítő járatok a májusi hosszú hétvégén

A MÁV rekordforgalmat bonyolított és rendkívüli, eddig nem alkalmazott megoldásokat is eszközölt a hatékony utasszállítás érdekében.

Az ÖBB megújítja a meglévő Railjet flottát – ennek a magyar utasok is örülhetnek

Az ÖBB bejelentette, hogy 2031 év végéig bezárólag szakaszosan megújítja meglévő Railjet flottáját, mely immár 15 éve szállítja az utasokat. 

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Legfrissebb híreink

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.