fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Back To Track: áfamentes nemzetközi vonatok

Már csak hat európai ország vet ki adót a nemzetközi vonatokra – közülük a legnagyobb Németország. A nemzetközi vasúti összeköttetések csak akkor lehetnek versenyképesek a repüléssel, ha nem szenvednek továbbra is adózási hátrányt.

Németország szavakban és pr-ban nagyon erősen kiáll a zöld átállás mellett, de különösen vasúti területen számos olyan nehezítő lépést tesz, ami akadályozza a forgalom sínekre terelését. A nemzetközi vasúti személyszállítás esete is ilyen terület.

A német állami Deutsche Bahn azon kevés európai vasútvállalatok egyike, amely teljes mértékben leépítette az éjszakai vonatok közlekedését, és jelentősen visszaszorította a nemzetközi vasúti összeköttetéseket is. Németországban az éjszakai vonatok java részét az osztrák ÖBB, míg a nemzetközi vonatok túlnyomó többségét is a többi európai vasútvállalat közlekedteti. Nemcsak hogy nem vesz részt ebben a DB, de ahogy a Budapest–Prága–Berlin EC összeköttetés esetében láthattuk, nem különít el menetvonalat, vagy ha mégis, akkor csak nagyon rossz menetrendi és/vagy költségszint mellett – ezért is kerülnek ma már Lengyelország felé a Budapestről induló vonatok.

- Hirdetés -

Németország azon hat európai ország egyike, amelyik továbbra is áfát vet ki a nemzetközi vonatokra eladott jegyekre. Mellettük Hollandia, Belgium és Spanyolország adóztatja meg az utasokat. Horvátországban is szednek áfát, de mára alig maradt néhány nemzetközi vonatuk, Görögországban pedig teljesen megszüntették a nemzetközi vasúti forgalmat, így csak szimbolikus, hogy áfát vetnek ki a nem létező jegyekre.

A Back To Track civil szervezet hívta fel a figyelmet erre a problémára azzal összefüggésben, hogy 2023. január 1-jével a nemzetközi vonatok közlekedtetésében és üzemeltetésében jelentős szerepet vállaló Ausztriában is eltörölték a tízszázalékos áfát. Azért fontos lépés ez, mert a repülésben nemcsak az EU-n kívül, hanem minden nemzetközi járaton hasonló a helyzet, így pedig a vasút kerül versenyhátrányba. Az áfamentesítés sem tünteti el azonban a versenyhátrányt: a repülőkbe tankolt kerozin után nemhogy áfát, de jövedéki adót sem kell fizetni, így a legszennyezőbb közlekedési módot jelentő repülők a vasúthoz képest körülbelül fele áron kapják az üzemanyagot.
Amíg a vasútvállalatok kormányzati támogatása a szigorú uniós előírások miatt egyre ritkábban fordul elő, addig a légitársaságok továbbra is csillagászati támogatásokhoz jutnak. A Covidra való hivatkozással az európai légitársaságok 12 ezer milliárd forintnak megfelelő, 35 milliárd eurónyi állami támogatást kaptak. Ezt érdemes az európai vasútvállalatok személyszállítási árbevételével összevetni. Gyűjtésünk szerint az európai vasútvállalatok a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben 70 milliárd eurónyi árbevételt értek el, ami 2020-ban 54, 2021-ben 58 milliárd euróra csökkent. Így a légitársaságoknak adott támogatás félévnyi, járvány előtti bevételt jelent.

A legtöbb támogatást, kilencmilliárd eurót a német Lufthansa kapta, ennek fényében különösen érdekes, hogy Németország milyen keveset tesz a nemzetközi vasúti személyszállítás feltételeinek megteremtésében. A döntésekben annak is szerepe lehet, hogy nem kívánják a Lufthansának versenyt jelentő nemzetközi személyszállítást helyzetbe hozni. Ez azért is különösen problémás, mert Közép- és Nyugat-Európa országai között nehéz lesz a jelenlegi német közlekedéspolitikai hozzáállás mellett jól működő vasúti személyszállítási kapcsolatokat építeni. Varsó és Párizs, Bécs és Amszterdam között nemcsak arra van szükség, hogy a németek is kiépítsék a jelenleginél gyorsabb és a határok átszelését gyorsabban lehetővé tevő infrastruktúrát, hanem a megfelelő szabad pályakapacitást is biztosítani kellene, mégpedig a vasúti személyszállítást megtérülően végezhető pályahasználati díjak mellett. Emellett a pénzügyi megtérülést az is segítené, ha nem kellene az áfát a legzöldebb szárazföldi közlekedési mód után megfizetni.

A Transport & Environment szervezet adatai szerint a repülés áfakedvezménye 26 milliárd euró volt 2016-ban az EU-ban, így az állami támogatásokkal együtt az olyan sok pénz, mint ami a vasúti személyszállítás egy teljes éves bevétele!

Az európai országokban nagyon eltér, hogy a vasúti személyszállítás bevételét milyen mértékben tudják az utasokkal finanszíroztatni. Erről 2021-ig érhetők el adatok, de a legtöbb bevételt Németországban és Franciaországban érik el. Jól látható, hogy a vasúti személyszállító cégek bevételeinek eloszlása nagyban eltér a megtett utak eloszlásától, ez is rávilágít, hogy milyen jelentős különbségek vannak a vasúti személyszállítás árazásában. A vasúti modal splitben elöljáró kelet-közép-európai országok sikerében szerepet játszik, hogy viszonylag olcsón tudják a vasútrendszereiket üzemeltetni.

Forrás: Railsta és saját gyűjtés
Borítókép: Müncheni főpályaudvar (Forrás: Preston Foster / Unsplash )

Ezek is érdekelhetik

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.