fbpx
2025. február 6. csütörtök

Back To Track: áfamentes nemzetközi vonatok

Már csak hat európai ország vet ki adót a nemzetközi vonatokra – közülük a legnagyobb Németország. A nemzetközi vasúti összeköttetések csak akkor lehetnek versenyképesek a repüléssel, ha nem szenvednek továbbra is adózási hátrányt.

Németország szavakban és pr-ban nagyon erősen kiáll a zöld átállás mellett, de különösen vasúti területen számos olyan nehezítő lépést tesz, ami akadályozza a forgalom sínekre terelését. A nemzetközi vasúti személyszállítás esete is ilyen terület.

A német állami Deutsche Bahn azon kevés európai vasútvállalatok egyike, amely teljes mértékben leépítette az éjszakai vonatok közlekedését, és jelentősen visszaszorította a nemzetközi vasúti összeköttetéseket is. Németországban az éjszakai vonatok java részét az osztrák ÖBB, míg a nemzetközi vonatok túlnyomó többségét is a többi európai vasútvállalat közlekedteti. Nemcsak hogy nem vesz részt ebben a DB, de ahogy a Budapest–Prága–Berlin EC összeköttetés esetében láthattuk, nem különít el menetvonalat, vagy ha mégis, akkor csak nagyon rossz menetrendi és/vagy költségszint mellett – ezért is kerülnek ma már Lengyelország felé a Budapestről induló vonatok.

- Hirdetés -

Németország azon hat európai ország egyike, amelyik továbbra is áfát vet ki a nemzetközi vonatokra eladott jegyekre. Mellettük Hollandia, Belgium és Spanyolország adóztatja meg az utasokat. Horvátországban is szednek áfát, de mára alig maradt néhány nemzetközi vonatuk, Görögországban pedig teljesen megszüntették a nemzetközi vasúti forgalmat, így csak szimbolikus, hogy áfát vetnek ki a nem létező jegyekre.

A Back To Track civil szervezet hívta fel a figyelmet erre a problémára azzal összefüggésben, hogy 2023. január 1-jével a nemzetközi vonatok közlekedtetésében és üzemeltetésében jelentős szerepet vállaló Ausztriában is eltörölték a tízszázalékos áfát. Azért fontos lépés ez, mert a repülésben nemcsak az EU-n kívül, hanem minden nemzetközi járaton hasonló a helyzet, így pedig a vasút kerül versenyhátrányba. Az áfamentesítés sem tünteti el azonban a versenyhátrányt: a repülőkbe tankolt kerozin után nemhogy áfát, de jövedéki adót sem kell fizetni, így a legszennyezőbb közlekedési módot jelentő repülők a vasúthoz képest körülbelül fele áron kapják az üzemanyagot.
Amíg a vasútvállalatok kormányzati támogatása a szigorú uniós előírások miatt egyre ritkábban fordul elő, addig a légitársaságok továbbra is csillagászati támogatásokhoz jutnak. A Covidra való hivatkozással az európai légitársaságok 12 ezer milliárd forintnak megfelelő, 35 milliárd eurónyi állami támogatást kaptak. Ezt érdemes az európai vasútvállalatok személyszállítási árbevételével összevetni. Gyűjtésünk szerint az európai vasútvállalatok a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben 70 milliárd eurónyi árbevételt értek el, ami 2020-ban 54, 2021-ben 58 milliárd euróra csökkent. Így a légitársaságoknak adott támogatás félévnyi, járvány előtti bevételt jelent.

A legtöbb támogatást, kilencmilliárd eurót a német Lufthansa kapta, ennek fényében különösen érdekes, hogy Németország milyen keveset tesz a nemzetközi vasúti személyszállítás feltételeinek megteremtésében. A döntésekben annak is szerepe lehet, hogy nem kívánják a Lufthansának versenyt jelentő nemzetközi személyszállítást helyzetbe hozni. Ez azért is különösen problémás, mert Közép- és Nyugat-Európa országai között nehéz lesz a jelenlegi német közlekedéspolitikai hozzáállás mellett jól működő vasúti személyszállítási kapcsolatokat építeni. Varsó és Párizs, Bécs és Amszterdam között nemcsak arra van szükség, hogy a németek is kiépítsék a jelenleginél gyorsabb és a határok átszelését gyorsabban lehetővé tevő infrastruktúrát, hanem a megfelelő szabad pályakapacitást is biztosítani kellene, mégpedig a vasúti személyszállítást megtérülően végezhető pályahasználati díjak mellett. Emellett a pénzügyi megtérülést az is segítené, ha nem kellene az áfát a legzöldebb szárazföldi közlekedési mód után megfizetni.

A Transport & Environment szervezet adatai szerint a repülés áfakedvezménye 26 milliárd euró volt 2016-ban az EU-ban, így az állami támogatásokkal együtt az olyan sok pénz, mint ami a vasúti személyszállítás egy teljes éves bevétele!

Az európai országokban nagyon eltér, hogy a vasúti személyszállítás bevételét milyen mértékben tudják az utasokkal finanszíroztatni. Erről 2021-ig érhetők el adatok, de a legtöbb bevételt Németországban és Franciaországban érik el. Jól látható, hogy a vasúti személyszállító cégek bevételeinek eloszlása nagyban eltér a megtett utak eloszlásától, ez is rávilágít, hogy milyen jelentős különbségek vannak a vasúti személyszállítás árazásában. A vasúti modal splitben elöljáró kelet-közép-európai országok sikerében szerepet játszik, hogy viszonylag olcsón tudják a vasútrendszereiket üzemeltetni.

Forrás: Railsta és saját gyűjtés
Borítókép: Müncheni főpályaudvar (Forrás: Preston Foster / Unsplash )

Ezek is érdekelhetik

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.