fbpx
2024. március 2. szombat

Back To Track: áfamentes nemzetközi vonatok

Már csak hat európai ország vet ki adót a nemzetközi vonatokra – közülük a legnagyobb Németország. A nemzetközi vasúti összeköttetések csak akkor lehetnek versenyképesek a repüléssel, ha nem szenvednek továbbra is adózási hátrányt.

Németország szavakban és pr-ban nagyon erősen kiáll a zöld átállás mellett, de különösen vasúti területen számos olyan nehezítő lépést tesz, ami akadályozza a forgalom sínekre terelését. A nemzetközi vasúti személyszállítás esete is ilyen terület.

A német állami Deutsche Bahn azon kevés európai vasútvállalatok egyike, amely teljes mértékben leépítette az éjszakai vonatok közlekedését, és jelentősen visszaszorította a nemzetközi vasúti összeköttetéseket is. Németországban az éjszakai vonatok java részét az osztrák ÖBB, míg a nemzetközi vonatok túlnyomó többségét is a többi európai vasútvállalat közlekedteti. Nemcsak hogy nem vesz részt ebben a DB, de ahogy a Budapest–Prága–Berlin EC összeköttetés esetében láthattuk, nem különít el menetvonalat, vagy ha mégis, akkor csak nagyon rossz menetrendi és/vagy költségszint mellett – ezért is kerülnek ma már Lengyelország felé a Budapestről induló vonatok.

- Hirdetés -

Németország azon hat európai ország egyike, amelyik továbbra is áfát vet ki a nemzetközi vonatokra eladott jegyekre. Mellettük Hollandia, Belgium és Spanyolország adóztatja meg az utasokat. Horvátországban is szednek áfát, de mára alig maradt néhány nemzetközi vonatuk, Görögországban pedig teljesen megszüntették a nemzetközi vasúti forgalmat, így csak szimbolikus, hogy áfát vetnek ki a nem létező jegyekre.

A Back To Track civil szervezet hívta fel a figyelmet erre a problémára azzal összefüggésben, hogy 2023. január 1-jével a nemzetközi vonatok közlekedtetésében és üzemeltetésében jelentős szerepet vállaló Ausztriában is eltörölték a tízszázalékos áfát. Azért fontos lépés ez, mert a repülésben nemcsak az EU-n kívül, hanem minden nemzetközi járaton hasonló a helyzet, így pedig a vasút kerül versenyhátrányba. Az áfamentesítés sem tünteti el azonban a versenyhátrányt: a repülőkbe tankolt kerozin után nemhogy áfát, de jövedéki adót sem kell fizetni, így a legszennyezőbb közlekedési módot jelentő repülők a vasúthoz képest körülbelül fele áron kapják az üzemanyagot.
Amíg a vasútvállalatok kormányzati támogatása a szigorú uniós előírások miatt egyre ritkábban fordul elő, addig a légitársaságok továbbra is csillagászati támogatásokhoz jutnak. A Covidra való hivatkozással az európai légitársaságok 12 ezer milliárd forintnak megfelelő, 35 milliárd eurónyi állami támogatást kaptak. Ezt érdemes az európai vasútvállalatok személyszállítási árbevételével összevetni. Gyűjtésünk szerint az európai vasútvállalatok a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben 70 milliárd eurónyi árbevételt értek el, ami 2020-ban 54, 2021-ben 58 milliárd euróra csökkent. Így a légitársaságoknak adott támogatás félévnyi, járvány előtti bevételt jelent.

A legtöbb támogatást, kilencmilliárd eurót a német Lufthansa kapta, ennek fényében különösen érdekes, hogy Németország milyen keveset tesz a nemzetközi vasúti személyszállítás feltételeinek megteremtésében. A döntésekben annak is szerepe lehet, hogy nem kívánják a Lufthansának versenyt jelentő nemzetközi személyszállítást helyzetbe hozni. Ez azért is különösen problémás, mert Közép- és Nyugat-Európa országai között nehéz lesz a jelenlegi német közlekedéspolitikai hozzáállás mellett jól működő vasúti személyszállítási kapcsolatokat építeni. Varsó és Párizs, Bécs és Amszterdam között nemcsak arra van szükség, hogy a németek is kiépítsék a jelenleginél gyorsabb és a határok átszelését gyorsabban lehetővé tevő infrastruktúrát, hanem a megfelelő szabad pályakapacitást is biztosítani kellene, mégpedig a vasúti személyszállítást megtérülően végezhető pályahasználati díjak mellett. Emellett a pénzügyi megtérülést az is segítené, ha nem kellene az áfát a legzöldebb szárazföldi közlekedési mód után megfizetni.

A Transport & Environment szervezet adatai szerint a repülés áfakedvezménye 26 milliárd euró volt 2016-ban az EU-ban, így az állami támogatásokkal együtt az olyan sok pénz, mint ami a vasúti személyszállítás egy teljes éves bevétele!

Az európai országokban nagyon eltér, hogy a vasúti személyszállítás bevételét milyen mértékben tudják az utasokkal finanszíroztatni. Erről 2021-ig érhetők el adatok, de a legtöbb bevételt Németországban és Franciaországban érik el. Jól látható, hogy a vasúti személyszállító cégek bevételeinek eloszlása nagyban eltér a megtett utak eloszlásától, ez is rávilágít, hogy milyen jelentős különbségek vannak a vasúti személyszállítás árazásában. A vasúti modal splitben elöljáró kelet-közép-európai országok sikerében szerepet játszik, hogy viszonylag olcsón tudják a vasútrendszereiket üzemeltetni.

Forrás: Railsta és saját gyűjtés
Borítókép: Müncheni főpályaudvar (Forrás: Preston Foster / Unsplash )

Ezek is érdekelhetik

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });