Ebben az egyre kiszámíthatatlanabbul működő világban dőreség lenne a pontos előrejelzések elkészítése, de a szakemberek olthatatlan vágyat éreznek arra, hogy megvizsgálják azokat a trendeket, amelyek a következő évben alakítják majd a közösségi közlekedést.
Mobility-as-a-Service modellek növekvő szerepe
Nem valószínű, hogy az idei lesz a Mobility-as-a-Service (MaaS) széles körű elterjedésének az éve – a Mobility-as-a-Service több közlekedési módot integrál egyetlen felhasználói élménybe –, ugyanakkor várható, hogy a koncepció tovább érlelődik és növekedést fog mutatni.
Nagyobb hangsúlyt fektetünk idén a hozzáférhetőségre, a biztonságra, a megbízhatóságra és az átláthatóságra, különös tekintettel a járművek pozíciójára, illetve az érkezési idejére vonatkozó egyértelmű, valós idejű tájékoztatásra. Ideje felkészülni a közös használatú mobilitás felfutására is, beleértve a telekocsi-megosztást (carsharing) és a robogók bérlését. A proaktív, mesterséges intelligencia által vezérelt chatbotok és alkalmazások figyelmeztetik a utasokat, amikor közelednek egy állomáshoz, és további hasznos információkat is nyújtanak: például emlékeztetik őket arra, hogy töltsék fel mobiljegyüket, vagy értesítést küldenek arról, hogy egy lift nem üzemel.
Idén egyre több MaaS-beszállító lép be a piacra, bővítve a választékot. Néhány kérdés azonban továbbra is a középpontban marad: hogyan lesznek képesek a közlekedési vállalatok kapcsolatot létesíteni felhasználóikkal, hogy figyelmeztessék őket az érkezési és indulási időkre; és hogyan integrálhatjuk az összes, a mobilitással kapcsolatos terméket egyetlen, zökkenőmentes fogyasztói élménybe?
Az utasok bizalmának visszanyerése
Az ingázási szokások megváltoztak a világjárvány után. Ez az az év, amikor a közlekedési cégek jelentős erőfeszítéseket tesznek azért, hogy visszaállítsák az utasok szolgáltatásokba vetett, ám kissé megrendült bizalmát, tudatosítva bennük, hogy optimalizált, hatékony hálózatokra számíthatnak, és gyorsan és biztonságosan eljuttatják őket oda, ahová kell. Arra számíthatunk, hogy a home office-ból az irodákba visszatérők száma folyamatosan emelkedik, ezért is kulcskérdés a szolgáltatás kiegyensúlyozottsága. És itt jön képbe a MaaS: több közlekedési mód integrálása egy egységes élménybe, miközben az utasok bizalmának az újbóli elnyerése a cél!
Az olyan innovatív befektetések, mint az intelligens csomópontok kialakítása, a multimodális közlekedési rendszerek és a digitális átalakulás, rendre hozzájárulnak a nagyobb biztonság, a hozzáférhetőség, a méltányosság és a megbízhatóság eléréséhez, és tovább erősíti a már említett bizalmat.
A kiszolgáltatott emberek védelme
Idén továbbra is tartja magát a trend: felkarolják azokat a kezdeményezéseket, amelyek célja a kiszolgáltatott rétegek támogatása az utasbiztonság javítása, a torlódások minimalizálása és a közúti károsanyag-kibocsátás csökkentése révén – utóbbi felgyorsítja az éghajlatváltozást és káros az egészségre.
Több olyan program is indul, amely arra ösztönzi az embereket, hogy részesítsék előnyben a klímabarát, de még aktív eljutási módokat, mint például a gyaloglás és a kerékpározás. Létfontosságú lesz azonban a nekik, mint veszélyeztetett úthasználóknak a biztonságát megóvni olyan átfogó, inkluzív kezdeményezések bevezetésével, amelyek a közlekedési rendszerhez garantált hozzáférést tesznek lehetővé, méghozzá a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak egyaránt. A szenzorfúzióval kapcsolatos kísérletek (a szenzorfúzió lényegében az egyes érzékelők korlátainak leküzdését célozza több érzékelőtől származó adatok összegyűjtésével és egyesítésével, hogy megbízhatóbb információkat állítson elő, minél kisebb bizonytalansággal) szerepet fognak játszani a biztonság, a hozzáférhetőség és a befogadás javításában.
Digitális elvárások
Az egyes, gyorsan fejlődő platformok megnövelték a fogyasztók digitális elvárásait, és a folyamat nem lassul. A számlaalapú fizetési rendszerekbe beruházó közlekedési szolgáltatók jó helyzetben lesznek ahhoz, hogy a kívánt ügyfélélményt és megfelelő árképzési modelleket létrehozzák.
Ugyanakkor a közlekedési szolgáltatóknak elő kell segíteniük a gyors fejlődést – márpedig ez a hagyományos hosszú beszerzési életciklusokon belül nem mindig életképes. Egyre agilisabb beszerzésekre lesz szükség – például keretmegállapodásokra és a köz-, illetve a magánbevételek beszedési programjainak közös létrehozására –, de a sikeres telepítéshez egy alapvető, robusztus technológiai platformnak kell az egyes projektek középpontjában állnia.
Az infrastruktúra szerepe a munka jövőjében
Az otthoni munkavégzés a járvány idején visszavonhatatlanul megváltoztatta (csökkentette) az ingázók számát, és 2023-ban a közlekedési vállalatok célja nem lehet egyéb, mint az, hogy megkíséreljék befolyásolni az érintetteket annak érdekében, hogy visszatérjenek az irodai munka világába.
Ebben az átmeneti időszakban ehhez többek között infrastruktúra-fejlesztésekre van szükség a városi és elővárosi régiókban – lehetőleg minél több felhasználót kell átterelni az egyéni közlekedési módokról a közösségiekre. Újszerű megoldás lehet a viteldíjak meghatározásánál az, hogy a szolgáltatók hasznos ösztönzőket vezetnek be: például felhasználói adójóváírásokra, a tömegközlekedési lehetőségek megválasztására nyílna lehetőség.
Átállás azonnali fizetési rendszerekre
Az azonnali fizetési ökoszisztéma potenciálisan, banktól függetlenül feltárja a közlekedési szolgáltatásokat és hálózatokat emberek milliói előtt szerte a világon – 2023-ban az olcsóbb, rugalmasabb, decentralizált és átláthatóbb fizetési metódusok folyamatos fejlődésének lehetünk tanúi.
Ez lehetőségeket kínál a fejlett digitális gazdaságoknak és az olyan közlekedési szolgáltatóknak is, amelyek a múltban esetleg nem fektettek be az ilyen rendszerekbe, de most ki akarnak lépni az elmúlt másfél évtized domináns fizetési technológiáiból azáltal, hogy magukévá teszik az azonnali fizetések rendszerének merész, új világát. Az új mobilszolgáltatási fizetési lehetőségek áthidalják a szakadékot a különböző szolgáltatók között, így az utasok kusza fizetési élménye a múlté.
Folyamatosan csökkenni fog a bérletek és az egyéb előfizetéses utazási modellek használata, a multimodális koppintás és a zökkenőmentes, érintés nélküli viteldíj-fizetés lesz a norma. Ehhez valós idejű adat- és tranzakciófeldolgozásra, valamint fiókalapú alkalmazásokra lesz szükség. A közlekedési hálózatok egyre inkább a „közlekedési hitelesítő barangolási szolgáltatásokra” fognak támaszkodni a zárt rendszert alkotó megoldások felszámolása érdekében.
Ez csak egy maroknyi trend a 2023-ban előtérbe kerülő folyamatokból. Kétségtelen, hogy lesznek olyan trendek is, amelyek közül néhányat egyikünk sem lát majd megérkezni. A legfontosabb a feltételek megteremtése: mégpedig azért, hogy a közlekedési szolgáltatások agilisak, rugalmasak és alkalmazkodók legyenek a mindannyiunk előtt álló kihívások kezelésére.
(forrás: Metro Report International)