Ma, az Autómentes Napon az ország bármely területére korlátlanul lehet utazni a 990 forintért megváltható “Autómentes napijeggyel”, a kerékpárt pedig ingyen vihetjük magunkkal a MÁV-VOLÁN-csoport és a GYSEV helyközi járatain.
A hagyományosan szeptemberben megrendezett Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap rendezvényekkel arra ösztönzik a közlekedőket, hogy az egyéni közlekedési eszközök helyett vegyék igénybe a közösségi közlekedést. Ehhez kapcsolódóan a szakminisztérium kezdeményezésére a MÁV-START és a GYSEV járatain ingyenes a kerékpár szállítása – az erre alkalmas járatokon -, beleértve a TramTrain-t is.
Ma, az Autómentes Napon a MÁV-VOLÁN-csoport és a GYSEV járatain a helyközi közlekedésben 990 forintért megváltható “Autómentes napijeggyel” lehet utazni. A napijegyet minden online csatornán, jegykiadó automatában, a pénztárakban és a Volánbusz-járatok fedélzeten is meg lehet vásárolni. A kedvezményes napijegy kizárólag belföldi utazásra, 2. kocsiosztályon vehető igénybe.
A személygépkocsi jelenléte a mobilitási szabadság és függetlenség jelképéből mára a nagyvárosok és vonzáskörzetük egyik legfőbb problémájá vált.
Tegyük hozzá gyorsan, hogy a kisvárosokban és községekben, ahol nincs helyi közösségi közlekedés, ma is az egyéni mozgás záloga az autó. A nagyvárosiasodó Európában, ahol egyre többen kívánnak részesülni az urbanizáció áldásaiból, a személyautók tömege már rontja az életminőséget. A nemzetközi Autómentes Nap célja, hogy felhívja erre a figyelmet.
De mivel, ha nem autóval?
A közösségi közlekedés sok előnye mellett nem biztosítja a háztól házig utazást. Márpedig ez nemcsak kényelmes, de bizonyos élethelyzetekben elengedhetetlen.
Az elővárosi vagy a távolsági közlekedésben azonban a személyautót jól helyettesítheti a kerékpár és vonat együttes használata.
Elővárosban úgy, hogy a lakhelytől a vasútállomásig – és vissza – biciklizünk, városközi úton pedig együtt utazunk a kerékpárral.
Különösen azóta nőtt meg ennek a jelentősége, amióta Magyarországon is terjedőben vannak az elektromos rásegítésű kerékpárok.
A nyugati országok példája mutatja, hogy a középkorúak és idősek közlekedési szokásait alapjaiban változtatja meg az e-bike.
A kerékpár így a fiatal felnőtt korosztály mellett a népesség nagy része számára jól egészítheti ki a kötöttpályás közlekedést a “last mile”, az utolsó mérföld, avagy az első és utolsó néhány mérföld áthidalásával.
Ezért is egyre fontosabb, hogy a vasúti szerelvényeken és buszokon legyen elég kerékpár szállítási kapacitás, és ezért jelképes értékű, hogy a MÁV-Volán Csoport az Európai Mobilitási Héten ingyen kínálja a bringával együtt utazás lehetőségét.