Megállapodtak a német közlekedési miniszterek a sikeresnek bizonyuló kilenceurós havijegy utódjáról.
Egyeseknek visszalépést jelentenek a fejlemények: néhány tárcavezető azt remélte, hogy már jövő év elején bevezetik az új tömegközlekedési bérletet. Például Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter is azok közé tartozik, akik 2023 elejei kezdést követeltek, amit azonban már korábban is irreálisnak gondolt több miniszter. A napokban viszont megegyezés született arról, hogy legkésőbb április elsejétől elérhetővé teszik a 49 eurós Deutschlandticketet.
Jóllehet, a szövetségi tartományi kormányok között egyenlően megosztott, hárommilliárd eurós kezdeményezés finanszírozása terén történt előrelépés, egyik fél sem érte el teljesen a célját. Arra az esetre, ha a program mégis többe kerülne, a szövetségi államok biztosítékot szeretnének Berlintől, hogy azonnali megbeszélésekre kerüljön sor a finanszírozásról.
A Német Közlekedési Vállalatok Szövetségének (VDV) vezérigazgatója, Oliver Wolff úgy véli, a hárommilliárd eurós támogatás nem lesz elég, ezért szerinte májusnál hamarabb nem vezetik be a havijegyet.
A Német Adófizetők Szövetsége (BdSt) nemrégiben szintén becsatlakozott a vitába azzal, hogy nem támogatja a szövetségi források felhasználását, és azt javasolta, hogy a finanszírozást bízzák teljes mértékben a tartományokra.
Ahogy az elnevezés is sugallja, az új jeggyel a szövetségi és állami szintű tömegközlekedés minden formáját – kivéve a nagy sebességű távolsági vonatokat – havi 49 euró ellenében lehet majd igénybe venni. A magánvállalatoknak a programba történő esetleges bevonásáról még nem született döntés. Az autóbuszos és vasúti szolgáltatásokat is üzemeltető Flix például több hónapja kéri a felvételt.
A speciális bérlet tavaly nyáron, júniustól augusztusig kilenc euróért elérhetővé tett elődjét több millióan vásárolták meg.